[Evangelium] 2016-02-10

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2016. Feb. 10., Sze, 01:00:01 CET

   2016. február 10. – Hamvazószerda

   A  hegyi   beszédben   Jézus  így   szólt   tanítványaihoz:   Vigyázzatok!
   Jótetteitekkel ne  hivalkodjatok  az emberek  előtt,  mert így  a  mennyei
   Atyától nem kaptok  értük jutalmat.  Amikor tehát  alamizsnát osztasz,  ne
   kürtöltess magad előtt,  mint a  képmutatók teszik a  zsinagógákban és  az
   utcákon, hogy dicsérjék őket az  emberek! Bizony mondom nektek, ezzel  már
   meg is kapták jutalmukat. Amikor te  adsz alamizsnát, ne tudja bal  kezed,
   mit cselekszik a  jobb kezed,  hogy adományod rejtekben  legyen, és  akkor
   Atyád jutalmaz  meg érte,  aki  lát téged  a  rejtekben is.  Amikor  pedig
   imádkoztok, ne  legyetek olyanok,  mint a  képmutatók, akik  szeretnek  az
   emberek szeme láttára a zsinagógákban és az utcasarkokon állva  imádkozni!
   Bizony mondom nektek, már meg is kapták jutalmukat. Amikor imádkozol, menj
   be a  szobádba, és  zárt  ajtó mögött,  a rejtekben  imádkozzál  Atyádhoz!
   Atyád, aki  a  rejtekben is  lát,  megfizet neked.  Amikor  böjtöltök,  ne
   legyetek mogorvák,  mint  a képmutatók!  Keserű  arcot mutatnak,  hogy  az
   emberek meglássák rajtuk a böjtölést. Bizony mondom nektek, ezzel már  meg
   is kapták jutalmukat. Amikor te  böjtölsz, illatosítsd be hajadat és  mosd
   meg arcodat, hogy az emberek ne vegyék észre böjtölésedet, csak Atyád, aki
   a rejtekben jelen van! Atyád, aki a rejtekben is lát, megfizet neked.
   Mt 6,1-6.16-18

   Elmélkedés:

   A mai nappal megkezdődik a nagyböjt, a húsvétra való előkészület ideje.  A
   bölcs ember  jól tudja:  akkor válhat  ünneppé egy  nap, ha  arra  valóban
   felkészül. Akkor telik  meg örömmel  a szíve  az ünnep  alkalmával, ha  az
   előkészület során  testét  és  lelkét egyaránt  megtisztítja.  A  nagyböjt
   negyven napja erre  a megtisztulásra ad  lehetőséget. A nagyböjti  időszak
   első napját hamvazószerdának nevezzük, amely elnevezés a naphoz kapcsolódó
   szertartásból ered. A hamvazás szertartása  során a pap hamuval  keresztet
   rajzol a hívek  homlokára, miközben  a két  következő szöveg  valamelyikét
   mondja: „Térjetek  meg  és  higgyetek az  evangéliumban!”  vagy  „Emlékezz
   ember, por vagy és  porrá leszel.” E rövid  szertartás célja nem csupán  a
   nagyböjt kezdetének sajátos jelzése, hanem a bűnbánatra való felhívás.
   Böjtölés, imádkozás,  alamizsnálkodás.  E  három  gyakorlatot  ajánlja  az
   Egyház a  nagyböjti  időszakra,  s  ezekkel  kapcsolatban  olvassuk  Jézus
   tanácsát a mai evangéliumban. Az  imádkozást könnyebben értjük, a böjt  és
   az alamizsna  azonban  napjainkban  sok hívő  ember  számára  is  idegenül
   hangzik. Mit jelentenek ezek?  A böjt a  test fegyelmezését jelenti,  hogy
   jobban oda tudjunk figyelni a lelkünkre. A böjt a lelki tartalom, a  lelki
   megújulás,  a   bűnbánat   nélkül   csak   fogyókúra   és   koplalás.   Az
   alamizsnálkodás  a  szegények,  a  rászorulók  adománnyal  való  segítését
   jelenti, tágabb  értelemben vonatkoztathatjuk  mindenféle  jócselekedetre,
   amit embertársainkkal teszünk.
   Jézus tanácsa szerint a böjt, az  ima és a jócselekedet gyakorlásával  nem
   az emberi elismerést keressük, hanem kifejezzük Istennek bűnbánatunkat.

   © Horváth István Sándor Atyám, vétkeztem ellened – mondom én is a  tékozló
   fiúval  –  már   nem  vagyok  méltó,   hogy  fiadnak  nevezz.   Képmásodra
   teremtettél, nagy  feladatokra  hívtál,  és  én  megbántással  válaszoltam
   cselekedeteimben, beszédemben,  gondolataimban. Én  vétkem, én  igen  nagy
   vétkem! De  rád tekintek,  Uram, a  te Fiad,  a mi  Urunk, Jézus  Krisztus
   nevében, aki értem  is vérét  ontotta a kereszten:  bocsásd meg  bűneimet,
   vétkeimet, gyöngeségeimet!
   Te  vagy  az  örök  szeretet,  fogadj  ismét  gyermekeddé,  és  tarts  meg
   kegyelmedben! Tiéd akarok lenni, tiéd akarok maradni mindörökre.

   A   mai    olvasmány    és    a    zsoltár    szövege    itt    olvasható: