[Magveto] 2000. 09. 17.

Dozsa Istvan idozsa at hcbc.hu
2000. Sze. 16., Szo, 17:45:00 CEST

Iz. 50,5-9a + Jak. 2,14-18 + Mk. 8,27-35
"Hát ti mit mondotok, ki vagyok?" (Mk. 8,29)
A  héber  logikának  egyik csodálatos  sajátossága,  hogy  kérdésekkel
kommunikál, sôt  gyakran, kérdésre  kérdéssel válaszol. Jézus  maga is
gyakran veti be  ezt a technikát a  farizeusok vádaskodásával szemben.
Most újra  kérdez. Kinek tartotok  engem? Ti mit gondoltok,  ki vagyok
én? A héber nép messiást várt.  Ezt tette már évszázadok óta. És most,
íme,  itt  áll   valaki,  akire  pontosan  "találnak"   az  írások,  a
jövendôlések. Péter  nem késik  a válasszal: "Te  vagy a  Messiás". De
Péter "messiás képe" nem egyezik meg Krisztus küldetés tudatával. Ez a
következô    sorokból    hamar    kiderül.   Péter    egy    radikális
világmegváltásban   remél.   A    rómaiak   kiűzésében,   az   igazság
feltételnélküli gyôzelmében, Mestere "hatalmának" a kibontakozásában.
"Ezután  arról   beszélt  nekik,   hogy  az  Emberfiának   sokat  kell
szenvednie, a  vének, a főpapok  és az írástudók elvetik,  megölik, de
harmadnapra  feltámad.   Ezt  egészen   nyíltan  megmondta.   "  Péter
meglepôdik. Isten ments Uram, ez  nem történhet meg Veled. Gondolja és
mondja.  Krisztus radikális  gondolkodását  nem fogja  fel  és nem  is
értheti. Ez túlhaladja az emberi logikát és az önfeláldozásban oldódik
fel.  Nem  önfeláldozás  a  Halálért, hanem  önfeláldozás  magáért  az
Életért. Nem életuntság  és keserűség húzódik meg  mögötte, hanem élni
vágyás, igazságkeresés, nagyfokú egyéni érettség és szabadság.
"Távozz  tôlem sátán."  Távozz tôlem,  te Antikrisztus.  Távozz tôlem,
mert nem vagy képes Isten  dolgaival törôdni. Embernek nagyszerű vagy,
prófétának szánalmas. Te az emberi megalkuvást szolgálod. Te vagy az a
fajta,  aki az  emberi  szabadságot tipró  kommunizmust  és az  emberi
méltóságot figyelembe nem vévô kapitalizmust egyaránt szolgálni tudod.
Te vagy az az  ember, aki egyik nap koronát akar tenni  a fejemre és a
másik nap  keresztre szegez.  Princípiumok hiánya.  Érdekszférák gyors
felismerése és a nekik való engedelmeskedés.
"Hát ti mit mondotok, ki vagyok?" (Mk. 8,29)
Jakab apostol nyomatékosan felhívja a  figyelmet: "a hit is, ha tettei
nincsenek,  magában  holt  dolog".  Hiába  hiszünk,  vagy  éppenséggel
rajongunk  Jézus Krisztusért.  Hiába vesszük  fel a  képmutatás minden
formáját  és hitetjük  el  embertársainkkal és  önmagunkkal azt,  hogy
"keresztények" vagyunk. A kereszténység életforma. A krisztusi példára
épülô cselekedet-rendszer. Nem szócsata.

Szakács Ferenc Sándor