[Magveto] 2002. 08. 09.

Dozsa Istvan idozsa at communio.hcbc.hu
2002. Aug. 8., Cs, 23:45:01 CEST

2002. augusztus 9.

Ami műanyag és ami természetes

	Mindig csalódok, mikor messziről meglátom a szépen zöldellő cserepes virágot, vagy asztal tetején a csodaszép rézlámpát, s mikor közelükbe érek, veszem észre, hogy csak műanyagok. Önkéntelenül is megszületik bennem a párhuzam, hogy sokszor ilyen az életünk. Kívülről szép, tetszetős, de valójában csak műanyag. Hiányzik a természetesség, ami pedig igazán széppé tenné az embert.
	A műanyag ugyan hasznos dolog, de mégsem tartós, és amikor valami természetes dolgot akar utánozni, bizony - bármilyen tökéletes technikával történik is - valami hiányzik belőle. A virágnál éppen a leglényegesebb, az élet. A virág nem csak azért szép, mert kívülről a szemnek örömet okoz, hanem azért is, mert élet van benne. S mikor beteszem a szobámba, akkor az élet is megjelenik az asztalon, vagy a szekrény tetején. S ekkor felelős vagyok érte. Nem csak nézem, hanem mondjuk, meg kell öntözni, figyelnem kell rá. Szépsége azzal lesz párhuzamos, mennyi gondot fordítok rá. Megoldhatom egy egyszerű műanyag kompozícióval, s máris levettem a terhet a vállamról. De ekkor már a szépség eltűnik, pusztán a látszata marad meg.
Ez a mesterkélt világ jelenik meg észrevétlenül életünkben. S talán sokszor ez okozza kedvetlenségünket, fáradtságunkat. Jellemzőit így festi le Hamvas Béla: erre "jellemző, hogy nem ismeri a szerelmet, hanem a szexuális ösztönt; nem dolgozik, hanem termel; nem táplálkozik, hanem fogyaszt; nem alszik, hanem biológiai energiáit restaurálja; nem húst, krumplit, szilvát, körtét, almát, mézes-vajas kenyeret eszik, hanem kalóriát, vitamint, szénhidrátot és fehérjét, nem bort iszik, hanem alkoholt, hetenként méri a testsúlyát, ha feje fáj, nyolcféle port vesz be, a higiéné kérdéseit megoldhatatlannak tartja, mert a körömkefét meg tudja mosni szappannal, a szappant meg tudja mosni vízzel, de a vizet nem tudja megmosni semmivel."
	A természetességet megtalálom ott, ahol a forrása van: Istennél. Nem eszme, nem értékrendszerek alapján (ezek talán segítenek), hanem a Vele való személyes kapcsolaton keresztül.
	Mikor megérint és megértem, mit jelent ez a kapcsolat, szemlélem az életet és szeretem azt, ami természetes.

Bátor Botond pálos szerzetes