[Evangelium] 2013-02-16

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2013. Feb. 16., Szo, 01:00:01 CET

   2013. február 16. – Szombat

   Amikor Jézus egyszer  Kafarnaumban járt, meglátott  egy Lévi nevű  vámost,
   aki a vámnál ült. Megszólította őt: „Kövess engem!” A vámos erre  fölkelt,
   és mindenét otthagyva, követte Jézust. Lévi azután Jézus tiszteletére nagy
   lakomát  rendezett  házában.  Jézussal  együtt  sok  vámos  és  más  ember
   telepedett az  asztalhoz.  A  farizeusok és  az  írástudók  méltatlankodva
   fordultak a tanítványokhoz: „Hogyan lehet az,  hogy ti a vámosokkal meg  a
   bűnösökkel együtt  esztek és  isztok?”  Jézus felelt  meg nekik:  „Nem  az
   egészségeseknek kell az orvos, hanem a betegeknek. Nem azért jöttem,  hogy
   az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket, hogy megtérjenek!”

   A vámos Lévi meghívását olvassuk az evangéliumban, aki a későbbiekben Máté
   apostolként szerepel. Jézus odalép  hozzá és megszólítja: „Kövess  engem!”
   (Lk 5,27). Ő  pedig nem  gondolkozott, nem  kérdezett, hanem  társai és  a
   jelenlévők csodálkozására  azonnal  indult, „mindenét  otthagyva,  követte
   Jézust” (Lk 5,28).
   Késlekedés  nélküli  indulása  azt  jelzi,  hogy  kész  szakítani  korábbi
   életével, kész feladni  mindazt, ami számára  a megélhetést jelentette.  A
   megszólítás és meghívás életében  olyan fordulatot hozott, amire  korábban
   biztosan nem gondolt.  Jól megélt foglalkozásából,  a biztos haszon  miatt
   eltűrte, hogy megvetik az emberek amiatt, hogy egy idegen hatalom érdekeit
   kiszolgálva szedi a vámot. Lelkiismeretét  már nem zavarta, hogy  becsapja
   az  embereket,  és  saját  hasznát  növelve  többet  kért  mindenkitől   a
   megszabottnál. Ebből a  helyzetből szólítja ki  őt Jézus váratlan  hívása.
   Miért  indul  mégis,  amikor  mindene  megvan,  a  biztos  megélhetés   és
   jövedelem? Ez az evangélium titka marad. Talán a szíve mélyén mégsem  volt
   elégedett. Vagy az őt megszólító  személy szavában, tekintetében volt  oly
   különleges erő, aminek nem tudott, nem akart ellenállni. Máté történetében
   mindenesetre azt látjuk,  hogy egy bűnös  ember életét hogyan  változtatja
   meg gyökeresen a Jézussal való személyes találkozás.
   „Nem azért  jöttem,  hogy az  igazakat  hívjam, hanem  a  bűnösöket,  hogy
   megtérjenek!” (Lk 5,32) – mondja Jézus a történet végén. Meghallom-e most,
   a nagyböjt  idején Jézus  hívó szavát?  Meghallom-e megtérésre  felszólító
   szavát? Belátom-e, hogy bűnös vagyok és egyedül Isten kegyelme  tisztíthat
   meg?

   Nekem Te  vagy az  Uram, akinek  akaratát a  sajátoménál jobban  szeretem!
   Mivel nem tudok  állandóan szavakkal  imádkozni; ha  valaha is  imádkoztam
   igazi odaadással,  most halld  meg kiáltásomat!  Fogadd kegyesen  a  Téged
   kérlelő odaadást, mint  végtelen kiáltást;  s hogy  szavaim még  méltóbbak
   legyenek a meghallgatásra, adj imádságomnak erőt és állhatatosságot!