[Evangelium] 2014-03-29

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2014. Már. 29., Szo, 01:00:01 CET

   2014. március 29. – Szombat

   Abban az  időben az  elbizakodottaknak,  akik magukat  igaznak  tartották,
   másokat pedig megvetettek,  Jézus ezt a  példabeszédet mondta: „Két  ember
   fölment a templomba imádkozni,  az egyik farizeus volt,  a másik vámos.  A
   farizeus megállt, és  így imádkozott magában:  Istenem, hálát adok  neked,
   hogy  nem  vagyok  olyan,  mint   a  többi  ember,  rabló,   igazságtalan,
   házasságtörő, mint ez a vámos  is. Kétszer böjtölök hetenként, és  tizedet
   adok mindenből, amim van. A vámos pedig távolabb állt meg, és a szemét sem
   merte az  égre emelni,  hanem  a mellét  verve  így szólt:  Istenem,  légy
   irgalmas nekem, bűnösnek! Mondom nektek,  hogy ez megigazultan ment  haza,
   amaz viszont nem. Mert mindazt, aki magát felmagasztalja, megalázzák,  aki
   pedig megalázza magát, azt felmagasztalják.”

   Jézus példabeszéde arra ösztönöz minket, hogy valamelyik szereplő  helyébe
   képzeljük magunkat. Nem kell sokat gondolkoznunk, melyiket válasszuk, mert
   Isten előtt az egyetlen helyes magatartás a bűnbánat. Külső cselekedetüket
   szemlélve mindkét személy, a farizeus és a vámos ugyanazt teszi:  Istenhez
   fordul. Ezt fejezi  ki, hogy  a templomba  mennek és  imádkoznak. A  vámos
   azzal kezdi  az Isten  felé fordulást,  hogy elfordul  a bűntől,  elfordul
   bűnös önmagától. A  farizeus viszont  erről megfeledkezik.  Nem ismeri  be
   bűnösségét, s  éppen ez  akadályozza meg  abban, hogy  Istenhez  fordulása
   kedves legyen s elfogadást nyerjen.
   A  „nem  loptam,   nem  csaltam,  nem   hazudtam”  kijelentéssel   kezdődő
   gyóntatószéki jelenetek gyakran azzal fejeződnek  be, hogy a gyóntató  pap
   egy árva bűnöcskét  sem tud kihúzni  az illetőből. Szentgyónásnak  nehezen
   lehetne nevezni az ilyet és a gyóntatószékben térdeplő emberre sem  illik,
   hogy ő  a  bűnbánó vagy  megtérő.  Úgy tűnik,  hogy  az ilyen  ember  csak
   dicsekedni akar a pap vagy Isten  előtt. Pontosan úgy viselkedik, mint  az
   evangéliumban szereplő farizeus.
   A  nagyböjtben   elvégezzük   szentgyónásunkat.  Remélhetőleg   nem   csak
   szokásból. Remélhetőleg nem csak azért, mert ezt kéri, ajánlja  Egyházunk.
   Remélhetőleg azért,  mert  valóban  bánjuk  bűneinket.  Legyünk  őszinték!
   Legyen őszinte az  alázatunk és  őszinte a  bűnbánatunk! Legyünk  őszinték
   magunkhoz és őszinték Istenhez!

   Vezesd, ó, Krisztus, valamennyi hűségest  a hitben, hogy a keresztény  hit
   hassa át egész életüket, és bátor tanúságtevőkké tegye őket a világ  előtt
   üdvözítő küldetésed  során,  hogy az  Egyház  tudatos és  cselekvő  tagjai
   legyenek, akik bizonyosak abban, hogy Isten gyermekei, és testvérek minden
   néppel!