[Magveto] 2000. 08. 17.

Dozsa Istvan idozsa at hcbc.hu
2000. Aug. 16., Sze, 17:45:00 CEST

"Te  gonosz  szolga!  Kérésedre  minden  adósságodat  elengedtem.  Nem
kellett  volna  néked  is   megkönyörülnöd  szolgatársadon,  ahogy  én
megkönyörültem rajtad?"(Mt. 18,32-33).
A  Mt. 18,21-35  a gonosz  szolga történetét  tárja elénk.  Péter azon
kérdésére, hogy  "Uram, ha vét  ellenem testvérem, hányszor  kell neki
megbocsátanom?  Talán  hétszer?"  Jézus  válasza:  "Mondom  neked  nem
hétszer, hanem hetvenhétszer". Aztán tovább fűzi gondolatait. Elmeséli
a  "gonosz  szolga  történetét".  Annak a  szolgának  az  esetét,  aki
kegyelmet kér  és kap,  de aki kegyelmet  nem osztogat.  Ura logikája:
"jobb adni,  mint kapni".  Az övé ennek  az ellenkezôje:  "jobb kapni,
mint  adni".  Nem kell  "adni".  Jobb  "gyűjteni", az  anyagi  javakat
halmozni.  Kapitalizmus.  A  másikat  legyôzni,  megsemmisíteni  és  a
személyes  elônyökkel  visszaélni.  Izajás  próféta  szavai  logikusan
csengenek:  "Emberfia: lázongó  nemzedék  körében élsz;  van szemük  a
látásra, de  nem látnak; van fülük  a hallásra, de nem  hallanak, mert
hiszen  lázongó  nemzedék ez."  (Ez  12,2).  A "lázongó"  nemzedék  ma
elônyöket  tart  fenn magának.  Ez  azokat  a szolgákat  is  jellemzi,
akiknek  Isten elengedte  "tartózásukat".  Gyakran a  kereszténységbôl
szakmát  és Isten  neve mögé  bújva privilégiumokat  és monopóliumokat
kovácsolnak maguknak (Szolovjov).
"Te  gonosz  szolga!  Kérésedre  minden  adósságodat  elengedtem.  Nem
kellett  volna  néked  is   megkönyörülnöd  szolgatársadon,  ahogy  én
megkönyörültem rajtad?"(Mt. 18,32-33).
Van egy jó  mondás, miszerint "aki üvegvárban lakik,  az ne dobálózzon
kövekkel".  Mi  se  dobálózzunk  hát.  Ez  nem  a  feladatunk.  Inkább
tanuljunk meg  megbocsátani nem  "hétszer, hanem  hetvenhétszer". "Nem
kellett  volna  néked  is   megkönyörülnöd  szolgatársadon,  ahogy  én
megkönyörültem rajtad?" (Mt. 18,33).

Szakács Ferenc Sándor