[Evangelium] 2013-02-17

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2013. Feb. 17., V, 01:00:01 CET

   2013. február 17. – Nagyböjt 1. vasárnapja

   Abban az időben: Jézus  a Szentlélektől eltelve otthagyta  a Jordánt, s  a
   Lélek ösztönzésére a  pusztába vonult negyven  napra. Itt megkísértette  a
   sátán. Ezekben a napokban  nem evett semmit sem,  de végül is  megéhezett.
   Ekkor megszólította a sátán: „Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy
   váljék kenyérré.” De Jézus ezt felelte: „Írva van, nemcsak kenyérrel él az
   ember.” Erre a  sátán fölvezette  egy magas hegyre,  és egy  szempillantás
   alatt felvonultatta szeme  előtt a földkerekség  minden országát.  „Minden
   hatalmat és dicsőséget neked adok – mondta  –, mert hisz én kaptam meg  és
   annak adom, akinek akarom.  Ha leborulva hódolsz előttem,  az mind a  tied
   lesz.” Jézus elutasította: „Írva van: Uradat, Istenedet imádd és csak neki
   szolgálj!”  Ekkor  a  sátán  Jeruzsálembe  vitte,  a  templom   párkányára
   állította, és így  szólt: „Ha Isten  Fia vagy, vesd  le magad innét.  Hisz
   írva  van:  angyalainak  parancsolta,  hogy  oltalmazzanak,  és:   kezükön
   hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad.” De Jézus ezt válaszolta: „Az  is
   írva van: Ne kísértsd Uradat, Istenedet!”
   Miután a  sátán  ezekkel a  kísértésekkel  hiába próbálkozott,  egy  időre
   elhagyta Jézust.

   Istent keressük
   Váratlanul  ért  bennünket   a  hír,  hogy   XVI.  Benedek  lemond   pápai
   hivataláról,  lemond  legfőbb   pásztori  hatalmáról.   A  tény   fényesen
   bizonyítja, hogy a Szentatya nem ragaszkodik hatalmához, mert a hatalomhoz
   való ragaszkodás  kísértés lehet.  A gonosz  egykor azzal  kísértette  meg
   Jézust, hogy  ragadja  magához  a hatalmat,  de  ő  visszautasította  ezt.
   Döntésének bejelentésekor a Szentatya hangsúlyozta, hogy teljesen szabadon
   hozta meg  döntését,  tehát  semmi okunk  nincs  ebben  kételkedni.  Bátor
   cselekedetével a Szentatya új utat akar  nyitni az Egyház számára. Hogy  e
   lemondás és annak következtében az új pápa  milyen jót hoz az Egyház és  a
   világ számára, ezt bízzuk a jó Isten gondviselésére!

   Nagyböjt 1.  vasárnapjának evangéliuma  Krisztus megkísértéséről  szól.  A
   gonosz,  a  sátán,   aki  arra  törekszik,   hogy  hazugságaival  a   maga
   szolgálatába állítsa, Istennel pedig szembefordítsa az embert, még  Jézust
   sem kíméli. A kísértés az ő számára is ugyanazt jelenti, mint mindenki más
   számára: Az  igaz  Isten  helyett  szolgáld  a  „hazugság  atyját!”  Isten
   szeretete  helyett  válaszd  az   önszeretetet!  Ne  engedd,  hogy   Isten
   uralkodjék fölötted, hanem vedd kezedbe sorsodat!  Az a tény, hogy a  bűnt
   soha el nem követő  Krisztust is megkísértette a  gonosz, azt jelzi,  hogy
   nem panaszkodhatunk amiatt, hogy életünkben kikerülhetetlen a rossz elleni
   küzdelem. Ez emberi életünk velejárója. Ha  nem volna ez a küzdelem,  mert
   nem volna rossz és mindig csak jót tehetnénk, akkor meg a szabad  akaratot
   hiányolnánk. Isten megengedi a rosszat,  hogy mi szabad akarattal  felelős
   döntést  tudjunk  hozni  mellette   vagy  ellene.  Jézus   megkísértésének
   története megerősít  minket abban,  hogy a  rossz mindenféle  csábításának
   ellent lehet mondani.  A kísértések –  bár sok esetben  valóban nehezen  –
   felismerhetők,  és   visszautasíthatók.   Jézus  is   visszautasította   a
   kísértéseket, nem engedelmeskedett a gonosznak, nem követett el bűnt, mert
   a bűn nem összeegyeztethető Isten szentségével. A bűn ugyanakkor nem  csak
   Isten természetével  ellentétes, hanem  emberi természetünkkel  is.  Nincs
   helye  a   bűnnek  az   életünkben,  ha   valóban  komolyan   vesszük   az
   életszentségre való törekvést, amelyet Isten kér tőlünk.

   A gonosz módszere a megtévesztés. Ez megnyilvánul például abban, hogy a jó
   látszataként tünteti fel azt, ami  valójában rossz. Olyanra ösztönöz,  ami
   első pillanatban jónak tűnik, s nem is gondolom, hogy a gonosz  csapdájába
   kerülök.  A  megtévesztés  másik  megnyilvánulása,  ha  valaki   túlzottan
   magabiztos,  és   azt   képzeli   magáról,   hogy   sebezhetetlen.   Jézus
   megkísértésének  példája  figyelmeztet:  sebezhető  vagyok,  megkísérthető
   vagyok, könnyen a bűn csapdájába eshetek.

   Mi a célja a kísértésnek? Jézus esetében mindhárom kísértés hátterében  az
   húzódik meg,  hogy  eltérítse őt  küldetésétől.  Ebből a  szempontból  nem
   véletlen tehát, hogy közvetlenül az ő nyilvános működése előtt történik ez
   az esemény.  A  gonosz azt  akarja,  hogy  az Úr  ne  engedelmeskedjen  az
   Atyának, ne teljesítse küldetését, amit  az Atyától kapott. Még az  utolsó
   pillanatban is erre törekszik a gonosz, közvetlenül szenvedésének  kezdete
   előtt is el akarja téríteni őt a megváltás végrehajtásától, ahogyan  erről
   az Olajfák hegyén történt jelenet tanúskodik (vö. Lk 22,39-46).

   Mi a  célja a  kísértésnek az  emberek esetében?  Hasonló, mint  Jézusnál.
   Eltéríteni minket  emberi hivatásunktól.  Eltéríteni attól  a  feladattól,
   küldetéstől, amit Isten bíz ránk. Eltéríteni minket attól a szívünk mélyén
   élő vágytól,  hogy Istent  keressük és  megtaláljuk. Eltéríteni  minket  a
   szeretet útjától.

   Uram, Jézus Krisztus! A  gonosz azt akarja  elhitetni velem, hogy  magamra
   hagytál, egyedül vagyok, nem törődsz  velem. A gonosz azt sugallja  nekem,
   hogy nincs  kiút, felemelkedés  bűneimből. Hiszem,  hogy te  mindig  velem
   vagy. Hiszem, hogy irgalmas  vagy és megbocsátasz  nekem. Emelj fel  engem
   irgalmaddal és szereteteddel!

   Uram, Jézus Krisztus! Hiszem,  hogy velem vagy  mindig, velem vagy  életem
   nehéz helyzeteiben, velem  vagy még a  kísértések idején is.  A gonosz  az
   ellenkezőjét akarja elhitetni velem, s  azt a gondolatot ébreszti  bennem,
   hogy  magamra   hagytál,  nem   törődsz  velem.   Bukásaim  és   eleséseim
   figyelmeztetnek,  hogy  újra  és  újra  bizalommal  forduljak  hozzád   és
   segítségedet kérjem. Segíts, hogy a legnehezebb kísértések idején is a  te
   arcodra tekintsek, a te tekinteted keressem, a te kezed után nyúljak, s  a
   te szívedre hajoljak. Hiszek, Uram, erősítsd bennünk a hitet!