[Evangelium] 2016-04-18

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2016. Ápr. 18., H, 01:00:01 CEST

   2016. április 18. – Hétfő

   Abban az időben így szólt Jézus: „Bizony, bizony, mondom nektek: Aki nem a
   kapun megy  be a  juhok aklába,  hanem  máshol, az  tolvaj és  rabló.  Aki
   viszont az ajtón megy be,  az a juhok pásztora. Az  őr ajtót nyit neki,  a
   juhok pedig hallgatnak szavára. Nevükön szólítja juhait, és kivezeti őket.
   Miután mind kivezette, előttük halad, és  a juhok követik, mert ismerik  a
   hangját. Az idegent nem követik, sőt elfutnak tőle, mert az idegen hangját
   nem ismerik.”
   Jézus ezt a hasonlatot  mondta nekik, de ők  nem értették meg, hogy  miről
   beszél. Jézus  ezért így  folytatta: „Bizony,  bizony, mondom  nektek:  Én
   vagyok az ajtó  a juhok  számára. Akik  előttem jöttek,  azok tolvajok  és
   rablók. Nem is  hallgattak rájuk a  juhok. Én vagyok  az ajtó: aki  rajtam
   keresztül megy be, az  üdvözül, ki- és bejár,  s legelőre talál. A  tolvaj
   csak azért jön, hogy  lopjon, öljön és pusztítson.  Én azért jöttem,  hogy
   életük legyen, és bőségben legyen.”

   Amikor mondanivalójának  megvilágítására  Jézus  képeket  és  hasonlatokat
   használ, akkor a prófétai  hagyományt, stílust követi.  A képes beszéd  az
   ószövetségi  próféták  jellegzetessége  volt,  akik  nemcsak  beszédjükben
   igyekeztek könnyen érthetően fogalmazni, hanem életmódjuk is  felismerhető
   jel volt az  embereknek. Jézus példázataiban  felismerhetők az utalások  a
   prófétai üzenetekre és  az üdvtörténeti eseményekre.  E beszédstílus  arra
   hívja  a   hallgatóságot,  hogy   önmagára   és  saját   vallási   életére
   vonatkoztassa a tanítást.
   A pásztorról és  a nyájról  szóló beszéd  egy ilyen  példázat. A  korabeli
   emberek a  nyájra  vigyázó  pásztorról  hallván  azonnal  Isten  és  az  ő
   választott népe kapcsolatára gondoltak, mert  a prófétai szövegekben és  a
   zsoltárokban többször megjelenik ez a kép, s a zsinagógai istentiszteletek
   alkalmával rendszeresen  hallották  ezeket. Isten  jó  pásztorként  vigyáz
   azokra, akiket kiválasztott, az ő népére.
   Jézus beszédében  új  elem  az,  hogy  önmaga  küldetéséről  is  tanítást,
   kinyilatkoztatást ad, azaz a  hasonlatokat önmagára alkalmazza. Ily  módon
   úgy mutatja be Isten üdvözítő szándékát, mint ami az ő személyében valósul
   meg. Ő a mennyei Atya küldötte, ő  maga a jó pásztor, aki Isten  megbízása
   alapján összegyűjti és vezeti  a nyájat. Ő minden  embert az Atyához  akar
   vezetni.

   Jézus, te  vagy az  ember egyetlen  Megváltója! Testvéreinkért  imádkozunk
   hozzád, akik igent mondtak neked a papságra, a megszentelt életre, vagy  a
   misszióra szóló hívásodra.  Add, hogy életük  napról napra megújuljon,  és
   élő evangéliummá váljanak!
   Szent II. János Pál pápa

   A   mai    olvasmány    és    a    zsoltár    szövege    itt    olvasható:
   http://igenaptar.katolikus.hu/