[Evangelium] 2013-11-20

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2013. Nov. 20., Sze, 01:00:01 CET

   2013. november 20. – Szerda

   Jézus  Jeruzsálemhez  közeledett.   Sokan  azt   hitték,  hogy   hamarosan
   megvalósul az Isten országa, ezért a következő példabeszédet mondta nekik:
   „Egy előkelő  ember  messze földre  indult,  hogy ott  királyi  méltóságot
   nyerjen, és  úgy térjen  vissza. Magához  hívta tíz  szolgáját. Tíz  mínát
   adott nekik, és  így szólt:  „Kereskedjetek vele, míg  vissza nem  térek!”
   Polgártársai azonban  gyűlölték őt,  ezért  követséget küldtek  utána,  és
   tiltakoztak: „Nem akarjuk, hogy ez  legyen a királyunk!” Az előkelő  ember
   mégis elnyerte a királyi méltóságot, és hazatért. Ekkor hívatta  szolgáit,
   akiknek a pénzt adta, hogy megtudja, ki mennyit szerzett vele.
   Előlépett az első, és így szólt: „Uram, mínád tíz mínát hozott.” Erre  azt
   mondta neki: „Jól van, derék szolgám! Mivel a kevésben hűséges voltál, tíz
   város kormányzását bízom rád.” Jött a  másik szolga, és így szólt:  „Uram,
   mínád öt  mínát hozott.  „  Ennek azt  mondta:  „Te öt  város  kormányzója
   leszel.” Jött a harmadik, és így szólt: „Uram, itt a mínád. Kendőbe  kötve
   elrejtettem. Féltem  ugyanis tőled,  mert szigorú  ember vagy:  felveszed,
   amit le nem tettél, és learatod,  amit nem is vetettél.” Ezt így  büntette
   meg: „A  magad  szavával  ítéllek el,  haszontalan  szolga.  Tudtad,  hogy
   szigorú ember vagyok: felveszem, amit le nem tettem, és learatom, amit nem
   vetettem. Miért  nem  adtad  pénzemet a  pénzváltóknak,  hogy  hazaérkezve
   kamatostul kaptam volna vissza?” Aztán a körülállókhoz fordult:  „Vegyétek
   el  tőle  a  mínát,  és  adjátok  annak,  akinek  tíz  mínája  van!”  Azok
   megjegyezték: „Uram,  hiszen már  van  tíz mínája.”  De ő  így  válaszolt:
   „Mondom nektek:  Mindenkinek, akinek  van,  még adnak,  hogy  bővelkedjék.
   Attól azonban, akinek nincs, még azt is elveszik, amije van. Ellenségeimet
   pedig, akik nem akarták,  hogy királyuk legyek,  hozzátok ide, és  öljétek
   meg szemem láttára!”” E szavak után Jézus folytatta útját Jeruzsálem felé.

   A gazdájuktól pénzt kapó  szolgák tudják, hogy  miért kapták az  összeget,
   mit kell  vele  tenniük,  mégsem  jár el  mindenki  ennek  megfelelően.  A
   haszontalan  szolgát  félelme  megbénítja  a  cselekvésben.  Mulasztásáért
   büntetést kap. A többiek viszont tudják feladatukat és meg is teszik  azt,
   ezért az elszámoláskor jutalomban részesülnek.
   A példabeszéddel Jézus azt  tanítja, hogy senki  sem maradhat tétlen,  aki
   Isten országához  tartozik.  Kereszténynek lenni  feladatot  és  küldetést
   jelent. Kamatoztatnunk kell a jó képességeket, melyeket Isten bízott ránk.
   Képességeink  megőrzése  nem  elég  az  üdvösséghez.  Végzetes  lehet,  ha
   megrekedünk egy lelki szinten és nem törekszünk a fejlődésre. Végzetes, ha
   hitünk nem ösztönöz bennünket cselekvésre. Hűségünk jele éppen az, hogy  a
   magunk és mások lelki hasznára  fordítjuk az Isten által nekünk  juttatott
   lelki javakat. Növekednünk kell a  hitben és az Isten iránti  szeretetben.
   Erre volt jó lehetőség a Hit éve. Éltem-e a lehetőséggel?
   A példabeszéd szerint a királyhoz való viszony meghatározza és eldönti  az
   emberek sorsát: a hűséges szolgák jutalomban részesülnek, a hűtlenekre  és
   a tétlenekre büntetés vár. Életemben döntő szerepe van annak, hogy  milyen
   kapcsolatban  állok  Jézus   Krisztussal.  Hűséges   maradok-e  hozzá,   s
   kamatoztatom-e mindazt, amit rám bízott? Mit tudok felmutatni? Miről tudok
   elszámolni? Hiába tennék úgy, mintha kimaradtam volna az osztásból és  nem
   kaptam volna semmit.

   Jóságos Istenem,  hálás szível  köszönöm Neked  mindazt, amivel  mindennap
   elhalmozol Jóságodból, köszönök mindent azok  helyett és nevében is,  akik
   ezt nem teszik meg.  Édes Jézusom, határtalan  Jóság! Milyen sokat  tettél
   azért, hogy az emberek  viszontszeressenek. Miként lehetséges mégis,  hogy
   sokan nem szeretnek  Téged? Szent kegyelmeddel  eltökélem, hogy  amennyire
   csak képes vagyok, szeretlek Téged mindenek fölött!