[Evangelium] 2013-01-05

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2013. Jan. 5., Szo, 01:00:01 CET

   2013. január 5. – Szombat

   Abban az  időben, amikor  Jézus Galileába  készült, találkozott  Fülöppel.
   „Kövess engem!” –  mondta neki. Fülöp  Betszaidából származott, András  és
   Péter   városából.   Amikor   találkozott   Nátánáellel,   közölte   vele:
   „Megtaláltuk, akiről  Mózes törvénye  és a  próféták szólnak:  a  názáreti
   Jézust, József fiát.” „Jöhet-e valami jó Názáretből?” – kérdezte Nátánáel.
   „Jöjj, nézd  meg!” –  felelte  Fülöp. Amikor  Jézus látta,  hogy  Nátánáel
   közeledik hozzá, így szólt: „Nézzétek, ez egy igaz izraelita! Nincs  benne
   kétszínűség!” Nátánáel  megkérdezte:  „Honnan ismersz  engem?”  Jézus  így
   felelt: „Még  mielőtt  Fülöp  hívott  volna,  láttalak  a  fügefa  alatt.”
   Nátánáel erre elismerte:  „Rabbi, te  vagy az  Isten Fia,  te vagy  Izrael
   Királya.” Jézus így  szólt: „Azért  hiszel, mert azt  mondtam: Láttalak  a
   fügefa alatt. Nagyobb dolgokat is fogsz látni ennél.” Majd így  folytatta:
   „Bizony, bizony, mondom nektek: látni  fogjátok, hogy megnyílik az ég,  és
   Isten angyalai fel-alá szállnak az Emberfia felett.”

   András és  János  Keresztelő  János tanúságtételének  hatására,  de  saját
   elhatározásukból, saját  döntésükből  lettek  Jézus  tanítványai,  ahogyan
   erről tegnap  olvastunk. Nem  hívja őket  senki, mégis  elindulnak. A  mai
   részben Jézus  szólítja  meg  Fülöpöt.  Személyes  meghívás  ez,  amely  a
   későbbiekben többször megismétlődik majd,  főként egyszerű halászok  felé.
   Az  Úr  tanítványainak  köre  ilyen  személyes  megszólítások,  meghívások
   alapján kezd növekedni.
   Elsőként Fülöpre  figyelünk. Jézus  így szól  hozzá: „Kövess  engem!”  (Jn
   1,43). Ekkor érdekes  dolog történik. Fülöp  azonnal elmegy, hogy  szóljon
   Nátánáelnek, azaz  egy másik  embert hív  Jézushoz, hogy  ő is  tanítványa
   legyen. Fülöp hívása egyúttal hitvallás  is arról, akinek éppen most  lett
   követője és tanítványa: „Megtaláltuk, akiről Mózes törvénye és a  próféták
   szólnak: a názáreti Jézust” (Jn 1,45). Nátánáel kételkedve kérdez  vissza:
   „Jöhet-e valami  jó Názáretből?”  Fülöp így  szól: „Jöjj,  nézd meg!”  (Jn
   1,46). Ebben a  válaszban a hit  fontos jellegzetességét fedezhetjük  fel,
   mégpedig  azt,  hogy  erősebb  a  kételkedésnél.  A  hívő  ember   szilárd
   meggyőzése,  és  e   meggyőződés  melletti  kiállása   képes  legyőzni   a
   hitetlenségben élőket. Képes megmutatni számukra a hit útját. Gyere,  nézd
   meg személyesen! – mondja Fülöp Nátánáelnek. Gyere, és győződj meg  arról,
   amiről beszélek neked! Utána majd  eldöntheted, hogy igazat mondtam-e.  Az
   evangélista ugyanazokat  a szavakat  adja Fülöp  szájába, mint  amit  maga
   Jézus mondott  korábban  annak  a  két  tanítványnak,  akik  a  Keresztelő
   tanúskodására indultak utána.
   Talán nekem  is  pontosan  ezekkel a  szavakkal  kellene  Jézushoz  hívnom
   másokat: Gyere és nézd meg őt!  Talán éppen ma indíthatok el valakit  ezen
   egyszerű szavakkal a hit útján.

   Ó Krisztus Jézus, hiszem, hogy igaz Isten  és igaz ember vagy. Te vagy  az
   isteni út, mely végtelen biztonsággal  hidalja át azt a szakadékot,  amely
   elválaszt engem az Istenségtől. Hiszem, hogy szent emberséged tökéletes és
   oly hatalmas, hogy engem nyomorúságaim, hiányaim és gyarlóságaim  ellenére
   el tud  vezetni  oda, ahol  te  magad vagy:  az  Atya keblére.  Add,  hogy
   hallgassak szavadra, kövessem példádat, és soha el ne szakadjak tőled.