[Evangelium] 2016-03-16

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2016. Már. 16., Sze, 01:00:00 CET

   2016. március 16. – Szerda

   Egy alkalommal Jézus a benne hívő zsidókhoz fordult, és ezt mondta  nekik:
   „Ha  megmaradtok   tanításomban,   akkor  lesztek   igazán   tanítványaim:
   megismeritek az igazságot, és az  igazság majd szabaddá tesz  benneteket.”
   Ők erre tiltakoztak:  „Ábrahám leszármazottjai vagyunk,  és soha  senkinek
   sem szolgáltunk. Hogy mondhatod tehát azt, hogy: Szabadok lesztek?”
   Jézus így  felelt:  „Bizony,  bizony,  mondom  nektek:  mindaz,  aki  bűnt
   cselekszik, szolgája a bűnnek. A szolga nem marad mindig ura házában, de a
   fiú ott marad  mindvégig. Ha  viszont (Isten) Fia  szabaddá tesz  titeket,
   akkor valóban szabadok lesztek. Tudom, hogy Ábrahám utódai vagytok,  mégis
   az életemre  törtök, mert  tanításom  nem fog  rajtatok. Én  azt  hirdetem
   nektek, amit  Atyámnál  láttam;  ti  ellenben  azt  teszitek,  amit  a  ti
   atyátoktól hallottatok.” Erre közbevágtak a zsidók: „A mi atyánk Ábrahám!”
   Jézus így folytatta: „Ha Ábrahám gyermekei vagytok, tegyétek is azt,  amit
   Ábrahám tett! De  ti az életemre  törtök, bár azt  az igazságot  hirdetem,
   amit Istentől hallottam.  Ábrahám ilyet  nem tett. Ti  azt teszitek,  amit
   atyáitok  tettek!”  Ők   azonban  tovább  erősködtek:   „Mi  nem   vagyunk
   törvénytelen gyermekek,  csak egy  atyánk van:  az Isten.”  Jézus  azonban
   megállapította: „Ha  Isten  volna  atyátok,  szeretnétek  engem,  mert  én
   Istentől vagyok, és  tőle jöttem.  Nem a  magam nevében  jöttem, hanem  az
   Isten küldött engem.”

   Az  előzményekben  Jézus   olyan  zsidókkal   vitatkozott  a   jeruzsálemi
   templomban, akik nem hittek égi származásában és elutasították, hogy ő  az
   Isten küldötte. A  mai evangéliumban olvasott  szavait olyanokhoz  intézi,
   akik hisznek  benne,  őket  szeretné meggyőzni  az  igazságról.  A  beszéd
   kulcsszava az  igazság.  Jézus  az „igazság  megismeréséről,”  az  igazság
   felszabadító erejéről, az  igazság hirdetéséről,  mint saját  küldetéséről
   beszél. Mit jelent ez az igazság?
   A mindennapi  szóhasználatban  azt  mondjuk  igazságnak,  ami  megfelel  a
   valóságnak. A Biblia nyelvezetében kissé  más a jelentése. Az  ószövetségi
   időkben elsősorban a szövetséghez való hűséget, Isten parancsainak, azaz a
   mózesi törvényeknek a  megtartását jelentette. Az  újszövetség korában  az
   igazság a kinyilatkoztatás  teljességét jelenti, azaz  Jézus személyét  és
   küldetését. Itt  értjük  meg azt,  hogy  miért  beszél Jézus  régi  és  új
   kinyilatkoztatásról, régi  és  új hitről,  régi  és új  igazságról.  Isten
   akarata és üdvözítő szándéka egykor a parancsokban és a mózesi  törvényben
   mutatkozott meg, de az ő eljövetelével Isten új módon tárta fel önmagát az
   emberek előtt, és azt kéri, hogy az ő Fiában higgyenek. A törvény igazsága
   helyébe az evangélium, az örömhír igazsága lép.
   Törekszem-e  az  igazság  megismerésére  a  mindennapi   élethelyzetekben?
   Törekszem-e a legfőbb igazság, Isten megismerésére?

   Anyánk, bizalommal fordulunk hozzád imádságunkkal, aki akarod, hogy  fiaid
   és leányaid a  Krisztus iránti  teljes önátadás és  a szeretet  válaszában
   lelkileg és  apostoli  tevékenységükben megújuljanak.  Te,  aki  készséges
   engedelmességgel,  bátor  szegénységgel  és  befogadásra  kész   termékeny
   szüzességgel teljesítetted az Atya akaratát, eszközöld ki isteni  Fiadnál,
   hogy  mindazok,  akik  megkapták  a   neki  szentelt  élet  kegyelmét,   a
   megdicsőült  lét  tanúságát  tehessék  róla,  boldogan  eljutva  a   többi
   testvérrel és nővérrel együtt a mennyországba és az örök világosságba.
   Veled együtt  kérjük, hogy  mindenben és  mindenkiben szeretet,  áldás  és
   dicsőség legyen  mindenek  legfőbb  Urának,  az Atyának,  a  Fiúnak  és  a
   Szentléleknek.
   Szent II. János Pál pápa

   A   mai    olvasmány    és    a    zsoltár    szövege    itt    olvasható: