[Magveto] 2003. 02. 17.

Dozsa Istvan idozsa at communio.hcbc.hu
2003. Feb. 16., V, 23:45:01 CET


2003. február 17.

Gn 4, 1-15. 25
Mk 8, 11-13

A Genezis negyedik fejezete Káin és Ábel történetét tárja elénk. A két fiú közötti konfliktust az áldozatbemutatás szüli meg. "Az Úr kegyesen tekintett Ábelre és áldozatára, Káinra és áldozatára azonban nem tekintett." (Gen 4, 5)
Káin és Ábel a mindenkori emberi prototípusok. A kapzsiság és a rosszindulat összeütközik a becsületességgel és a gerincességgel. Ábel nem sajnálja Istentől az áldozatot: üzenete elérkezik Teremtőjéhez. Káin nem tartja fontosnak, hogy köszönetet mondjon mindazért, amit birtokol. Drámája viszont akkor kezdődik, amikor felébred lelke mélyén az irigység. Az ördögi kör hamar bezárul: az irigység újabb tettre készteti: megöli azt, akinek az áldozata "felszállt Istenhez".
A testvérgyilkos a történetben az abszolút rosszat jelképezi, míg Ábel az abszolút jót testesíti meg. A mindennapi életben viszont kissé máskepp tapasztaljuk a valóságot. Kain és Ábel, Mephisztó és Faust megvan minden emberben. Az erkölcstelenség, lopás, gyilkosság, házasságtörés, kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység, káromlás, kevélység, bálványimádás, babonaság, ellenségeskedés, viszálykodás, vetélkedés, harag, veszekedés, szakadás éppúgy emberi tényezők, mint a szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás. Az ember önmagában hordozza a becsületes Ábelt és a testvérgyilkos Káint, Faust professzort és Mephisztót, aki lelkét képes az ördögnek is eladni.
"A becsvágy bennünk él és ellenünk tör" írja Viktor Hugo A nevető emberben. Az ember saját döntése alapján válik Ábellé vagy Káinná.
"Az Úr kegyesen tekintett Ábelre és áldozatára, Káinra és áldozatára azonban nem tekintett." (Gen 4, 5)
A mai nap üzenete végtelenül egyszerű: ne alkudj meg önmagaddal. Vagy autentikus leszel, vagy megmaradsz kicsinyes, számítgató, esküdöző világodban, ahol már csak az számít, hogy nehogy rájöjjenek tetteidre. Káin mindent elkövetne, hogy ne derüljön ki álnok cselekedete. Ő nem őrzője testvérének - jelenti ki. Pszichikus energiáit kizárólagosan tettei elfedésére használja fel. Kreativitásra semmi esélye, hisz kapzsisága, irigysége és rosszindulata felemésztette minden energiáját.
Modern világunk melegágya Káinnak. A tetteiért felelőséget nem vállaló ember virágkorát éli. Tévedés ne essék: ez alól a keresztények sem kivételek. Káin és Ábel mindennapi lehetőségként jelenik meg az ember előtt. Választása erősen meghatározza további életét.

Szakács Ferenc Sándor



More information about the Magveto mailing list