[Evangelium] 2016-10-11

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2016. Okt. 11., K, 00:10:00 CEST

   2016. október 11. – Kedd

   Egyik beszéde alkalmával meghívta Jézust egy farizeus, hogy étkezzék nála.
   Ő el is ment, és asztalhoz telepedett. Amikor a farizeus látta, hogy Jézus
   étkezés előtt nem mosott kezet, megütközött  rajta. Az Úr ekkor így  szólt
   hozzá: „Ti, farizeusok, tisztán tartjátok ugyan a pohár és a tál külsejét,
   de belül tele vagytok  rablással és gonoszsággal.  Esztelenek! Hát nem  az
   alkotta a belsőt, aki a külsőt is? Adjátok inkább oda a rászorulóknak azt,
   amitek van, és akkor majd mindjárt tiszták lesztek egészen!”

   Napjainkban természetesnek  tartjuk,  hogy étkezés  előtt  alaposan  kezet
   mosunk, s ennek  alapvetően egészségügyi  oka van, így  kerülhetjük el  az
   esetleges fertőzéseket. A  bibliai időkben a  kézmosásnak az  egészségügyi
   okon túl vallási indoklása is volt.  A vallásos zsidó ember, és  különösen
   is a  farizeusok  szigorúan ügyeltek  lelkük  tisztaságára és  kerülték  a
   tisztátalan dolgokkal  való érintkezést.  Úgy gondolták,  hogy például  az
   edények tisztogatásával  eleget  tehetnek  az isteni  akaratnak,  s  ezzel
   elkerülhetik, hogy tisztátalanná váljanak.
   Ez  a  zsidó  szokás,  illetve   farizeusi  gyakorlat  tükröződik  a   mai
   evangéliumi jelenetben.  Jézus  nem  figyelt  erre,  s  vendéglátója,  egy
   farizeus számonkéri  ezt a  mulasztást vendégétől.  Válaszában Jézus  arra
   utal, hogy Isten számára nem a  külső tisztaság a lényeges, hanem a  belső
   tisztaság, a szív és a lélek tisztasága. Hiába mosogatja ugyanis valaki az
   étkezéshez használt edényeket, ha vallásossága  kimerül ebben, és mit  sem
   törődik például az irgalmasság gyakorlásával. A mi Urunk szerint az  Isten
   iránti  tisztelet  és  szeretet  megnyilvánulása  az,  ha  embertársunkkal
   irgalmat gyakorlunk. Az ilyen jócselekedetek teszik tisztává lelkünket, és
   tesznek minket  Isten  szeretett  gyermekeivé.  Fordulj  irgalmas  szívvel
   embertársadhoz és Isten is könyörülni fog rajtad.

   Hozzád fordulok, Atyám, mindenható Isten: őszinte szívvel és  kicsinységem
   tudatában  hálát  adok  neked,   s  egész  lelkemmel  kérlek,   rendkívüli
   jóságodban  fogadd  jóakarattal  könyörgésemet:  hatalmaddal  űzd  el   az
   ellenséget  tetteimtől  és  cselekedeteimtől,  erősíts  engem  a   hitben,
   kormányozd értelmem, adj nekem bensőséges gondolatokat, és vezess el engem
   boldogságod birtoklására! Vezess el engem arra, hogy téged mindenkinél  és
   mindennél jobban szeresselek!

   A mai olvasmány és a zsoltár szövege itt olvasható:
   http://igenaptar.katolikus.hu/

   A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg: