[Magveto] 2001. 02. 17.
Dozsa Istvan
idozsa at hcbc.hu
2001. Feb. 16., P, 17:45:00 CET
Zsid. 11,1-7
Mk. 9,2-13
A mai olvasmányok egy hatalmas és lenyügözô képsort zúdítanak
az olvasóra. Míg a Zsidókhoz írt levélben felsorakozik Káin,
Ábel, Hénoch, Noé és életre kell az Ószövetség, addig az
evangéliumban Péter, Jakab és János mellett megjelenik Mózes
és Illés a Megtestesült Isten társaságában. Káin, Ábel,
Hénoch, Noé, Mózes és Illés; irigység, nagylelkűség,
gerincesség, kitartás, küldetéstudat, istenrefigyelés.
Káin és Ábel története két részre szakítja az embert: egyfelôl
ott az igaz, az istenfélô - kész Isten elôtt tetteinek a
vállalására; másfelôl ott a megalkuvás, az irigység, a
kapzsiság és az ebbôl születô gyilkosság - nem képes tetteiért
felelôséget vállalni. C. G. Jung ezt az emberi kettôsséget
"Faust"-tal és "Mephistó"-val jelöli Goethere utalva. "Faust"
és "Mephisto" egy és ugyanaz az ember, "Káin és Ábel"
prototípusa az emberi léleknek.
Hénoch az önmagát vállalni tudó ember. A züllésbe és
istentelenségben süllyedô világban, neki nincs igazán helye:
az Úr elragadja (Zsid 11,5). Az ô képe mitikusan kötôdik Illés
próféta képéhez, akit szintén Isten ragad magához. Noé
feladata abban áll, hogy újra nemzze az önmagát vállalni nem
akaró és túlkapásai örvényében elpusztult emberiséget. És
végül ott van Mózes: a vatikáni Sixtusi kápolna falán
sorozatosan sárga és zöldszínű palástban jelenik meg. A sárga
szín a megígért megváltást, míg a zöld szín a reményt
szimbolizálja. Mózes küldve van: küldetése nem a megszokott
elhívatottság. Nem kolostorba, nem nyugodt családi környezetbe
hívatott, hanem népének vezetését bízza rá a Teremtôje. Isten
megváltást ígér - szava rá a biztosíték. Az ember remél abban,
hogy Isten hű marad hozzá: ezt jelzi a Sixtusi kápolna falán
Mózes zöld köpenye. Isten hűséges Hénochoz, hűséges Illéshez,
hűséges Mózeshez, hűséges az emberi történelemhez, hűséges
Önmagához. Igaz, az ember néha - túlkapásainak, fukarságának,
irigységének, félelmeinek az örvényében - elveszti reményét,
elveszti az önkontrollt, elveszti az eszét... Quem Deus vult
perdere, prius demetat. Nem marad hűséges Istenéhez, nem marad
hűséges önmagához. Ez Káin esete, "Mephisto feltôrése". Ez a
huszadik század történelme. Ez az ember hitetlensége és
reménytelensége, másképpen nevezve: ez az emberi biztonság.
Babilónia remekműve.
Az élet dinamikus, az ember által létrehozott szabályok
statikusak. Ebbôl az ellentétpárból adódnak félelmeink.
Félelmeink Káin ördögi körét generálják bennünk és - másokkal
vívott "szappanbuborék" harcokba bocsátkozván - nem bírunk
helytállni az önmagunkkal való küzdelemben. Ahhoz, hogy Mózes
sárga és zöld köntösét magunkra ölthessük a bizonytalanság
"mélyére" kell eveznünk (Lk 5,4). Fel kell fedezzük Mephistot,
a bennünk szunnyadó Káint és kell integráljuk
személyiségünkben. Ez Hénoch, Noé, Mózes, Péter útja, ez a
keresztény ember hívatása; ez "Faust" és "Mephisto" egysége,
az önmagát vállalni akaró ember útja személyi érettsége felé.
Krisztus gyorsan lehűti Pétert, amikor az nagy félelmében
sátrat akar készíteni.
"Azt mondom nektek, hogy Illés már eljött, de kényük-kedvük
szerint bántak vele, ahogy előre megírták róla."(Mk 9,13)
Szakács Ferenc Sándor
More information about the Magveto
mailing list