[Evangelium] 2013-06-12

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2013. Jún. 12., Sze, 01:00:02 CEST

   2013. június 12. – Szerda

   Jézus a hegyi  beszédben ezt mondta  tanítványainak: Ne gondoljátok,  hogy
   azért jöttem,  hogy  megszüntessem  a  törvényt  vagy  a  prófétákat.  Nem
   megszüntetni jöttem, hanem tökéletessé tenni. Bizony, mondom nektek,  amíg
   az ég és föld el nem múlik, nem vész el a törvényből egy „í” betű sem, sőt
   egy vessző sem,  amíg minden be  nem teljesedik. Aki  tehát csak egyet  is
   eltöröl akár a legkisebb parancsok közül is, és úgy tanítja az  embereket,
   azt nagyon  kicsinek fogják  hívni a  mennyek országában.  És mindaz,  aki
   megtartja és tanítja őket, igen nagy lesz a mennyek országában.

   A hegyi beszéd ma olvasott részében a törvények megtartásáról tanít Jézus,
   aki szavai  szerint nem  megszüntetni  jött a  régi törvényeket,  hanem  a
   korábbiakat akarja tökéletessé  tenni, azaz feltárni  azok eredeti  isteni
   szándékát.
   Bár Jézus a régi parancsok megtartásáról, érvényben maradásáról beszél, mi
   keresztények valójában nem tartjuk meg az ószövetségi előírásokat.  Emiatt
   nehézséget okoz  Jézus  szavainak  értelmezése,  illetve  az  ellentmondás
   feloldása. Az igaz,  hogy nem tartjuk  meg szó szerint  a 613  ószövetségi
   törvényt, de a keresztény tanítás  a régi törvény egészének szellemére  és
   annak  alappilléreire,   a   tízparancsolatban  részletezett   Isten-   és
   emberszeretetre épül,  s mintegy  annak folytatása.  Érdemes  megemlíteni,
   hogy Jézus feltámadása és mennybemenetele után az első keresztények között
   kialakult  olyan  elképzelés,  ami  szerint  meg  kell  tartani  a  mózesi
   törvényeket, mások viszont ezzel  ellenkező véleményen voltak. Szent  Máté
   evangéliuma ebből  az időből  származik, s  írásából kitűnik,  hogy  művét
   olyanoknak szánja,  akik a  zsidóságból tértek  a krisztusi  hitre. Ezt  a
   korai időkre  jellemző  gondolkodást  már  felülmúlja  Szent  Pál  apostol
   tanítása, illetve a Jeruzsálemben tartott apostoli zsinat is úgy  döntött,
   hogy  a   pogányságból  megtérteknek   nem  kell   megtartaniuk  a   zsidó
   törvényeket. A fejlődés  tehát már  a legkorábbi időktől  abba az  irányba
   halad, hogy  az ószövetségi,  régi  törvény helyett  Jézus új  törvénye  a
   mértékadó.
   Mit jegyezzünk meg mindebből tanulságként? Isten minden ember szívébe írta
   a szeretet törvényét. Ezt  kell megvalósítanom életem  során és erre  kell
   vezetnem másokat.

   Add meg nekem, Uram, hogy minden evilági dolognak meghaljak, és e világban
   vessenek meg engem, s ne tudjanak  rólam a te szereteted miatt! Add,  hogy
   minden kívánságok fölött  benned nyugodjon  meg, s benned  béküljön meg  a
   szívem! Hiszen  te  valóban  a  szívek békéje  vagy,  egyedül  te  vagy  a
   nyugalom, rajtad kívül minden durva és nyugtalan. Canisius Szent Péter