[Evangelium] 2012-06-03

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2012. Jún. 3., V, 01:00:00 CEST

   2012. június 3. – Szentháromság vasárnapja

   Abban az időben a tizenegy tanítvány elment Galileába, fel arra a  hegyre,
   ahova Jézus  rendelte  őket.  Amikor meglátták  őt,  leborultak  előtte  a
   földre. Egyesek azonban még mindig kételkedtek. Jézus odament hozzájuk, és
   ezt mondta nekik:  „Én kaptam  meg minden hatalmat  az égen  és a  földön.
   Ezért  most  menjetek  el,  és  tegyetek  tanítványommá  minden  nemzetet!
   Kereszteljétek meg őket az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében! Tanítsátok
   meg őket  mindannak megtartására,  amit parancsoltam  nektek! És  íme,  én
   veletek vagyok mindennap a világ végéig!”

   Isten a szeretet
   Érdeklődéssel szoktam figyelni  a hegymászókról  szóló híradásokat.  Magam
   nem vagyok egy hegymászó típus, de szívesen kirándulok hegyekben, s  mivel
   egy-egy magasabb hegy  megmászása is komoly  teljesítmény, ezért el  tudom
   képzelni, hogy  milyen felkészülést  és erőfeszítést  kíván, ha  valaki  a
   világ legmagasabb pontjára akar feljutni. Ezek a hegymászó expedíciók  nem
   is járnak mindig sikerrel, hiszen  az időjárás rosszra fordulása vagy  más
   váratlan esemény  esetén  könnyen meghiúsulhatnak,  sőt  néha  tragédiával
   végződnek. A  sikertelen kísérlet,  a kudarcba  fulladt próbálkozás  egyes
   hegymászókat arra ösztönöz, hogy még jobban felkészüljenek és később  újra
   próbálkozzanak, de  talán olyanok  is  vannak, akiknek  elmegy a  kedve  a
   hegymászástól és soha többé nem kívánnak feljutni a kiszemelt csúcsra.

   Isten megismerése,  hitünk  titkainak  megismerése  hasonlít  a  hegymászó
   kísérletekhez.  És   talán  a   legnehezebben  meghódítható   csúcsnak   a
   Szentháromság titka tűnik számunkra. Érzésem szerint nem is elsősorban  az
   emberi  kíváncsiság,  hanem  istenképiségünk  késztet  minket  arra,  hogy
   megismerjük Istent,  aki  a  saját képére  és  hasonlatosságára  teremtett
   bennünket, vagy legalábbis törekedjünk az ő mind jobb megismerésére. Igen,
   az emberi értelem számára elérhetetlen magasságnak tűnik, hogy az egyetlen
   Istenben  hogyan  lehet  három  személy.  Megfejthetetlen  titoknak  tűnik
   számunkra a három isteni személy: az  Atya, a Fiú és a Szentlélek  egysége
   és  különbözősége,  mert  különböző  személyekről  van  szó,  akik   mégis
   egységet, teljességet alkotnak.  A hittudósok Szentháromsággal  foglalkozó
   írásait olvasva könnyen  észrevehetjük, hogy egy  bizonyos pontnál ők  sem
   jutnak tovább. Emberi  megismerésünk ugyanis csak  addig juthat,  amennyit
   Isten feltár előttünk, közöl velünk. Ezen a ponton csak az alázat marad az
   ember számára, a titok  előtti meghajlás, és a  remény, hogy majd az  örök
   életben mindent megtudhatunk Istenről.

   A mai vasárnapon, a  Szentháromság ünnepén én  sem vállalkozom arra,  hogy
   megfejtsem eme legnagyobb hittitkot és érthetően elmagyarázzam.  Bizonyára
   nem okozok ezzel csalódást, hiszen aligha jött bárki is azzal a szándékkal
   a  mai  szentmisére,  hogy  most  mindent  megtudjon  a  Szentháromságról.
   Ehelyett szívesebben maradok  a szentírásnál, amely  sok lényegest  elárul
   számunkra az Atyáról, a Fiúról  és a Szentlélekről, illetve a  háromságban
   létező  egy  Isten  emberekkel  való  kapcsolatáról.  Hiszem,  hogy  ez  a
   kapcsolat, Istennek velünk  való kapcsolata  az igazán  érdekes és  fontos
   számunkra. Mit tudunk meg a bibliát lapozgatva, az evangélium sorai között
   olvasva a Szentháromságról?

   Máté, Márk és Lukács evangéliuma Jézus életének eseményeit történésszerűen
   mutatja be. Ezek az írások alapvetően Jézus Krisztusról szólnak. Jézus úgy
   áll előttünk e három evangéliumban, mint Fiú,  a mennyei Atya Fia és az  ő
   küldötte. Jézus azt tanítja az embereknek, amit az Atya bízott rá és egész
   élete során arra törekszik, hogy az Atya akaratát cselekedje és dicsőséget
   szerezzen az Atyának. Jézus tudatában van annak, hogy ő az Atya Fia és azt
   tartja küldetésének, hogy  a mennyei  Atya országába  hívja az  embereket.
   Mindezekből láthatjuk, hogy a Fiú és az Atya személye különbözik, de itt a
   hitbeli  tévedések  elkerülése  miatt  rögtön  hozzá  kell  tennünk,  hogy
   egységben vannak  egymással.  Erről  Jézus  maga  így  tanít:  „A  tettek,
   amelyeket Atyám  nevében  végbeviszek, tanúságot  tesznek  mellettem”  (Jn
   10,25), továbbá: „Én és az Atya egy vagyunk” (Jn 10,30). A harmadik isteni
   személlyel szintén találkozhatunk az evangéliumokban, hiszen kiderül, hogy
   Jézus a Szentlélek által felkent Fiú, akit eltölt a Lélek és cselekedeteit
   általa   viszi    végbe.   Ennek    egyik   legszebb    példája,    amikor
   megkeresztelésekor a  Lélek galamb  alakjában  leszállt Jézusra  (vö.:  Mt
   3,16; Mk 1,10; Lk 3,22), de  idézhetnénk azt is, hogy nyilvános  működését
   megelőzően  az  Úr  a   Lélek  ösztönzésére  vonult   ki  a  pusztába.   A
   megkeresztelkedés jelenete különösen is fontos esemény, hiszen ott  együtt
   van a három isteni  személy, azaz a Fiú,  aki megkeresztelkedik, a  Lélek,
   aki leszáll rá és az Atya is, akinek hangja hallatszik az égből: „Ez az én
   szeretett fiam, akiben kedvem telik” (Mt 3,17).

   A negyedik  evangélium szerzője,  Szent János  még tovább  megy az  isteni
   személyek bemutatásánál, amikor rávilágít  arra, hogy a szeretet  egyesíti
   az Atyát, a  Fiút és a  Lelket, kapcsolatuk lényege  a szeretet (vö.:  (Jn
   17,23). János  apostol írásai  feltárják számunkra  azt is,  hogy ebbe  az
   isteni szeretetközösségbe kapunk mindannyian meghívást (1Jn 4,16), és az a
   küldetésünk, hogy  ezt a  szeretetet  adjuk tovább  embertársainknak  (1Jn
   4,21).

   Befejezésül  Szent  János   minden  bizonnyal  legfontosabb   kijelentését
   szeretném még  idézni:  „Isten  a szeretet”  (1Jn  4,8).  A  Szentháromság
   megismerése,  Isten  megismerése  a  szeretet  megtapasztalását   jelenti.
   Figyeljünk oda Isten szeretetének  jeleire, amelyek mindannyiunk  életében
   megmutatkoznak!

   Urunk, Jézus Krisztus!  Te egykor  parancsba adtad  az apostoloknak,  hogy
   elmenvén  az  egész  világra  tegyenek  minden  embert  tanítványoddá   és
   kereszteljék meg őket. Az Egyház, amelynek tagja vagyok, minden korban ezt
   a parancsot igyekszik teljesíteni, tehát parancsod és kérésed nekem is  és
   minden keresztény embernek  szól. Segíts  minket, hogy  – miközben  hittel
   valljuk a három isteni személyt – éljünk is egységben az Atyával, a Fiúval
   és a Szentlélekkel! Segíts minket, hogy az evangéliumhoz méltóan éljünk!