[Evangelium] 2016-08-04

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2016. Aug. 4., Cs, 01:00:00 CEST

   2016. augusztus 4. – Csütörtök

   Abban az időben: Amikor Jézus Fülöp Cezáreájának vidékére ért, megkérdezte
   tanítványaitól: Kinek tartják  az emberek az  Emberfiát? Ezt  válaszolták:
   Van, aki Keresztelő  Jánosnak, van, aki  Illésnek, mások Jeremiásnak  vagy
   valamelyik prófétának.  Ő tovább  kérdezte őket:  Hát ti,  kinek  tartotok
   engem? Simon Péter válaszolt: Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia.
   Erre Jézus azt mondta neki: Boldog vagy, Simon, Jónás fia, mert nem a test
   és a vér  nyilatkoztatta ki ezt  neked, hanem az  én mennyei Atyám.  Ezért
   mondom neked, hogy te Péter vagy, és én erre a sziklára építem Egyházamat,
   s a pokol kapui  nem vesznek erőt rajta.  Neked adom a mennyek  országának
   kulcsait: Amit megkötsz a  földön, meg lesz kötve  a mennyben is, és  amit
   feloldasz a földön, fel lesz oldva a mennyben is. Akkor lelkére kötötte  a
   tanítványoknak, el ne mondják senkinek, hogy ő a Messiás.
   Ettől kezdve Jézus többször felhívta tanítványai figyelmét arra, hogy neki
   Jeruzsálembe kell mennie, sokat kell  szenvednie a vénektől, a  főpapoktól
   és az írástudóktól; megölik, de a harmadik napon feltámad a halálból. Erre
   Péter félrevonta őt, és óva intette:  Isten ments, Uram! Ez nem  történhet
   veled! Mire ő Péterhez fordult: Távozz tőlem, sátán! Botránkoztatsz,  mert
   nem az Isten ügyére van gondod, hanem az emberekére!

   Jézus tanítását  hallgatva  és  rendkívüli  csodáit  látva  az  emberekben
   felmerül a kérdés: ki  ő valójában? A válaszok  abba az irányba  mutatnak,
   hogy kezdik felismerni  Jézus személyében  a Messiást,  azaz az  események
   előrehaladtával egyre inkább  előtérbe kerül Jézus  messiási küldetése  és
   annak kibontakozása.  Ezekre  az elképzelésekre  azonban  erősen  rányomja
   bélyegét a kor hagyományos gondolkodása, miszerint a messiás egy  uralkodó
   vagy hadvezér lesz, aki megerősíti Izrael politikai, katonai hatalmát,  és
   megszabadítja az ország népét a rómaiak elnyomásától. A korabeli  messiási
   várakozásoktól az apostolok sem tudják  magukat függetleníteni, ők is  azt
   remélik, hogy Jézus  hamarosan evilági  hatalmat szerez  magának. A  Péter
   apostollal való beszélgetés során pontosan  látszik ez a szemlélet,  ezért
   nem tudja sem ő,  sem a többiek elképzelni  azt, hogy Mesterüket  megölik,
   mert akkor nem valósulhatna meg messiási uralma.
   Jézus természetesen helyteleníti ezt az emberi elképzelést, mert ő  tudja,
   hogy messiási küldetése egészen mást jelent, mert az Atya mást kíván tőle.
   Ezért tiltja meg  először azt,  hogy tanítványai  bárkinek is  beszéljenek
   arról, hogy ő a Messiás, majd pedig emiatt beszél rendkívül kemény  hangon
   Péter apostollal.
   A jelenet arra a veszélyre  figyelmeztet minket, hogy emberi  gondolataink
   könnyen elhomályosíthatják Isten szándékát.

   Nem tudom, hogy milyen  megpróbáltatások és nehézségek  várnak ma rám,  de
   azt tudom, hogy minden a te  akaratodból történik, Uram, s ez elég  nekem.
   Kérlek, adj  erőt, türelmet  és alázatot,  hogy a  rám váró  nehézségekkel
   szeretetedhez méltón  nézhessek szembe,  s így  áldozatomat  egyesíthessem
   Szent Fiad krisztusi áldozatával.

   A   mai    olvasmány    és    a    zsoltár    szövege    itt    olvasható: