[Magveto] 2008. 03. 02.

magveto at www.communio.hu magveto at www.communio.hu
2008. Már. 2., V, 08:16:26 CET

Március 2.

A csend 40 napja kellős közepén ez a vasárnap különösen hangsúlyos.
Tudjuk, hogy az A év-béli nagyböjti vasárnapok bibliai megfogalmazása
olyan jellegzetes, hogy akár a Márk, akár a Lukács évben is ezeket lehet
előnyben részesíteni Nagyböjt 3, 4, 5. vasárnapján. A Krisztusi életbe
való beavatásnak, ill. az abban való felfrissülésnek csodálatos három
fogható jelképével találkozunk Jézus figyelemfelhívó utalásain át. A
víz, a fény, az élet három olyan tényező, amelyek egyrészt létfeltételt
jelentenek számunkra, másrészt mélyebben értve Istenhez való
kapcsolatunk legbensőbb valóságára és erejére utalnak. A szamariai
asszonynak kínált víz élő víz, a vakon születettnek nyújtott gyógyulás a
hitre is megnyitja annak szemét. A Lázárnak visszaadott élet az Istenben
való élet lehetőségét mélyíti el.

Napjainkban különösen lényeges a gyökereinkből való megújulás kihívása.
Walter Kasper bíboros mondotta az elmúlt ősszel Nagyszebenben a harmadik
Európai Ökumenikus Nagygyűlésen: Tisztelnünk kell más vallások
különbözőségét, de legyen bátorságunk a mi különbözőségünk hordozására
is. Legyen bátorságunk kiállni mint keresztényeknek a mi „másságunkért”,
Jézus Krisztus világosságáért, ami mindannyiunk arcán ragyog és tárjuk
ezt a világ elé, mint annak legsürgősebb szükségét. Mert ki adhat nekünk
jobbat? Hol máshol találjuk meg az élet igéit? (Jn 6, 68)”

Ahogy az elmúlt napokban Szent Theophilus antiochiai püspök mondta
nekünk az Egyház első idejéből: Ha valaki azt mondja, mutasd meg nekem a
te Istenedet, én azt válaszolom neki, mutasd meg előbb nekem a te
emberségedet, és én azután megmutatom Neked az én Istenemet. Így lesz
aztán nyilvánvalóvá, hogy lelked szeme lát-e és szíved füle hall-e”
Világos, hogy az emberi hitbeli identitásunk, önazonosságunk
nélkülözhetetlen ahhoz, hogy Urunk húsvéti misztériumát üdvösen és sokak
felé tanusítva megéljük.

Brückner Ákos Előd O.Cist.