[Magveto] 2007. 01. 17.
Babos Tamás
babos at communio.hcbc.hu
2007. Jan. 17., Sze, 19:09:36 CET
Január 17.
„Te pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint” (Zsid 7, 17)
Nagyon érdekes idézetet rejt magában a Zsidókhoz írt levél. Melkizedeket
párhuzamba állítják az Emberfiával. Ki is volt ez a Melkizedek? Neve nem
mást jelent, mint „az igazságosság királya”. Megjelenik az Írásban apa
és anya nélkül, nemzetségtábla nélkül -gyakorlatilag nem tudunk róla
semmit. Első olvasásra kissé bizonytalanságot sugall. Egy pap, akinek
még nemzetségtáblája sincs, mégis úgy jelenik meg, mint az Emberfiának
az ószövetségi párhuzama. Melkizedek az „örök pap”, a Szentírás egy
olyan szereplője, aki a semmiből jön, és az ismeretlenbe távozik. Mégis
az igazságos gondolkodásmód, a közhasznú tevékenység, az állandó
igazmondás és egy olyan lelki alkat megtestesítője, aki derűsen fogad
mindent, ami éri. Annak a prototípusa, Aki az Újszövetség kezdetén, az
inkarnáción keresztül, elemi erővel robban be az emberiség történelmébe,
és feje tetejére állítja a sztereotípiákat, teljesen új értelmet ad az
emberi életnek. Az Emberfia szálka volt kora képmutató méltóságainak a
szemében. Tanított, gyógyított és bölcsen tevékenykedett a profitszerzés
legkisebb jele nélkül. A hatalmasságok szemében teljesen értelmetlennek
tűnő tanításai viszont kiváltották ellenfelei rosszallását, így az
ellene beindított propaganda vége nem lehetett más, mint a halál. De a
Melkizedek rendje szerinti Emberfia nem ragaszkodott görcsösen az
életéhez. Továbbra is vállalta gondolatai, szavai és cselekedetei
egységét, az autentikus lét bölcsességét – még a halál biztos tudatában is.
„Te pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint” (Zsid 7, 17)
A Melkizedek rendje szerinti papság a történelem színpadán állandóan
jelen volt és jelen van. Ismérvük az autentikus lét keresése, és emiatt
a társadalom hatalmasságainak az irántuk tanúsított megvetése. Olyan
értékeket hirdetnek és élnek meg, amely az emberi akaraterőtől függ:
őszinteség, méltóságteljesség, jóindulat, komolyság, keresetlenség,
nagylelkűség. A fát a gyümölcséről lehet megismerni. Marcus Aurelius
császár azt írja elmélkedéseiben, hogy „csak tőlem függ, hogy istenem és
szellemem ellenére semmit ne kövessek el”. A kereszténység évszázadain
keresztül ezek az értékek gyakran feledésbe merültek: a hatalom
élvezete, a fukarság és az önzőség, a tömegek butítása és a gőg
ambivalens Isten- és világképet eredményezett, mely elhomályosítja a
Melkizedek-prototípus lényegét: a nagylelkűséget, egyszerűséget, lelki
nyugalmat, gáncsoskodástól mentes életet. A mai társadalom nagy
problémáinak gyökere a múltban keresendő. A szavak, a máz fontosabb,
mint a tett és a józan ész ítélőképessége. Az igazságosság
mosolyognivaló butasággá degradálódott. A hazugság pedig művészi szintre
fejlődött.
„Te pap vagy mindörökké Melkizedek rendje szerint” (Zsid 7, 17)
Amire az ember gyakran gondol, az meghatározza a gondolkodásmódját, mert
a képzetek mintegy átitatják a lelket. Amire minden egyes lény tör,
abban a célja – írta majdnem két évezreddel ezelőtt Marcus Aurelius.
Ahol az ember célja, ott a haszna és a java. Az értelmes lény java a
közösség – folytatja a „pogány” császár. Ezekből a „pogány” sorokból
sokat tanulhatunk. Az Emberfia azt említette keresztre feszítése előtt,
hogy „ahol a kincsed, ott a szíved”. Fontos lenne ezeket a gondolatokat
ötvözni, és komolyan mérlegelni. A hatalmasok gőgös mámorukban
„kommunikációnak” nevezik a hazugságok zavarát, „gazdasági fejlődésnek”
a világ kizsákmányolását, „reformnak” az emberek gátlástalan
elszegényítését és tömeges elpusztítását. Minél esztelenebb a cél, annál
embertelenebbek a következmények, annál nagyobbak a hazugságok, melyek
mindezt tompítják és eltakarják. Az ördögi kör egyre terebélyesedik,
életterünk egyre nagyobb veszélybe kerül, míg Melkizedek példája egyre
inkább ködbe vész. Ne értsük félre: nem fehér-fekete a világ. Nincsen
„jók tábora” és „rosszak tábora”. Az ember – szabad akaratából
kifolyólag – képes jó és rossz célokat követni. Ma – a nagy médiaricsaj
hatása alatt – sokkal nehezebb, mint bármikor, hogy céljaink tiszták és
becsületesek legyenek, gondolataink – melyek meghatározzák
gondolkodásmódunkat – érettek és komolyak legyenek. Egyéni
felelősségünket nem tudjuk babonás szokásokkal Istenre visszaruházni.
Egyre inkább bizonyossá válik, hogy mindaz, ami körülöttünk van, az
bennünk is létezik és ha nem tanuljuk meg Isten- és világképünket
megfelelően meghatározni, akkor játékszerei maradunk azoknak az erőknek,
melyek számára Melkizedek példája nem más, mint a buta és tehetetlen
emberek kinevetnivaló fantomképe.
Szakács Ferenc Sándor
More information about the Magveto
mailing list