[Evangelium] 2016-01-02

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2016. Jan. 2., Szo, 01:00:02 CET

   2016. január 2. – Szombat

   Keresztelő János így tett tanúságot: A zsidók papokat és levitákat küldtek
   hozzá Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék őt: „Ki vagy te?” Erre megvallotta,
   nem  tagadta,  hanem  megvallotta:  „Nem  én  vagyok  a  Messiás.”   Ezért
   megkérdezték tőle: „Hát akkor? Talán Illés vagy?” „Nem vagyok” –  felelte.
   „A próféta vagy?” Erre is nemmel válaszolt. Azt mondták tehát neki: „Akkor
   ki vagy?  Mert választ  kell  vinnünk azoknak,  akik küldtek  minket.  Mit
   mondasz magadról?” János ezt felelte:  „A pusztában kiáltó hangja  vagyok:
   Egyengessétek az Úr  útját”, amint  Izajás próféta mondta.  A küldöttek  a
   farizeusoktól jöttek, ezért megkérdezték:  „Miért keresztelsz hát, ha  nem
   te vagy a Messiás, sem Illés,  sem pedig a próféta?” János így  válaszolt:
   „Én csak vízzel keresztelek.  De köztetek áll az,  akit nem ismertek,  aki
   utánam jön, s  akinek még  a saruszíját  sem vagyok  méltó megoldani.”  Ez
   Betániában történt, a Jordánon túl, ahol János tartózkodott és keresztelt.

   A mai evangéliumban Keresztelő  János önmagáról, saját küldetéséről  szóló
   tanúságtételét olvassuk.  Nem kell  csodálkoznunk azon,  hogy János  kissé
   furcsa életmódja feltűnést  kelt a  nép és  a vallási  vezetők körében.  A
   pusztában él, sáska és vadméz az eledele, teveszőrből készült ruhát visel.
   Mindez nem különc  viselkedés vagy  magamutogatás, hanem  prófétai jel  az
   emberek számára. Szavaiban, tanításában szintén a prófétai figyelmeztetést
   hallják meg  az emberek,  akik  megszívlelik a  bűnbánatra hívó  szót,  és
   kimennek   hozzá   a   Jordán    folyóhoz,   hogy   bűnbánatuk    jeleként
   megkeresztelkedjenek.  János  tevékenysége  egyesekben  azt  a  gondolatot
   ébresztette, hogy  ő lehet  a  Messiás. E  vélekedést tükrözi  a  Jánoshoz
   érkezők kérdése.  Ő azonban  visszautasítja a  kérdezők feltételezését  és
   kijelenti, hogy nem ő a várt Messiás.
   Bár  látszólag   János   önmagával   kapcsolatban   tesz   kijelentéseket,
   tanúságtételének leglényegesebb  eleme  valójában  Jézusról  szól,  aki  a
   Messiás. János csupán az ő előhírnökének tartja magát, aki azt a küldetést
   kapta Istentől, hogy meghirdesse a nép  számára a Megváltó érkezését és  a
   bűnbánat keresztsége által felkészítse az embereket az ő jövetelére. János
   tanúskodása ilyen szempontból előremutató, és a szavára figyelőket  segíti
   abban, hogy felismerjék majd Jézusban a Megváltót.

   Uram és Üdvözítőm, Jézus Krisztus!  Adj nekem kedvet és lehetőséget,  hogy
   téged mindinkább  megismerhesselek,  mindjobban  megszeresselek  és  egyre
   hívebben kövesselek!  Buzdító  kegyelmed  hívása nálam  ne  süket  fülekre
   találjon,  hanem  legyek  mindenkor   kész,  hogy  akaratodat   odaadással
   teljesítsem! Szembefordulok önszeretetemmel  és önzésemmel,  s követlek  a
   gyalázatban,  szegénységben   és  üldöztetésben.   Teljesen  újjá   akarok
   születni, a  régi magamat  levetkőzni,  hogy már  ne  én éljek,  hanem  te
   énbennem.

   A   mai    olvasmány    és    a    zsoltár    szövege    itt    olvasható: