[Magveto] 2001. 01. 17.
Dozsa Istvan
idozsa at hcbc.hu
2001. Jan. 16., K, 17:45:01 CET
Zsid 7,1-3; 15-17
Mk 3,1-6
Nagyon érdekes perikópákkal találjuk szembe magunkat.
Egyfelôl az Ószövetség elevenedik meg Melkizedek fôpap képében,
másfelôl Krisztus újra gyógyít szombati napon.
Melkizedek képe üstökösként csapódik be az Újszövetség sorai közé.
Neve szerint az igazságosság királya; mivel Sálem királya, tehát a
békesség királya is. Üdvözli Ábrahámot, aki gyôztesként tér vissza a
csatából. Apja, anyja, családfája, életkora ismeretlen elôttünk. Nem
fontos az hogy honnan jött, hanem az a fontos, hogy a békesség
királya és az igazságosság papja ô. Az ô képe megváltoztatja a papság-
képét és megváltoztatja a törvényt magát (Zsid 7,12). Hatalmát a
halhatatlan élet erejébôl kapja; papságát Istentôl az emberek
szolgálatára (Zsid 7,15-17).
Párhuzamban ezzel a képpel, az evangélium Krisztus "papságáról" számol
be. Krisztus "papsága" az emberért van: meggyógyítja a béna kezű
embert. Ezzel a tettével Krisztus is megdönti kora "papi-képét" és az
embertelen szabályokat: arra "vetemedik", hogy szombati nap gyógyít.
Papsága az emberért van; Istentôl kapott hatalmát az emberért
használja fel és automatikusan szembekerül az emberi törvény
butaságával. "Szombaton gyógyít". Felháborító.
"Figyelték, vajon meggyógyítja-e szombaton, hogy vádat emelhessenek
ellene" (Mk 3,2). Nem az a lényeg, hogy valaki meggyógyul, hanem az,
hogy vádat lehet valaki ellen emelni. Gyorsan kielégíthetik rossz
szándékaikat mert Jézus újból gyógyít. Semmibe veszi az emberi
törvényt, mert neki az isteni törvényt kell mindenekelôtt követnie.
Kérdést is intéz rosszakaróihoz: "Szabad szombaton jót, vagy rosszat
tenni, életet megmenteni, vagy veszni hagyni?" (Mk 3,4). Természetesen
csak mély hallgatás a válasz. A Rossz Akarat kétszínű, álnok, hátulról
támad, megalkuvó, pletykás, ellenzi az igazi értékeket önmaga primitív
elônyeiért. Kora papságának keményszívűségén a Megtestesült Isten nem
tör ki agresszíven, nem ítélkezik, hanem elszomorodik. Az akciót
reakció követi, a butaság örvénye egyre nagyobb kereteket ölt: "a
farizeusok erre kimentek, s a Heródes-pártiakkal együtt tanakodni
kezdtek, hogyan okozhatnák vesztét" (Mk 3,6).
Melkizedek kilóg kora "papi-képébôl". Amint látjuk, Jézus sem
illeszkedett "teljesen" bele. Új kor, új papi kép. Új kor, új
törvények. Az új bor, új tömlôkbe való (Mt 9,17; Mk 2,22; Lk 5,37). A
Második Vatikáni Zsinat óta, ide s tova, már 35 év telt el.
Csodálatosan megfogalmazódik benne egy gondolat: minden keresztény,
keresztségétôl fogva Krisztus fôpapi, prófétai és királyi hivatásának
részese: az általános papság tagja. Ez hivatás, ez feladat, ez aktív
keresztény élet. Mennyire veszem ezt komolyan?
Szakács Ferenc Sándor
More information about the Magveto
mailing list