[Magveto] 2002. 02. 17.
Babos Tamás
tbabos at mail.datatrans.hu
2002. Feb. 16., Szo, 18:11:37 CET
Február 17.
Ter 2, 7-9; 3, 1-7a.
Rom 5, 12-19
Mt 4, 1-11
A mai olvasmányok a jó és a rossz kérdésével foglalkoznak. Miért nem
tökéletes a világunk, miért létezik az emberiség történelmében a rossz,
a kapzsiság, a becsvágy, a megalkuvás. Hogyan lehet az, hogy egy "jó
Istentől" származó világ nem tökéletes?! A kérdést nehéz megválaszolni.
Talán nem is lehetséges.
A Teremtés könyvében Isten megalkotja az első emberpárt és "életet lehel
belé" (Ter 2,7). A "paradicsomi állapotban" viszont potenciálisan
elrejtőzik a veszély: "És az Úristen a földből mindenféle fát
sarjasztott, ami tekintetre szép és táplálkozásra alkalmas; azután
kisarjasztotta az élet fáját a kert közepén, meg a jó és a rossz
tudásának a fáját" (Ter 2,9). A jó és a rossz tudásának a "fája",
valamint a "tiltás" ami a fa gyümölcsének a fogyasztására vonatkozik,
már előre elárulja, hogy ez a "bűntelen állapot" sokáig nem fog tartani.
Beérkezik a képbe a "kísértő", a kígyó. Lényegében nem tesz semmi
különlegeset. Elvégre nem ő helyezte oda a "fát". Ő csak tud a "fa
létéről" és az "isteni tiltásról". A Teremtés 3,6-ban az "asszony" -
hallgatva a kígyó tanácsára - eszik a fának a gyümölcséből. Elkezdődik
az ördögi kör: eszik a férfi is. Mindketten "felvilágosodnak",
észreveszik, hogy "meztelenek". A jó és a rossz tudásának a fája új
információkkal látja el az első emberpárt. A szöveget nem lehet könnyen
megérteni.
A rómaiakhoz írott levél próbálja megoldani a nehéz kérdést: egy ember
által lépett a bűn, egy ember által jön a megváltás is a világba. Az
emberiség - Ádámon keresztül - "ráébred" korlátolt létére. Rájön arra,
hogy úgy a szabadság mint a halál életének a része. Ezt a "felfedezést"
Krisztus eljöveteléig nehezen tudja feldolgozni. Utána sem mindig
sikerül. Megismeri a jót és a rosszat, és azóta állandó választásra van
"ítélve". Választásai legtöbbször negatív irányba irányulnak. A
szabadság és a megismerés ugyanis még önmagában nem "vétek". A "bűn"
potenciálja a választásban lapul meg.
Az evangéliumban - az emberi lét szerves részeként - újra jelentkezik a
kísértő. Krisztus sem marad ki a sorból. Hatalmat, tudást ajánl neki.
Mint ahogy azt a történelem folyamán minden Krisztus-követőnek
felajánlotta... Becsvágy, kéjvágy, falánkság, hatalomvágy... ez a
"kísértő" repertoárja. Számtalan keresztény és nem-keresztény dőlt be
ennek az ígéretnek. Mintha nem is "kívülről" jönne, hanem belülről - az
ember legmélyéről - származna. "A becsvágy, mely bennünk él és ellenünk
tör" - írja Viktor Hugo.
Az evangélium a római Sixsztuszi-kápolnában látható Michelangelo
festménysorozatot juttatja eszembe. A kígyó mögött mindig egy elszáradt
farönk látható. A hamis-ígéretben már benne van a halál, az elszáradt
emberi lét. A ravaszságot viszont csak ravaszsággal lehet legyőzni:
"legyetek egyszerűk, mint a galambok, de olyan ravaszak, mint a kígyó".
A kígyó rehabilitálódik (C. G. Jung), a jó és a rossz tudásának a
birtoklása tudatosul. Az embernek hívatása van a történelem hasábjain.
Hívatásának fontos eleme szabadságán alapuló "választása". A kísértő nem
mentesíti az embert saját etikai döntéseinek a terhétől. Mephistó és
Faust, jó és rossz, szabadságra épülő felelősség, állandó döntés. Ez is
egy paradicsomi állapot.
Szakács Ferenc Sándor
More information about the Magveto
mailing list