[Otthonunk] {Spam?} Henri Boulad atyával készült riport péntek reggel a Kossuth Rádió 180 perc műsorában.
Ilona Széplaki
szeplaki.ili at gmail.com
2015. Sze. 16., Sze, 06:49:31 CEST
*Kedves Testvérek!*
*Érdemes elolvasni az alábbi Boulad atyával készült riportot menekült- és
iszlám kérdésben. Ha valaki, akkor ő származása révén js kompetens ezen
témákban.*
*Varga Ili*
*Henri Boulad egy életének 84. esztendejében járó, eredetileg szíriai
származású, jezsuita szerzetes. Felekezete szerint görög katolikus, tehát
Rómához tartozó, de bizánci rítusú keresztény. Muzulmán környezetben élő
keresztény kisebbség tagjaként Pascal, Teilhard de Chardin és Simone Weil
tanítványának vallja magát. Családja szíriai, nagyapja, az interjúban is
említett Szelim, még az 1860-as keresztényüldözés elől menekült
Damaszkuszból Alexandriába és később ott is telepedett le. Boulad édesapja
révén tehát szír-, míg édesanyja révén olasz származású, anyanyelve a
francia. Már kamaszkorában pap szeretett volna lenni és 19 évesen be is
lépett a jezsuita rendbe, 1963-ban Bejrútban szentelték pappá. Közel két
évtizeden keresztül folytatta tanulmányait, filozófiából, teológiából,
pszichológiából és pedagógiából is diplomázott, összesen három doktorátust
szerzett. Ezt követően, Egyiptomba visszatérve 1967-től a kairói és
alexandriai tanulmányi és nevelői központok tagja, tanára, majd vezetője.
Nagyszabású tervet valósított meg a leprások felkarolására, melybe fiatal
keresztény és mohamedán egyetemi hallgatók százait kapcsolta be. A 70-es
évek végén az Egyiptomban működő szerzetesek elöljárói tanácsának
elnökeként, Kalkuttai Teréz anyával egyetértésben szervezte meg az
egyiptomi Caritast. 1983-tól Szudánban menekülttáborok szervezésével
segítette az ottani népirtás elszenvedőit, illetve az ott, akkoriban még
valós jelenségként létező rabszolgaság felszámolásáért küzdött. Abszolút
önfeláldozó életéért megkapta a francia érdemrend tiszti
keresztjét. 1991-től az észak-afrikai és keleti országokért felelős Caritas
elnöke, továbbá alelnöke a római Caritas központnak. Számtalan előadást
tartott Európában is, beszédei rádiókban is hallhatóak voltak. Számos műve
megjelent magyar nyelven is. 2004 óta a kairói jezsuita kollégium vezetője.*
*Az idős jezsuita szerzetes szerint az iszlám és a muzulmánok közé nem
szabad egyenlőségjelet tenni! Henri Boulad kiemelte, hogy a toleranciának
is van egy bizonyos küszöbe, és bár szerinte az emberiség katasztrófa felé
halad, mivel keresztény, így optimistának kell lennie a jövőt illetően. Az
interjút Kocsis Éva készítette péntek reggel a Kossuth Rádió 180 perc
műsorában.*
*- Egyre feszültebb a helyzet a Közel-Keleten, a családja szíriai, mit
gondol, mi az a lépés, vagy döntés, amivel ezt a helyzetet meg lehetne
oldani?*
*- Igen, ahogy mondta a családom szíriai származású, de már Szent Pál ideje
óta Egyiptomban élünk. Van is egy kis keresztény negyed, ahol az egyik
utcát Boulad utcának hívják. 1860-ban a muzulmánok lemészároltak tízezer
keresztényt 10 nap alatt. A nagyapám, Szelim és családja megmenekült egy
nyitott lelkű muzulmán férfinak köszönhetően. Vagyis kétféle iszlám
létezik, és ez mára is igaz. Van az irányítani akaró, erőszakos, és van a
liberális, nyitott, toleráns iszlám. Ez a kettősség Mohamed óta létezik, és
a Koránban is jelen van. A két irányzat között pedig teljes az
ellentmondás. Az első a nyitottságra, a második a térítésre és mészárlásra
fókuszál. Arra már a 9-10-ik században rájöttek a muzulmánok, hogy
választani kell a kettő közül, és a másodikat, az erőszakos iszlámot
választották. Bár a történelemben sokan voltak, akik sürgették a
toleranciához és nyitottsághoz való visszatérést. Ilyen volt például
Abbasid bagdadi kalifa, vagy Al-Mamún kalifa. Aztán az 1928-ban alapított
Muzulmán Testvériség az élre tört, a céljuk a kalifátus visszaállítása
volt. Létrejöttük tulajdonképpen egy űrt pótolt, hiszen négy évvel
megalakulásuk előtt Kemal Atatürk megszüntette a muzulmán világ egységét
jelképező isztambuli Oszmán Kalifátust. Képzeljük csak el ezt az űrt, ez
olyan volt, mintha azt mondanák, hogy többé nincs pápa Rómában.*
*- Tulajdonképpen egy űrt pótol mindaz, ami jelenleg zajlik a
Közel-Keleten?*
*- Ezért volt fontos ez a történelmi visszatekintés. Ez a kettőség
megmaradt, ami nem az iszlám, az az iszlám ellensége. Nem véletlen, hogy a
Muzulmán Testvériség jelképe a két kard keresztben. Ugyanez van
Szaúd-Arábia címerében is.*
*- Az iszlám világban az Iszlám Állam terrorszervezet hol helyezkedik el?*
*- A radikalizmus teljesen megfelel az iszlám vallás hagyományainak. A
legfőbb próféta, Mohamed, sokszor maga is részt vett azokban a karaván
fosztogatásokban, amelyeket híveinek is megengedett, vagy például árulás
miatt lemészárolt 600 zsidót. Tehát, amikor az iszlám világ azt mondja,
hogy Mohamed a példa, akkor a minta a radikalizmus, a terrorizmus is. De
amikor én ezt kimondom, akkor iszlamofóbnak neveznek, holott ez történelmi
tény.*
*- Nem azért mondják, hogy Ön iszlamofób, mert vannak olyan iszlám hívők,
akik ellenzik az erőszakot, ellenzik a terrorizmust?*
*- Különbséget kell tenni az iszlám és a muzulmánok között. A muzulmánok
nagy többsége kedves, szimpatikus ember. Békeszeretőek, akik az
együttélésre törekszenek. Azonban egy őket irányító kisebbség nem az.
Egyiptomban volt olyan, akit azért akasztottak fel nyilvánosan, mert a
liberális, nyitott irányt támogatta. A történelem során sokszor
próbálkoztak azzal, hogy az iszlámot toleránssá tegyék. Az iszlámnak több
nagyon nyitott gondolkodója is van, akik a hitet és az értelmet akarták
egyensúlyba hozni. Mindig elítélték őket. Tíz évszázadon keresztül. De
mindig voltak olyanok, akik ellenezték a radikalizmust.*
*- Akkor viszont a modern kor egyik nagy kérdése, hogy hogyan lehet a
radikális iszlamizmus ellen, a terrorizmus ellen küzdeni. Lehet-e például
fegyverrel?*
*- Sajnos a nyugat az iszlamizmus cinkosa. Gentleman's agreemnent az elv -
vagyis politikai, gazdasági és stratégiai okokból a nyugat úgymond flörtöl
az iszlamizmussal. Azt mondják - és hajlamos vagyok elhinni, - hogy Amerika
korábban együttműködött az ISIS-szel. Ez a helyzet eszköz lenne az
amerikaiak és a pénzvilág számára, hogy rátegye a kezét erre az olajban
gazdag területre.*
*- Tehát Ön szerint a terrorizmus elleni harc az olajért, az
ásványkincsekért folytatott harc?*
*- Igen, úgy gondolom, hogy ez egy olyan összefonódás, amelyben mindenki
megtalálja a számításait. Szerintem van egy láthatatlan, manipuláló kéz a
háttérben: gondoljon csak Szaddam Husszein, vagy Kadhafi bukására, a Bassar
el Asszad elleni harcra, vagy Murszi egyiptomi hatalomra jutására, vagy
mindarra, ami Jemenben történik, mindez azt szolgálja, hogy destabilizálja
a térséget.*
*- Gondolom, hogy azzal egyetért, hogy az ellen mégiscsak tenni kell
valamit, hogy keresztények ezreit végezzék ki.*
*- Nyilvánvalóan. De sajnos még a katolikus egyház sem nagyon hajlandó
szembenézni a dolgokkal. A párbeszéd jegyében nem hajlandó világosan látni,
és az igazságot kimondani. A nyugat a tolerancia jegyében megnyitja a
kapuit az intolerancia előtt. Van egy francia város, Roubaix, ahol például
a katolikus iskolákba már szinte csak muzulmán tanulók vannak. Személyesen
jártam ott, az iskolatitkártól tudom.*
*- A Charlie Hebdo tragédia hogyan lett volna megelőzhető?*
*- Ez 12 ember halála. Szíriában negyedmillióan haltak meg. Miért
koncentrálunk csak a 12 emberre? Mert Párizsban ölték meg őket. És közben a
világ tétlenül nézi azt, ami a Közel-keleten zajlik. Csak nagyon kevesen
nyújtottak segítséget.*
*- A másik ezzel összefüggő probléma a bevándorlás kérdése. Azt mondja a
magyar miniszterelnök, hogy a bajban lévő embereket meg kell menteni, de
akik kihasználják ezt a szolidaritást, azokat nem lehet beengedi Európába.
Mi a jó megoldás?*
*- Érdekes, hogy az integrációval nem volt minden bevándorlónak gondja.
Hogy van az, hogy szinte csak az iszlám az, amelyik nem képes az
integrációra? És ki is mondják: nem akarunk integrálódni, hanem mi fogunk
titeket integrálni. És ehhez a terv a következő: az első a bevándorlás,
amely tudatosan tervezett. A másik a gyermekszülés. Mondják is, hogy
"asszonyaink méhén keresztül fogjuk meghódítani Európát". És tessék: az
európaiaknak 1-2 gyereke van, a muzulmánoknak 5-10. Néhány éven belül a
demográfiai egyensúly megbillen. Ez matematika. És a harmadik, a megtérés.
A nyugat elvesztette vallásai gyökereit és morális tartását. Emiatt az
iszlám - főleg a fiataloknak - igazodási ponttá vált, amit a nyugat már nem
tud megadni. És mindaz, amit balliberálisnak nevezünk az ebbe az irányba
mutat. Ilyenkor persze rögtön mondják, óóó, akkor te jobboldali vagy? Nem,
én nem vagyok semmi pártján. Én az igazság pártján állok, Jézus pedig azt
mondja, az igazság szabaddá tesz. Európa, a nyugat már nem szabad. Sem
politikailag, sem erkölcsileg nem szabad már. Engem nyugtalanít Európa
céltalansága. Már nem hiszünk semmiben sem. Hogy mit tegyünk? Elég bátornak
kell lenni az igazságot kimondani. Akár azon az áron is, hogy elvágják a
torkunkat. Az egyik esély ma az internet. A twiter, facebook, amely
elindította Egyiptomban is a forradalmat. Európának pedig vissza kell
nyernie az erkölcsiségét és a hitét, amit a második világháború után
elvesztett. Ez az első és legfontosabb feladat. Napóleon élete vége felé
azt mondta: "két erő vetélkedik a világon: a kard és a lélek. A kettő közül
a lélek az erősebb." Ha egy olyan ember mint Napóleon, aki egész életében
háborúzott ezt mondja, akkor az jelent valamit. A valódi erő, ami a világot
irányítja az a lélek.*
*- Akkor egyetért a bevándorlás szigorításával?*
*- Nagyon helyes, ha segítjük az embereket. De van, amit úgy nevezünk, hogy
a "tolerancia küszöbe". Ez azt jelenti, hogyha valakit találok az utcán és
hazaviszem, enni adok neki, szobával kínálom, igyekszem a problémáit
megoldani. De egyszer csak azt mondja nekem: "de nekem nem egy, hanem két
szoba kell. Aztán három. És ne délben legyen ebéd, hanem 3 órakor." Amikor
az akarja megszabni a törvényt, akit befogadtam, akkor elküldöm az
otthonomból. Jézus azt mondta, "legyetek szelídek, mint a galamb, és
okosak, mint a kígyó". Európa most békés, mint a galamb, de elfelejtette a
másik utat. A nyitottság, a tolerancia, az emberi jogok nevében eladjuk a
házainkat, eladjuk az országunkat, eladjuk a kultúránkat és eladjuk az
identitásunkat. Nagyon sokan figyelmeztetik Európát, de nem akarja
meghallani. Amikor majd megérti, késő lesz. És ez nagyon hamar
elkövetkezik. Európa fővárosában, Brüsszelben a leggyakoribb név, amit a
gyerekeknek adnak a Mohamed. Brüsszel 40 százaléka muzulmán.*
*- Optimista a jövőt illetően?*
*- Ha nem lennék optimista, nem lennék keresztény. Az optimizmusomat úgy
hívják, hogy reménység. Emberi szempontból katasztrófa felé haladunk. De
hiszek a lélekben, hiszek a történelem irányában.*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://lista.hcbc.hu/pipermail/otthonunk/attachments/20150916/8b3b9b96/attachment-0001.html>
További információk a(z) Otthonunk levelezőlistáról