[Evangelium] 2014-05-18

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2014. Május. 18., V, 01:00:01 CEST

   2014. május 18. – Húsvét 5. vasárnapja

   Abban az  időben Jézus  így szólt  tanítványaihoz: „Ne  nyugtalankodjék  a
   szívetek! Higgyetek az Istenben, és bennem is higgyetek. Atyám házában sok
   hely van. Ha nem így lenne,  mondtam volna-e: Elmegyek és helyet  készítek
   nektek? Ha  majd elmegyek  és helyet  készítek nektek,  ismét eljövök,  és
   magammal viszlek titeket, hogy ti is ott legyetek, ahol én vagyok.  Hiszen
   ismeritek az utat oda, ahova én megyek!” Ekkor Tamás így szólt: „Uram,  mi
   nem tudjuk, hogy hova  mégy; hogyan ismerhetnénk hát  az utat?” Jézus  ezt
   felelte: „Én vagyok az út, az igazság  és az élet. Senki sem juthat el  az
   Atyához, csak  általam. Ha  engem ismernétek,  Atyámat is  ismernétek.  De
   mostantól fogva  ismeritek őt,  és  látjátok.” Fülöp  megjegyezte:  „Uram,
   mutasd meg nekünk az Atyát, és ez elég nekünk!” Jézus így válaszolt:  „Már
   olyan régóta veletek vagyok, és nem  ismersz engem, Fülöp? Aki engem  lát,
   az látja az Atyát  is. Hogyan mondhatod hát:  Mutasd meg nekünk az  Atyát?
   Nem hiszed  talán,  hogy  én az  Atyában  vagyok  s az  Atya  énbennem?  A
   szavakat, amelyeket hozzátok intézek, nem  magamtól mondom, és a  tetteket
   is Atyám  cselekszi, aki  bennem van.  Higgyétek el,  hogy én  az  Atyában
   vagyok, és  az  Atya  énbennem.  Ha  másért  nem,  legalább  a  tetteimért
   higgyétek! Bizony, bizony  mondom nektek: Aki  hisz bennem, ugyanazokat  a
   tetteket fogja végbevinni, amelyeket én cselekszem, sőt még nagyobbakat is
   tehet azoknál, mert én az Atyához megyek.”

   Három út
   Ma is  ahhoz  a  módszerhez folyamodok,  hogy  nem  szeretném  részletesen
   elemezni az  evangéliumi szakaszt,  inkább kiindulópontnak  tekintem  azt,
   amely korunk sürgető  kérdéseihez, feladataihoz vezet.  Jézus ezt  mondja:
   „Én vagyok az út, az igazság és  az élet. Senki sem juthat el az  Atyához,
   csak általam”  (Jn 14,6).  Mindannyian  keressük a  Jézushoz és  általa  a
   mennyei Atyához  vezető utat.  Egyénileg és  közösségileg egyaránt.  Három
   olyan  utat  mutassunk  be,  amelyen  napjainkban  az  Egyház  jár,   hogy
   feladatát,  küldetését  teljesítve  Jézushoz  járuljon  és  az  Atya  felé
   közeledjen.  Három  olyan  utat,  amelyen  az  Egyház  Krisztushoz  vezeti
   közelebb tagjait,  s  amely utak  az  Egyházhoz szorosabban  nem  tartozók
   számára is járhatóak.
   Az első a szegények  felé forduló Egyház  útja. Ferenc pápa  megválasztása
   óta  különösen  is  sokszor  beszélünk  a  szegények  Egyházáról.  Kétféle
   értelemben tesszük  ezt. Egyrészt  az  Egyház ne  törekedjen  gazdagságra,
   anyagi javak szerzésére,  másrészt minden erejével  segítse a  szegényeket
   felemelkedésükben. A szándék, a cél, világos és jó. Már az első keresztény
   közösségek életében és a későbbi évszázadokban is fontos szerepet kapott a
   karitatív munka, a szeretetszolgálat, az özvegyek és szegények támogatása.
   Szentek  százait  lehetne  sorolni  Árpád-házi  Szent  Erzsébettől  Boldog
   Kalkuttai Teréz  anyáig,  akik  hősies módon  ennek  szentelték  életüket.
   Napjainkban érezhető a világ részéről  egy olyan törekvés, hogy az  Egyház
   tevékenységét a  karitatív  szolgálat keretébe  szorítsa.  Jótékonykodjon,
   támogassa az  elesetteket,  de  ennél többet  ne  tegyen.  –  hangoztatják
   egyesek. Egyházunk  ennél  természetesen  sokkal  szélesebb  körben  végzi
   szolgálatát,  de   e  világi   törekvésben  érdemes   észrevennünk   annak
   elismerését, hogy  szükség  van  az Egyház  által  végzett  ilyen  jellegű
   munkára. E területen egyébként az Egyház nem csupán az adományok gyűjtését
   és szétosztását  végzi, hanem  számos közösség  példája mutatja  a  helyes
   irányt: az  Egyház tagjai  sorsközösséget  vállalnak a  szegényekkel,  így
   próbálják őket  kiemelni sanyarú  sorsukból.  Nem egyszerűen  odamennek  a
   szegényekhez,  átadják  az  adományt  és  távoznak,  hanem  köztük  élnek,
   megismerik élethelyzetüket  és  így  próbálnak  segíteni.  Ha  az  emberek
   rátalálnak a szegények felé forduló Egyházra, akkor rátalálnak  Krisztusra
   is.
   A második a keresztény hit  átadásának útja. Itt ismét Egyházunk  lényeges
   feladatáról van  szó. Evangelizáció,  misszió, hitoktatás,  hitre  nevelés
   tartozik e területhez. E  szolgálatra a Szentlélek  indít minket. A  Lélek
   ösztönzését nem csupán az egyházi vezetőknek, a püspököknek és a  papoknak
   kell meghallaniuk,  hanem a  világi híveknek  is, akik  például  szülőként
   tevékeny szerepet kapnak gyermekük hitre nevelésében. Ha a családok  kellő
   időt szánnak a hit  dolgaira és elfogadják az  Egyház segítségét, akkor  a
   családi otthon  a  hit átadásának  helyévé  válik, előmozdítva  ezáltal  a
   családtagok  közti   lelki  egységet.   Ha  tehát   keresztény   emberként
   megtaláljuk feladatunkat a  hit átadása terén,  megtaláljuk az utat  Jézus
   Krisztushoz is.
   A harmadik terület a próféták és a vértanúk útja. Ezt az utat nem járhatja
   mindenki, mert nem mindenkinek jut  ez hivatásul. De mindenképpen  érdemes
   odafigyelnünk azokra a keresztényekre, akik hihetetlen éleslátással veszik
   észre  korunk  legégetőbb  szükségleteit  és  prófétai  módon  válaszolnak
   azokra,  mégpedig  nem  úgy,   hogy  szóbeli  megoldást  kínálnak,   hanem
   cselekedetükkel mutatják meg a krisztusi  utat. Még ennél is  erőteljesebb
   azon jelenkori  keresztények  példája,  akik  készek  életüket  áldozni  a
   krisztusi  igazságért,  hitükért,  magáért   Krisztusért.  A  jelen   idők
   prófétáinak  és   vértanúinak   példája  mutasson   mindannyiunknak   utat
   Krisztushoz!

   Urunk, Jézus! Te légy az utunk, aki elvezetsz minket az Atyához! Te vezess
   minket a szegények és nélkülözők felé, hogy szereteted képviselői  legyünk
   köztük. Te adj nekünk erőt hitünk megéléséhez, megőrzéséhez, megvallásához
   és átadásához! Adj  nekünk lelkesedést, amikor  rólad teszünk tanúságot  a
   világban! Alázattal, engedelmességgel és  hűséggel akarunk téged  követni,
   aki az örök életre vezető út vagy számunkra és minden ember számára.