[Magveto] 2000. 10. 31.

Dozsa Istvan idozsa at hcbc.hu
2000. Okt. 30., H, 17:45:01 CET

Október   31  mindig  úgy  áll   előttem,  mint  a  "Reformáció
emléknapja".

   Annak  idejen, a református vallásórán, büszkén beszéltünk a
mai   napról,  hiszen  ekkor  tűzte   volna  ki  a  wittenbergi
vártemplom kapujára  híres pontjait Luther. Ma szomorúan idézem
vissza  a  korábbi  büszkeséget,  mert  tévesen megalapozottnak
ítélem:  a  tiszteletes azt  hangoztatta, hogy  mi  nem vagyunk
"pápistak",   mi  nem   vagyunk  bálványimádók  stb.,   mint  a
katolikusok,  csak azt  nem mondta  meg, hogy  akkor lényegeben
kik   is  vagyunk,  és  mi  az   amire  büszkének  kell  lenni.
Felreértés ne  essék: nem akarom összehasonlítani a vallásokat,
még  kevésbé  elmarasztalni egyiket  vagy  másikat.  Az viszont
meggyőződésem, hogy  ilyen neveléssel aligha sikerul építeni az
ökumenizust.

    Szintén  október  31-én  írta  alá,  ezelőtt  egy évvel,  a
Katolikus  Egyház és  a Luteránus Világszövetség  a Megigazulás
tanáról  szóló  közös  nyilatkozatot. Vallom,  hogy  nem  az az
ökumenizmus  útja, ha büszken hirdetem,  hogy nem vagyok olyan,
mint  a  másik,  de  az  igen,  ha  tisztában  vagyok  Egyházam
tanításával,  és  saját értékeim  megbecsülése  mellett nyitott
vagyok a mások értékeire (lasd "Dominus Iesus").

gk