[Magveto] 2000. 10. 17.
Dozsa Istvan
idozsa at hcbc.hu
2000. Okt. 16., H, 17:45:01 CEST
Lk 11,37-41 + Gal 4,31b-5,6
"Amikor a farizeus látta, hogy mielőtt evett, nem mosta meg
a kezét, megütközött." (Lk 11,38)
Érdekes eseményt mutat be számunkra az evangélista. A
farizeus meghívja Jézust lakomára. Jézus szokása szerint nem
utasítja vissza, hanem el is megy. Ekkor kezdődik a nézet-
eltérés. Oka: a farizeus elvárása. Jézus bemegy és kézmosás
nélkül asztalhoz ül. Nem tartja be a szabályt. A szabályok
vannak az emberért, nem az ember a szabályokért. Nagyon jól
tudja: a törvény nem jelent megváltást. Törvényekkel még
senkit sem váltottak meg, legkevésbé egy törvényekbe süppedt
képmutató társadalmat.
"Ha a törvényben keresitek az igazzá válást, elszakadtatok
Krisztustól és elvesztettétek kegyelmét" (Gal 5,4).
Krisztus "tévedését" azzal tetőzi, hogy kikel a képmutatás
ellen. Bűne megbocsáthatatlan, olaj a tűzre. "Ti farizeusok,
a pohár és a tál külsejét tisztogatjátok, de belül tele
vagytok kapzsisággal és gonoszsággal" (Lk 11,39).
Megszólítja a rendszert. A rendszer viszont
megszólíthatatlan. Imperszonális. A bosszú már csak idő
kérdése. A rendszert nem érdekli ugyanis az igazság, hanem
egy dologra összpontosít: a maszkra. Látszatra mindennek
jól kell működnie. Nem baj, ha semmi nem működik jól.
Lényeg az, hogy ez ne látszódjon. "Maszkot a maszkra"
(Shakespeare). A "maszk" semmibe veszi az igazságot és
Isten szeretetét (vö Lk 11,42). Ez kell a rendszernek.
Krisztus tudja, hogy "ez a sötétség órája". A fényt
elárulták. De nem gyűlöli az árulókat és a törtetőket. Egy
dolgot mégis kijelent: aki nincs vele, az ellene van.
Az árulásnak immár rendszere van. Ennek a rendszernek a
szimbóluma a "farizeus". Gyűjt és közben áhítatos. Szereti,
ha a tereken köszönnek neki. Könnyen megbotránkozik.
Másokon hajtja be azokat a szabályokat, amelyeket ő maga
már rég nem tud betartani. Morális gőzfelhője mögül már
nem látja "az igazságot és Isten szeretetét". Sőt mi több:
Isten nevében csörtet. Antikrisztus. Hatszázhatvanhat.
Árulás, erőszak, hazugság, nyüzsgés, gyűlölet, dühöngés,
törvényesített embernyúzás. Hóde hé sophia estin - írja
János. Íme a bölcsesség. A "farizeus" nem személy és nem
ember. Hanem rendszer. Személyüket nem vállaló emberek
falkája. Sikerkultusz. Személytelenségi attitűd:
valótlanság, léthazugság.
Krisztus, kisé elveszítve nyugalmát, kitör ellenük. "Jaj
nektek, mert olyanok vagytok, mint a rég beomlott sírok: az
emberek fölöttük járnak s nem is sejtik"; "Jaj nektek,
törvénytudók, mert az emberekre elviselhetetlenül nehéz
terheket raktok, de magatok egy ujjal sem mozdítjátok a
terhet" (vö Lk 11,44-46).
Ilyen körülmények között a személyiség bevetése botrány,
sőt: tilos. A felelősség ismeretlen, a moralizálás kötelező.
Senki nem vállal semmi egyedit. Az ember a rendszer részévé
válik. Nem lesz többé megszólítható. A közösség felbomlik,
a szabályok virágkorukat élik és az emberi maszkokat
duzzasztják. Krisztus vállalta egyediségét. Készülhet a
halálára. "Közben alattomban figyelték, hogy ellessenek
valamit, aminek alapján vádat emelhetnek ellene" (Lk 11,54).
Pedig csak egy bűne volt. Megoldást ajánlott: a világ
megváltoztatását csak a magam megváltoztatása teszi
lehetővé...
Szakács Ferenc Sándor
More information about the Magveto
mailing list