[Evangelium] 2015-09-25

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2015. Sze. 25., P, 01:00:04 CEST

   2015. szeptember 25. – Péntek

   Amikor egyszer Jézus egyedül imádkozott, és csak tanítványai voltak  vele,
   megkérdezte tőlük: „Kinek tartanak engem az emberek?” Ők így  válaszoltak:
   „Van, aki Keresztelő Jánosnak, van, aki Illésnek, mások szerint viszont  a
   régi próféták közül támadt fel valaki.”
   Ő tovább kérdezte:  „Hát ti  kinek tartotok engem?”  Péter válaszolt:  „Az
   Isten Fölkentjének.”  Jézus  rájuk  parancsolt, hogy  ezt  ne  mondják  el
   senkinek. Majd hozzáfűzte: „Az Emberfiának sokat kell szenvednie. A vének,
   főpapok és írástudók elvetik őt, megölik, de harmadnapra feltámad.”

   A mai evangéliumi  részlet mindenekelőtt Jézus  személyére vonatkozóan  ad
   tanítást.  A  történet  azzal  kezdődik,  hogy  Jézus  imádkozik,  s  csak
   tanítványai vannak vele, a nép most nincs jelen. Keresi tehát az alkalmat,
   hogy  visszavonuljon  egy  időre  a  kíváncsi  tömegtől,  amely   fokozódó
   lelkesedéssel érdeklődik tanítása iránt,  illetve egyre több beteget  visz
   hozzá. Az a tény, hogy e csendes pillanataiban is vele vannak tanítványai,
   azt jelzi, hogy  egészen bensőséges, baráti  kapcsolat alakult ki  köztük.
   Ebben a  bizalomteljes  légkörben hangzik  el  Jézus kérdése,  hogy  kinek
   tartják őt az emberek,  illetve az apostolok.  Erre válaszolva hangzik  el
   Péter  apostol  részéről  a  hitvallás,  amely  szerint  Jézust  az  Isten
   Fölkentjének tartják, azaz Isten különleges küldöttének, akit eltölt Isten
   Lelke.
   Jézus személye  mellett  Péter  apostolról  is  fontos  üzenetet  közöl  a
   részlet. Az első kérdésre  a tanítványok közül  többen válaszolnak. Az  Úr
   második kérdésére azonban csak Péter ad feleletet a maga és  apostoltársai
   nevében. Mondhatjuk,  hogy Péter  a  szóvivő, aki  mindannyiuk  véleményét
   tolmácsolja. Az ő elsőségét, vezető szerepét jelzi ezzel az evangélista.
   Jézus tőlem is megkérdezi: kinek tartom őt. Szavaimmal és cselekedeteimmel
   fejezem ki azt, hogy mit gondolok, mit hiszek róla.

   Uram, életem mindig szenvedést jelent,  ha másokat látok szenvedni.  Saját
   erőmre támaszkodva összeroppannék. Tégy engem teljes emberre, add meg, ami
   még hiányzik.  Csendesítsd  le  nyugtalanságomat.  s  add  a  te  üdvözítő
   nyugtalanságodat, mellyel  megmentésünkre  indultál.  Ha  te  vagy  szívem
   nyugtalansága, akkor a csend és a béke útján járok.

   A mai olvasmány és a zsoltár szövege [1]itt olvasható.