[Magveto] 2001. 06. 02.

Babos Tamás tbabos at mail.datatrans.hu
2001. Jún. 2., Szo, 21:33:33 CEST


2001. június 2.
ApCsel 28, 16-20. 30-31
Jn 21, 20-25


"... Ezt a bilincset Izrael reménysége miatt rakták rám." (ApCel 28, 20)
"... Te kövess engem!" (Jn 21, 22b)


Pál, az olvasmányban, röviden részletezi, hogy Rómába a zsidók
keményszívusége miatt került. Honfitársai Jeruzsálembe megkötözték, és a
római hatóságok kezére adták. A római hatóságok kivizsgálták "az ügyét" és
szabadon akarták bocsátani. A "honfitársak" tiltakoztak és Pál - római
állampolgár lévén - a császárhoz kellett fellebbezzen. A kicsinyesség és a
korlátoltság újra megmutatta az erejét. Pál kálváriája elkezdôdött.
Pált, hivatástudata és bölcsessége elkülönítette kora megszokott
gondolkodásmódjától. Öntudatosan járja a maga útját és élettörténete
elvezeti a megváltás megértéséhez. Logikája megváltozik és elszakad a
farizeusok "törvényfigyelô", megkövesedett gondolkodásmódjától. A csoport,
amelynek elôbb hu tagja volt, megfenyegeti, majd üldözi. A "páli-fordulat"
immár prototípussá vált. A modern pszichológia is felhasználja. Pál
részérôl, ez a változás, életcéljának felfedezését; a farizeusok részérôl
pedig Pál "árulását" jelentette. Ugyanazt a cselekvést, különbözô felfogású
és különbözô érdekszférákat képviselô emberek, sohasem értelmezhetik
egyformán. Pál rájött arra, saját személyes tapasztalatán keresztül, hogy a
kereszténység az egyént szólítja meg és nem a tömegbutítást tuzte ki
zászlajára. A vallás az emberért van és nem azért kell gyakorolni, hogy
kibírhatatlan terhek nehezedjenek az emberek nyakára. Pál megértette a
megváltott ember logikáját... De az alvó gyerek nem szereti, ha felriasszák
álmából; a megkövesedett rendszerek nem szeretik a "próféták" és az
"apostolok" ébresztô akcióit. Könnyebb valakit elítélni, mint megérteni. Pál
esete, a küldetéstudatát felismerô és életcélját vállalni tudó ember esetét
tükrözi. Kezdeti agresszivitása lelohadt, céltalansága elmúlt és ez már elég
is volt ahhoz, hogy farizeus-közössége kitaszítsa magából. Jelenléte
botránnyá vált a törvény erejében vakon hívô társai számára.
Pál esete nem tartózik kizárólagosan a múlthoz. A jelen szintén megismétli
Pál történetét. A tömegtôl elkülönülô, "pálfordulatán" átesô embernek
vállalnia kell magányát, társai elhidegülését, a tömeg visszahúzó ereje
elleni küzdelmét. A Szentírás nem csak a múltat meséli el, hanem állandóan a
jelent példázza. A ma még pálmákat lengetô tömeg, holnap - kereszténység
ide, kereszténység oda - a kereszthalálodat követelheti. Az egy fontos
üzenet a technokráciába egyre jobban belesüppedô mai ember számára.

Szakács Ferenc Sándor





More information about the Magveto mailing list