[Evangelium] 2013-02-22

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2013. Feb. 22., P, 01:00:01 CET

   2013. február 22. – Péntek, Szent Péter apostol székfoglalása

   Abban az időben amikor Jézus Fülöp Cezáreájának vidékére ért,  megkérdezte
   tanítványaitól: „Kinek tartják az emberek az Emberfiát?” Ezt  válaszolták:
   „Van, aki Keresztelő Jánosnak, van,  aki Illésnek, mások Jeremiásnak  vagy
   valamelyik prófétának.”
   Ő tovább  kérdezte  őket: „Hát  ti,  kinek tartotok  engem?”  Simon  Péter
   válaszolt: „Te vagy a Krisztus, az  élő Isten Fia.” Erre Jézus azt  mondta
   neki:  „Boldog  vagy,  Simon,  Jónás  fia,  mert  nem  a  test  és  a  vér
   nyilatkoztatta ki  ezt neked,  hanem  az én  mennyei Atyám.  Ezért  mondom
   neked, hogy te Péter vagy,  és én erre a  sziklára építem Egyházamat, s  a
   pokol kapui  nem  vesznek erőt  rajta.  Neked adom  a  mennyek  országának
   kulcsait. Amit megkötsz a  földön, meg lesz kötve  a mennyben is, és  amit
   feloldasz a földön, fel lesz oldva a mennyben is.”

   Szent Péter apostol székfoglalásának napján  erről az ünnepről vesszük  az
   evangéliumot és nem a  soros nagyböjti köznapról. Az  ünnep a Szent  Péter
   apostolra alapozott Egyház egységét hivatott kifejezni. Péter elsőségét  a
   Tizenkettő testületében az Úr ezen  szavai alapozták meg: „Te Péter  vagy,
   és én erre a sziklára építem Egyházamat” (Mt 16,18).
   Péterről tett kijelentését  megelőzően Jézus  arról kérdezi  tanítványait,
   hogy mit gondolnak  róla az  emberek, akik látják  gyógyításait és  hittel
   hallgatják tanítását. A  válaszok sokfélesége jelzi,  hogy Jézus  személye
   körül sok a  találgatás. Majd  ugyanezt a kérdést  a tanítványoknak  teszi
   fel, akik közelebbről ismerik őt, s  akiktől talán joggal várható, hogy  a
   találgatások helyett komolyabb  dolgokat fogalmazzanak  meg. Ekkor  szólal
   meg Péter,  aki  saját nevében  és  apostoltársai nevében  a  következőket
   mondja: „Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia” (Mt 16,16).
   Ha azt állítanánk, hogy ez a hitvallás teszi Pétert alkalmassá arra,  hogy
   az apostoli testület és az  Egyház vezetője legyen, túlértékelnénk  emberi
   szerepét,  hiszen  maga  Jézus  állítja   azt,  hogy  Péter  nem  a   maga
   bölcsességével jött rá  erre, hanem  Isten nyilatkoztatta ki  neki ezt  az
   igazságot. Pétert Jézus Krisztus  teszi sziklává. Jézus  és az ő  kegyelme
   teszi őt alkalmassá arra, hogy vezetője legyen a krisztusi közösségnek.  A
   vezetés nem  hatalmat,  hanem  szolgálatot jelent  számára,  illetve  azok
   számára, akik  az  évszázadok  során Péter  utódaként,  a  római  pápaként
   vezették az Egyház közösségét.
   A pápa feladata a hit  őrzése és az emberek  megerősítése a hitben. A  Hit
   évében különösen is fontos, hogy rendszeresen imádkozzunk a  Szentatyáért,
   hogy e feladatát Isten szándéka  szerint tudja teljesíteni és  megerősítse
   szerte a világon a keresztényeket hitükben.

   Urunk, tégy méltóvá minket, hogy az egész világon szolgálhassuk azokat  az
   embertársainkat, akik szegénységben élnek és  halnak meg. Add meg nekik  a
   mai napon  a  mi kezünk  által  mindennapi  kenyerüket, és  a  mi  megértő
   szeretetünk által adj nekik békét és örömet.