From idozsa at communio.hcbc.hu Mon Mar 1 23:45:00 2004 From: idozsa at communio.hcbc.hu (Dozsa Istvan) Date: Mon, 1 Mar 2004 23:45:00 +0100 Subject: [Magveto] 2004. 03. 02. Message-ID: <200403012245.i21Mj0kk019940@communio.hcbc.hu> 2004. március 2. Ha összevetjük a mai nagyböjti "menetrend" szerinti olvasmányokat, akkor Izaiás szavának különleges beteljesedését remélhetjük minden egyes Miatyánk hívő elimádkozása alkalmával. "Amint az eső és a hó lehull az égből, és ... megöntözi a földet, és termővé, gyümölcsözővé teszi..., éppen úgy lesz az én szavammal is, amely ajkamról fakad..." Ennek erejében bátran remélhetjük, hogy az Úrtól tanult, az ajkáról fakadt Miatyánk ima is végbeviszi Isten akaratát, és eléri, amiért ő azt küldte, átadta. nekünk Egy kihangsúlyozott feltétel mégis van: a részünkről történő megbocsájtás vállalása, amely Máténál a Miatyánk imához fűzötten pozitív és negatív fogalmazásban kétszeres hangsúllyal, még az imabeli megbocsájtás kimondásához külön is hozzákapcsolódik. Kétségtelenül napjainkban nem kell keresnünk a megbocsájtás alkalmait, van rá okunk, alkalmunk bőven. Ugyanakkor magunk számára is ugyancsak gyakran kérhetjük az Úr és embertársaink megbocsájtását; ha másért nem, legalább a jövőnk vállalásával, szolgálatával szembeni mulasztásainkért. Ezért szép, ha ezt a világos megfogalmazású összeszedett, szépen fölépített, szentlelkes ihletésű imát az Ősegyház szokásrendjét megörökölve, mi is elmondjuk napjában háromszor. Minősített liturgikus ünnepélyességű alkalmak ezek azok részére, akik a mindennapi Laudest, Vecsernyét és a Szentmise Miatyánk-ját úgy vállalják magukra, mint Istennel való párbeszédünk magaslati pontjait. Brückner Ákos Előd O.Cist. From idozsa at communio.hcbc.hu Tue Mar 2 23:45:01 2004 From: idozsa at communio.hcbc.hu (Dozsa Istvan) Date: Tue, 2 Mar 2004 23:45:01 +0100 Subject: [Magveto] 2004. 03. 03. Message-ID: <200403022245.i22Mj1dD026693@communio.hcbc.hu> Hol van jelen a bűn az életemben? A bűn elhomályosítja a látást, eltompítja a hallást. Nehogy olyanok legyünk, mint akikről az írás így szól: „Van szemük, de nem látnak, van fülük, de nem hallanak”. Jónás jel volt Ninive számára, a niniveiek pedig megértették az üzenetet. Elfordultak gonosz tetteiktől, és az Úrra tekintettek – aki megkönyörült rajtuk. A húsvéti ünnepekre készülődünk negyven napon keresztül. Egy hete már elkezdtük a készülődést. Tartsunk ki benne! -Marian- From idozsa at communio.hcbc.hu Thu Mar 4 23:45:00 2004 From: idozsa at communio.hcbc.hu (Dozsa Istvan) Date: Thu, 4 Mar 2004 23:45:00 +0100 Subject: [Magveto] 2004. 03. 05. Message-ID: <200403042245.i24Mj0Y9026476@communio.hcbc.hu> 2004. március 5. Mt 5, 20-26 A szent negyven nap mindegyikén segít az egyház tisztába jönnöm önmagammal és irányítást, belátást biztosít a felfedezett hibás énem kijavítására. Hogy keresi az ember azt, hogy mi zörög az általa vezetett kocsiban. Igyekszik is kijavítani, ha megtalálta a hibát. Ma elgondolkoztat, ne a " ne ölj" -t keresd. Elég a "te esztelen" vagy a "te istentelen" is. Elég a felindulás, az elítélés s máris alkalmatlan vagy hogy áldozz az Úrnak. Mit hordozok én a többi emberrel kapcsolatosan szívemben? "Bármit tesztek egynek akár a legkisebbnek is az emberek közül, nekem teszitek." Így bánok Jézussal? Ezt mondom neki? Hogy kellene érzéseimet, gondolataimat, s főleg szavaimat megfegyelmezetté, Krisztushoz méltóvá tennem! Gyulay E. From babos at communio.hcbc.hu Wed Mar 17 06:47:31 2004 From: babos at communio.hcbc.hu (Babos Tamás) Date: Wed, 17 Mar 2004 06:47:31 +0100 Subject: [Magveto] 2004. 03. 17. Message-ID: <4057E673.3040707@communio.hcbc.hu> 2004. március 17. Mtörv 4, 1. 5-9 Mt 5, 17-19 "Nézzétek, parancsokra és törvényekre tanítalak benneteket... Tartsátok szem előtt és kövessétek őket! Így tesztek szert bölcsességre és okosságra..." (Mtörv 4, 5-6) Az olvasmány és az evangélium egy szószerkezetben kapcsolódik össze és válik egy egésszé: "isteni törvény". A jelenlegi szövegek, melyeknek keltezése térben és időben távol esik egymástól, egy dologra fokalizálnak: Isten törvényeire. Csak ezekkel a törvényekkel lesz a nép bölcs és okos a többi nép szemében. Isten törvényei súlyt kölcsönöznek a választott nép egzisztenciájának. A logika egyszerű: vagy betartják a törvényt, vagy nem sikerül megmaradniuk az új hazában. "Nézzétek, parancsokra és törvényekre tanítalak benneteket... Tartsátok szem előtt és kövessétek őket! Így tesztek szert bölcsességre és okosságra..." (Mtörv 4, 5-6) Krisztus visszautal az Ószövetségre. "Ne gondoljátok, hogy megszüntetni jöttem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni jöttem, hanem teljessé tenni." (Mt 5, 17). A törvények olyan tartást kölcsönöznek nemzetnek, egyénnek egyaránt, amellyel nem oldódik fel egy értelmetlen és esztelen értékthiányban. Törvény, bölcsesség és okosság szervesen összefonódik. "Nézzétek, parancsokra és törvényekre tanítalak benneteket... Tartsátok szem előtt és kövessétek őket! Így tesztek szert bölcsességre és okosságra..." (Mtörv 4, 5-6) Modern korunk egyetlen törvénye a nyereség állandó növelése. "The business of the business is the business" - állítja Milton. És ez lett a globalizált világrend egyetlen törvénye. Mindegy, hogy mennyit pusztítunk, mindegy, hogy hány mikrokultúrát és egyént semmisítünk meg, mindegy, hogy mekkora ökológiai katasztrófát okozunk. Lényeg a profit maximalizálása. A törvények eltűntek. Vagyis inkább feloldódtak egy liberális létkorrupcióban, a mohóság csapdájában. A szociális, ökológiai és kulturális destruktivizmus nem bírja fenntartani hosszú távon önmagát, mert kikerüli az emberi törvényeket, és semmibe veszi az etikai parancsokat. Az egész hasonlít a Grimm testvérek palackba zárt szelleméhez. Az ember kiengedte, de nincs ereje, nincsenek struktúrái, hogy visszarendelhesse a palack lakóját. "The business of the business is the business" - állítja Milton. A filozófia igen egyszerű, következménye viszont infernót hoz a földre. Létkáoszt. "Nézzétek, parancsokra és törvényekre tanítalak benneteket... Tartsátok szem előtt és kövessétek őket! Így tesztek szert bölcsességre és okosságra..." (Mtörv 4, 5-6) Térjünk vissza a törvényekhez, melyek a szívünkbe vannak vésve. Hagyjuk Milton filozófiáját és az állandó növekedés-elméletet, hiszen ez a rákos daganat "létfilozófiája" is. Tanuljuk meg felfedezni, amíg nem késő, azt az isteni törvénykódexet, amely visszaadja a bölcsességet és az okosságot. Szakács Ferenc Sándor ____________________________________________________________________ Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol. Probald ki most! http://www.freestart.hu From babos at communio.hcbc.hu Wed Mar 17 06:47:31 2004 From: babos at communio.hcbc.hu (Babos Tamás) Date: Wed, 17 Mar 2004 06:47:31 +0100 Subject: [Magveto] 2004. 03. 17. Message-ID: <4057E673.3040707@communio.hcbc.hu> 2004. március 17. Mtörv 4, 1. 5-9 Mt 5, 17-19 "Nézzétek, parancsokra és törvényekre tanítalak benneteket... Tartsátok szem előtt és kövessétek őket! Így tesztek szert bölcsességre és okosságra..." (Mtörv 4, 5-6) Az olvasmány és az evangélium egy szószerkezetben kapcsolódik össze és válik egy egésszé: "isteni törvény". A jelenlegi szövegek, melyeknek keltezése térben és időben távol esik egymástól, egy dologra fokalizálnak: Isten törvényeire. Csak ezekkel a törvényekkel lesz a nép bölcs és okos a többi nép szemében. Isten törvényei súlyt kölcsönöznek a választott nép egzisztenciájának. A logika egyszerű: vagy betartják a törvényt, vagy nem sikerül megmaradniuk az új hazában. "Nézzétek, parancsokra és törvényekre tanítalak benneteket... Tartsátok szem előtt és kövessétek őket! Így tesztek szert bölcsességre és okosságra..." (Mtörv 4, 5-6) Krisztus visszautal az Ószövetségre. "Ne gondoljátok, hogy megszüntetni jöttem a törvényt vagy a prófétákat. Nem megszüntetni jöttem, hanem teljessé tenni." (Mt 5, 17). A törvények olyan tartást kölcsönöznek nemzetnek, egyénnek egyaránt, amellyel nem oldódik fel egy értelmetlen és esztelen értékthiányban. Törvény, bölcsesség és okosság szervesen összefonódik. "Nézzétek, parancsokra és törvényekre tanítalak benneteket... Tartsátok szem előtt és kövessétek őket! Így tesztek szert bölcsességre és okosságra..." (Mtörv 4, 5-6) Modern korunk egyetlen törvénye a nyereség állandó növelése. "The business of the business is the business" - állítja Milton. És ez lett a globalizált világrend egyetlen törvénye. Mindegy, hogy mennyit pusztítunk, mindegy, hogy hány mikrokultúrát és egyént semmisítünk meg, mindegy, hogy mekkora ökológiai katasztrófát okozunk. Lényeg a profit maximalizálása. A törvények eltűntek. Vagyis inkább feloldódtak egy liberális létkorrupcióban, a mohóság csapdájában. A szociális, ökológiai és kulturális destruktivizmus nem bírja fenntartani hosszú távon önmagát, mert kikerüli az emberi törvényeket, és semmibe veszi az etikai parancsokat. Az egész hasonlít a Grimm testvérek palackba zárt szelleméhez. Az ember kiengedte, de nincs ereje, nincsenek struktúrái, hogy visszarendelhesse a palack lakóját. "The business of the business is the business" - állítja Milton. A filozófia igen egyszerű, következménye viszont infernót hoz a földre. Létkáoszt. "Nézzétek, parancsokra és törvényekre tanítalak benneteket... Tartsátok szem előtt és kövessétek őket! Így tesztek szert bölcsességre és okosságra..." (Mtörv 4, 5-6) Térjünk vissza a törvényekhez, melyek a szívünkbe vannak vésve. Hagyjuk Milton filozófiáját és az állandó növekedés-elméletet, hiszen ez a rákos daganat "létfilozófiája" is. Tanuljuk meg felfedezni, amíg nem késő, azt az isteni törvénykódexet, amely visszaadja a bölcsességet és az okosságot. Szakács Ferenc Sándor ____________________________________________________________________ Miert fizetsz az internetert? Korlatlan, ingyenes internet hozzaferes a FreeStarttol. Probald ki most! http://www.freestart.hu From idozsa at communio.hcbc.hu Wed Mar 17 23:45:00 2004 From: idozsa at communio.hcbc.hu (Dozsa Istvan) Date: Wed, 17 Mar 2004 23:45:00 +0100 Subject: [Magveto] 2004. 03. 18. Message-ID: <200403172245.i2HMj0tW010131@communio.hcbc.hu> Jer 7,23-28 Zs 94 Lk 11,14-23 „Hallgassatok szavamra, akkor Istenetek leszek, ti pedig az én népem lesztek! Járjatok mindig azon az úton, amelyet parancsolok nektek, hogy jó dolgotok legyen!” Vajon így teszünk? Vagy Jeremiás által nekünk is azt mondja az Úr, hogy „De nem hallgatták meg.”? Vajon az Úr kezének juhai vagyunk? Vagy inkább mi is megkeményítettük a szívünket? Minden nap körül vagyunk véve jelekkel. Tudjuk-e olvasni ezeket a jeleket? Megértjük-e Jeremiással és a zsoltárossal, hogy ezek a megtérésre hívnak föl minket? Vagy az újszövetség értetlenkedő néprétege vagyunk, akik az egyértelmű jelben sem látják meg Isten közeledését? Figyeljük a szeretet parancsai által kijelölt utat és rajta járjunk! Ahol rendszeresen letérek róla, ott ma fokozottan ügyeljek, hogy rajta maradjak…és Isten országának jele lehessek a világban, világító lámpás mások számára. - Marian - From idozsa at communio.hcbc.hu Wed Mar 31 23:45:00 2004 From: idozsa at communio.hcbc.hu (Dozsa Istvan) Date: Wed, 31 Mar 2004 23:45:00 +0200 Subject: [Magveto] 2004. 04. 01. Message-ID: <200403312145.i2VLj0Pm031649@communio.hcbc.hu> 2004. április 1. csütörtök köznap Ter 17, 3-9 Íme ezt a szövetséget kötöm veled. Jn 8, 51-59 Én ismerem az Atyát, és megteszem, amit mond. Isten szövetséget kötött Ábrahámmal és a tőle származó néppel. Krisztusban új szövetséget kötött az egész emberiséggel. Bibliai szóhasználattal Ábrahám innen alulról való, Krisztus felülről, az Atyától jött hozzánk. Mint minden szövetség, a Krisztusban kötött új szövetség is szeretetet és hűséget feltételez. Nagyböjt utolsó napjai ... lelkigakorlat itt is, ott is ... szenvedés, halál, feltámadás ...meghívás a megtérésre, bűnbánatra ... Talán Jézus szenvedését mélyebben átélhetjük, megnézve Gibson Passió című filmjét. De vajon az alap, Jézus engedelmessége mennyire jön át a filmen? Mennyire tudom magam elé állítani. Engedelmes lett értünk mindhalálig ... mégpedig a kereszthalálig ... Ezért magasztalta fel Őt Isten. Add meg, Istenünk, kegyelmedet, hogy a húsvéti eseményekben szeretetedre ismerjünk, és a feltámadás hitében megerősödjünk. Fulop Akos RM