[Magveto] 2002. 06. 17.

Dozsa Istvan idozsa at communio.hcbc.hu
2002. Jún. 16., V, 23:45:01 CEST


2002. június 17.

1Kir 21, 1-16
Mt 5, 2-3; 5-7; 38-42

Az Ószövetség egy érdekes történetet tár elénk. Benne van minden, ami emberi korlátoltság: becsvágy, álnokság, vak engedelmesség, hamisvád, kétszínűség, gerinctelenség, értelmetlen birtoklási vágy, megvesztegetés, hatalommal való visszaélés. A történet végén a hatalmas (Acháb, Izrael királya) diadalmaskodik a gyengén (a jiszreeli Nabot), akitől megkívánt és ellopott egy darab szőlőskertet. Gyilkosság, rablás összefonódik, és a "törvény" álcája alatt elrejtőzik. A történet tipikus prototípusa a hatalommal való visszaélésnek: ha egy fukar és éretlen ember kerül hatalomi beosztásba, akkor a törvény leple alatt bármilyen embertelenségre képes.
A hatalommal való visszaélés a modern kor problémája is. A cél, főleg Machiavelli óta, szentesíti az eszközt. Az cél pedig a hatalom megszerzése és birtoklása. Az eszköz nem számít. Ez a modernkor politikája; az új homo politicus világnézete. Főleg az utóbbi 50 év, komoly tényekkel bizonyítja be az achábi prototípust. A nép között mindig akadnak "vének" és "hamis tanúk", kik parancsszóra - gyorsan és precízen - (ki)szolgálják a hatalmat. Az jiszreeli Nabotoknak semmi esélyük, ha a "hatalom" kivetette rájuk a hálóját.
Krisztus ezt a Machiavelli-i logikát a feje tetejére állítja: "boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak" (Mt. 5,7). "Aki perbe fog, hogy elvegye a ruhádat, annak add oda a köntösödet is!... Aki kér, annak adj, s attól, aki kölcsönt akar tőled, ne tagadd meg!" (Mt. 5, 40; 42). Ez a logika kissé értelmetlen a mai ember fülének, hisz az ember ösztönszerűen visszavág. Irgalmasnak lenni és adományozni azoknak, akik szemtelenül rabolnak, nem egy könnyű feladat. Inkább jöjjön a sziszifuszi harc!
De a ravaszoknak nehéz ellenállni, és még nehezebb kijátszani őket. A maszkok jól fedezik őket. Számos ruhában elbújnak és betöltik hétköznapjainkat. Nabotot, még mielőtt feleszmélt volna, megkövezték. Egy egyszerű, kis cselszövés, és az emberi értékrendszer összeroppan, mint egy kártyavár. Nabot halott, a szőlőskert pedig Acháb tulajdona. Machiavelli embere ügyesen játszik, néha még az emberi értékekből is hasznot húz. Szövetségesei mindig akadnak.
Krisztus nagyon jól tudja, hogy miért ellenzi az agresszív visszavágást. Rengeteg energiába kerül és a cselszövést úgysem tudja kivédeni. "Legyetek tehát okosak, mint a kígyók, és egyszerűek, mint a galambok!" (Mt 10, 16). A becsvágy, álnokság, vak engedelmesség, hamisvád, kétszínűség, gerinctelenség, értelmetlen birtoklási vágy, megvesztegetés, hatalommal való visszaélés: éppúgy emberi tulajdonságok, mint a mértékletesség, gerincesség, kreativitás, elégedettség, megvesztegethetetlenség, hatalommal vissza nem élés. Az emberen áll a döntés. Az ember ruhája, beosztása és társadalmi szerepe nem védi meg a benne szunnyadó achábi szindrómától.


Szakács Ferenc Sándor



More information about the Magveto mailing list