[Magveto] 2000. 07. 17.

Dozsa Istvan idozsa at hcbc.hu
2000. Júl. 16., V, 17:45:01 CEST

"Ne gondoljátok,  hogy békét jöttem  hozni a földre. Nem  békét jöttem
hozni, hanem kardot." (Mt 10,34)
Amikor  Máté evangéliumát  olvasom, mindvégig  arra gondolok:  "kemény
szavak ezek; ugyan ki értheti?!"  Pedig, ha egy kissé odafigyelünk nem
is olyan érhetetlen. Nem élünk  a legbékésebb világban. Nem csak kard,
hanem már atombomba is akad  bôven. Az emberiség megmutatta destruktív
hatalmát: véresebb  századot, mint az  elköszönô XX. század,  nem igen
találni  a  történelem  hasábjain.  De  Jézus  nem  áll  meg  ennél  a
kifejezésénél, hanem  továbbfűzi gondolatait: "Az embernek  a tulajdon
családja lesz az ellensége". Egyre aláaknázottabb területre érünk. Nem
elég  a  kard,   íme  itt  van  a   tulajdon  családunkkal  folytatott
"ellenségeskedés".  Nem egészen  népszerű  gondolatok. Jézusnak  semmi
esélye nem volt a "karrierhez". Ha karrierista lett volna, nem mondott
volna "ilyeneket". Ugyanis az ember bármit eltűr, de azt már nem, hogy
nagyszerű álmodozásából megzavarják és  felverjék. Jézus, ugyanis, itt
épp  azt  fejtegeti,  hogy   ha  elfogadjuk  önmagunkat,  saját  alap-
beállításunkat, ha  vállunkra vesszük  saját keresztünket  (Mt 10,38),
vagyis vállaljuk egyénné válásunk fáradságos kálváriáját (C. G. Jung),
akkor joggal  számíthatunk a társadalom ellenállására.  Isten többször
is tudtunkra adja,  hogy nevünkön szólít". Nem egy  rajongó és demagóg
tömeget  akar  saját  népeként,  amelyet könnyű  félrevezetni  és  még
könnyebb   becsapni  ("Újholdjaitokat   és  zarándoklataitokat   egész
szívemből gyűlölöm, terhemre lettek. Már belefáradtam, hogy elviseljem
őket" -  Iz. 1,14). Inkább  önmeggyozodésre alapozott hitre  hívja fel
figyelmünket, melyrôl tetteink árulkodnak  ("Tanuljatok meg jót tenni:
keressétek az igazságot,  segítsétek az elnyomottakat, szolgáltassatok
igazságot" - Iz. 1,17).

Szakács Ferenc Sándor