[Magveto] 2000. 05. 17.
Dozsa Istvan
idozsa at hcbc.hu
2000. Május. 16., K, 17:45:00 CEST
Május 17.
Jn. 12, 44-50
"Világosságul jöttem a világba, hogy aki hisz bennem, ne maradjon
sötétségben." (Jn. 12, 46)
János evangéliuma 12. fejezetének a befejező része Krisztus korának
hitetlenségére tér ki. Az evangélista, Izajás prófétát idézve,
kihangsúlyozza a szomorú valóságot: az emberek szemüket elvakították,
szívüket megkeményítették; nem voltak hajlandók látni szemükkel és
érteni szívükkel, hogy nehogy megtérjenek. Krisztus, szavainak és
tetteinek hitelességével, egy erős ellen-hatást váltott ki
kortársainak körében. Gondolatainak, szavainak és cselekedeteinek az
egysége nem hatotta meg a demagóg, felülről manipulált tömeget. Inkább
a sztereotipikus és irracionális "hitet" választják. Hiába az írás
magyarázata, hiába a csodák sorozata, hiába Isten autentikus
tanúságtétele: az emberek megkeményítik szívüket. A félelmeik
erősebbnek bizonyulnak értelmüknél és érzelmeiknél. Inkább választják
a "sötétséget", mert a "sötétségben" nem kell gondolkodni, még kevésbé
kell érvelni.
A szabályokra és képmutatásra épülő vallási-rendszer csődje ez.
"Világosságul jöttem a világba, hogy aki hisz bennem, ne maradjon
sötétségben." (Jn. 12, 46)
János evangélista felhívja figyelmünket arra, hogy még a főemberek
közül is többen akadtak, akik hittek titokban Jézusban, de a
farizeusok miatt nem vallották be, nehogy kizárják őket a
zsinagógából. "Többre tartották az emberek megbecsülését, mint az
Isten dicsőségét" (Jn. 12, 43).
A félelmeiktől megbénított emberek között, Krisztus teljesen egyedül
állt ellenségével szemben, egyéniségének teljes és tökéletes
ellentétével, a "farizeussal". Vele szemben hiába minden érvelése,
hiába a hiteles tanúságtétele Istenről: még mielőtt megszólalna,
mielőtt cselekedne, már el van ítélve. A "farizeusnak" nem kell az az
Isten, aki a világba inkarnálódik. Nem kell neki a "világosság", nem
kellenek az új információk. Mindezek veszélybe sodorhatják társadalmi
helyzetét, amihez immár kézzel-körömmel ragaszkodik. A sötétségben
tündöklő "világosság", az új információk, leépíthetik a tömeg homályos
felfogását és sztereotipikus világszemléletét. A tömeg butasága,
viszont az ő hatalmának a bázisa. Ezt a bázist nem akarja elveszíteni.
Ezt a bázist nem szabad elveszíteni...
"Világosságul jöttem a világba, hogy aki hisz bennem, ne maradjon
sötétségben." (Jn. 12, 46)
Krisztus nem kételkedik küldetésének a lehetetlenségében. Ő jól tudja,
hogy mi lakozik az emberben, ismerte a tömegszellem felülről
irányított destruktív dimenzióit, ismerte a "farizeus" utolsó
kártyáját: a "sötétséget". ("...nem szorult rá, hogy bárki is
felvilágosítsa az emberről. Tudta, mi lakik az emberben." Jn. 2, 25)
De a hegyre épített várost lehetetlen elrejteni és az egyéni
meggyőződésből származó hitet lehetetlen elpusztítani. A felülről
rendszerezett és szabályainak örvényébe belefulladó képmutató-hit
helyett Jézus valami egészen mást ajánl: a cselekedetekre támaszkodó,
önmagának nem ellentmondó hitet; a gondolatok, szavak és cselekedetek
egységéből származó hitelességet.
Ez az a világosság, amely világít a sötétségben, és amelyet lehetetlen
véka alá rejteni. Ez az a világosság, amelyre minden ember
születésétől fogva meghívást kapott. Ez az a világosság, amely egy
szélsőséges szubjektivizmusban, privatizációban, egoizmusban,
sztereotipikus világnézetek "sötétségeben" és életstílusok
kísérletezésének örvényében agonizáló posztmodern társadalomban
hívatott világítani.
More information about the Magveto
mailing list