[Evangelium] 2014-07-04

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2014. Júl. 4., P, 01:00:01 CEST

   2014. július 4. – Péntek

   Abban az időben: Amint Jézus továbbhaladt,  látott egy Máté nevű embert  a
   vámnál ülni. Így szólt  hozzá: „Kövess engem!” Az  felállt és követte  őt.
   Később, amikor  Jézus Máté  házában vendégeskedett,  eljött sok  vámos  és
   bűnös, és helyet foglaltak az asztalnál Jézussal és tanítványaival együtt.
   Meglátták ezt a farizeusok és megkérdezték tanítványait: „Miért eszik a ti
   Mesteretek vámosokkal  és  bűnösökkel?”  Jézus  meghallotta  ezt,  és  így
   válaszolt: „Nem  az egészségeseknek  kell az  orvos, hanem  a  betegeknek.
   Menjetek csak, és tanuljátok meg,  mit jelent ez: Irgalmasságot akarok  és
   nem áldozatot! Nem  azért jöttem, hogy  az igazakat hívjam,  hanem hogy  a
   bűnösöket.”

   „Nem azért jöttem, hogy  az igazakat hívjam, hanem  hogy a bűnösöket”  (Mt
   9,13) – mondja Jézus a mai evangéliumban azoknak, akik helytelenítik, hogy
   betér Máté házába. Istennel való kapcsolatunk egyik eleme, hogy beismerjük
   bűneinket, mert ha tökéletesen jónak tartjuk magunkat, nem tud mit kezdeni
   velünk. Esendőségünk és  gyengeségünk megvallásának nem  az a célja,  hogy
   még jobban elkeseredjünk  vagy elveszítsünk önbizalmunkat,  de nem is  azt
   jelenti, hogy szerencsétlenek vagyunk és azok is maradunk, mert nincs  már
   reményünk a jobb életre. Éppen ellenkezőleg: Isten előtt azért valljuk meg
   bűneinket, mert él  bennünk a remény,  hogy ő nem  akar meghagyni a  bűnös
   állapotban, hanem fel akar minket emelni.
   Ennek a lelki felemelkedésnek az első lépése a bűnbánat. Az irgalmas Jézus
   ma hozzánk  fordul, és  minket bűnösöket,  bűnbánókat hív,  miként  egykor
   meghívta Mátét.  Egy  vámost,  egy pénzbeszedőt  hívott  meg,  akit  mások
   bűnösnek tartottak foglalkozása  miatt. Az Úr  betér a mi  házunkba, a  mi
   otthonunkba  is,  ahogyan  betért  Máté  házába.  S  miként  Máté   életét
   megváltoztatta e  találkozás,  ugyanúgy  az  én  életemet  is  új  irányba
   állítja. Mit teszek, ha megszólít, meghív engem az irgalmas Jézus?
   Az őszinte bűnbánat fogalmazódik meg a szentmisén, amikor ezt  imádkozzuk:
   „Uram, nem  vagyok méltó,  hogy  hajlékomba jöjj,  hanem csak  egy  szóval
   mondd, és meggyógyul az  én lelkem.” Bűneim ellenére  Jézus be akar  térni
   hozzám.

   Istenünk, adj készséges szívet, hogy befogadhassunk mindent, ami szép,  jó
   és igaz, s adj  világos látást, hogy  elutasíthassunk mindent, ami  hamis,
   ami rút,  ami rossz.  Teremts  bennünk tiszta  szívet, Istenünk,  hogy  jó
   gazdái lehessünk  ennek  a világnak.  Ne  szennyezzenek be  minket  gonosz
   indulatok, gyűlölet,  harag, viszálykodás.  Egyetértést adj  nekünk,  hogy
   gyermekek és felnőttek egyre jobban  megértsük: szükségünk van arra,  hogy
   világos ismereteink legyenek,  de csak  akkor leszünk  igazán emberek,  ha
   tiszta a szívünk.