[Magveto] 2000. 12. 17.
Dozsa Istvan
idozsa at hcbc.hu
2000. Dec. 16., Szo, 17:45:00 CET
A mai vasárnap minden olvasmánya az örömrôl, az örömhírôl szól.
Az elsô olvasmányban Szofoniás szólít fel az örömre és az újongásra. A
balsorsot elfordította Isten, nincs többé gyalázat... A Filippieknek
írt levél is az Úr közeledtét jelzi és örömöt sugároz. Lukács
evangéliumában pedig, Keresztelô Szent János buzdítja a népet és
hirdeti nekik az örömhírt, Krisztus eljövetelét.
Az öröm tehát Krisztus eljövetele (nem a bevásárló nyugati társadalom
fogyasztói lámpaláza), ez világosan kitűnik a mai olvasmányok
soraiból. Isten megváltja a népét, inkarnálódik és felveszi az emberi
korlátokat. A határtalan, hatalmas szeretetében, határokat ölt magára:
megváltja teremtményét saját káoszából és vergôdésébôl. A teremtmény,
természetesen, Istennek ezt a tettét a kereszt kínhalálával
"jutalmazza": megöli a megváltására sietô Istenét. Mondjuk politikai
okokból.
Közeledik az öröm ünnepe. Senkit sem akarok elszomorítani, de az én
lelkem kissé szomorú. Szomorú, mert az elmúlt két évezredet fürkészem.
Mit is hozott létre az isteni megváltás tudatra felépült
kereszténység?!
Egy keresztény Európa fiaként lapozom az elmúlt ezer év történelmét:
háborúk, hatalmi harcok, korrupció, hódítások, újra háborúk, városok
megsemmisítése, forradalmak, rendszerváltások, újra forradalmak és
újra rendszerváltások, totalitárius hatalmak születése, ideológiák
összecsapása, tömegmészárlások sora, izmusok és ellen-izmusok
keletkezése, "tiszta tanok" narcisztikus uralkodása, a Kék Bolygó
sikeresen végrehajtott ökológiai katasztrófája és újra háborúk...
Európa történelme... Az új évezred elôjátéka...
A héber világ 2000 szeptember 30-ától 5761-et ír. A mohamedánok 2000
március 17.-étôl idôszámításuk 1421. évébe léptek. Dionysius Exiguus
idôszámítása a keresztény világ idôfelfogását tükrözi, amely egy új
évezred kapuján kopogtat. Bizonyítványa az elmúlt ezer évrôl nem a
legfényesebb.
Isten részérôl az idô nagy ajándék, de egyben hatalmas feladat is. A
tettek megmérettetnek. Az évezred utolsó évszázada nyílt lapokkal
hirdeti az elôtte levô évszázadok "gyümölcseit": intolerancia, a
hatalom démonikus hajszolása, törekvés a pluralizmus megszüntetésére,
a tömegmanipulációk remekművei, precíz besúgórendszerek kiépítése, a
félelem instituciónalizálása, az egyéniség megtagadása, demagóg
államférfiak özöne, identitástudatát elvesztô tömegek örült gyűlölete,
népek teljes kiirtására irányuló törekvések, Auschwitz, Hiroshima,
Vietnam, Európa kettészakítása: egyfelôl amerikanizmus, másfelôl
kommunizmus.... Az agyam felmondja a szolgálatot. A káosz tetôpontja
volt ez, a keresztény világ felbecsülhetetlen szégyene és csôdje,
Isten másodszori keresztrefeszítése...
Lineáris idôfelfogásunkkal sikeresen megbontottuk a természet
ciklikusságát. A Kék Bolygó - nem szeretnék senkit elszomorítani - egy
ökológiai katasztrófához közeledik, vagy már benne is van. Földünk nem
a emberi becsvágy kielégítésére teremtetett. "Hiúság rettenetes erô,
mely bennünk él és ellenünk tör" - írja Viktor Hugo a "Nevetô ember"-
ben.
A Harmadik Évezredben belépni készülô kereszténység kissé kiégett.
Mindenféle szinten. Pszichikus infláció. Vallásossága egyfelôl
bevásárlóközponttá alakult, másfelôl maszkká az emberi túlkapások
takargatására. Egy szóban összefoglalva: elfáradt. <<Jézus belelátott
gondolataikba és így szólt hozzájuk: "Minden önmagával meghasonlott
ország elnéptelenedik, minden önmagával meghasonlott város vagy
(egy)ház elpusztul>> írja Máté 12, 25. Az emberi túlkapás és egoizmus
okozta csalódásai örvényében vergödô ember védekezik a további
csalódások ellen, megszakítván emberi kapcsolatait. A "védekezés"
céljává válik, sérült lelke pedig kiszolgáltatottá minden xenofób
szóáradatnak.
Miközben a keresztény agonizál, a farizeus elôre tör - legyôzhetetlen
ellenség. Újra virágkorát éli. Pilinszky gondolatai jutnak eszembe: a
farizeus elszigetelt ember. Hiányzik belôle a nyitottság és képtelen
az elôítélet-mentes barátságra. Áldozatnak véli az emberi
kapcsolatokat. Zsarnok, aki tehernek tünteti fel azt, hogy másokat
elnyom és közben pimaszul tekintélytiszteletrôl beszél. Barátok
helyett szövetségesei vannak. "Menedzseli" emberi kapcsolatait. A
szeretet és a barátság szerepét a "rend"-del pótolja. Nem ismeri a
bűntudatot. Igazi lételeme mások megítélése és bírálata és
legsúlyosabb vétkeit is valamilyen erény látszatában követi el.
Ellentétben a paráznákkal és a latrokkal, ô egy megoldhatatlan esett.
Képtelen szembesülni képmutatásával, zsarnoki, ítélkezô és indiszkrét
világával.
Ady Endre "Békesség ünnepén" című verse lüktet az emlékezetemben:
"Örvendezzél derék világ, te meg vagy váltva tudniillik..." A
megváltás nem ment fel az egyéni felelôsség elválalásától. A "ma"
választása dönti el a "holnap" realitását. Gondolkodni, érvelni és
dönteni mindannyiunk feladata... talán fontosabb, mint bármikor.
Szakács Ferenc Sándor
More information about the Magveto
mailing list