<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
  <title>Evangelium</title>
  <meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type">
</head>
<body>


 <p style="text-align: justify; text-align-last: left;">
<b>2024. november 24. – Vasárnap, Krisztus, a mindenség királya</b></p>
<p style="text-align: justify; text-align-last: left;">
<b>Evangélium<br></b><br>
Abban az időben: Pilátus maga elé hívatta Jézust, és megkérdezte tőle: „Te vagy-e a zsidók királya?”
<br>Jézus így válaszolt: „Magadtól mondod ezt, vagy mások mondták neked rólam?”
<br>Pilátus ezt felelte: „Hát zsidó vagyok én? Saját néped és a főpapok adtak a kezembe. Mit tettél?” Ekkor Jézus így szólt: „Az én országom nem ebből a világból való. Ha ebből a világból volna az országom, szolgáim harcra kelnének, hogy ne kerüljek a zsidók kezére. De az én országom nem innét való.” Pilátus megkérdezte: „Tehát király vagy?”
<br>Jézus így felelt: „Te mondod, hogy király vagyok. Én arra születtem, és azért jöttem a világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról. Aki az igazságból való, az hallgat a szavamra!”  
 <br><b>Jn 18,33b-37</b> </p>
<p style="text-align: justify; text-align-last: left;">
<b>
Elmélkedés</b></p><p style="text-align: justify; text-align-last: left;">

Szívünk királya
<br> Az egyházi év utolsó vasárnapján Krisztust, a mindenség királyát ünnepeljük, akinek uralkodása nem hasonlítható a földi királyokéhoz. János evangéliumában többször is szerepel Jézus személyére vonatkozóan a „király” megnevezés.
<br> Jézus első tanítványainak egyike, Nátánáel, akit Fülöp hívott az Úrhoz, mindjárt első találkozásuk alkalmával a következőket mondja: „Mester, te vagy az Isten Fia, te vagy Izrael királya” (Jn 1,49). Jézus ekkor nem tiltakozik a kifejezés ellen, nem úgy, mint a csodálatos kenyérszaporítás után. Amikor ugyanis észreveszi, hogy a nép királlyá akarja tenni a csodát követően, visszavonult, hogy egyedül legyen (vö. Jn 6,15). A jeruzsálemi bevonulás alkalmával a szamárháton érkező Jézust éltető nép ezekkel a szavakkal köszönti őt: „Áldott, aki az Úr nevében jön, Izrael királya” (Jn 12,13).
<br> Jézus királyi elnevezésével a szenvedéstörténetben találkozunk legközelebb. Elfogása után Jézust először a zsidó főtanács, majd a római helytartó hallgatja ki. A főtanács előtt az a vád, hogy Jézus az Isten Fia. Pilátus előtt királysága kerül szóba. Jézus nem utasítja vissza Pilátus kijelentését, de azonnal tisztázza, hogy az ő királysága és uralma nem ebből a világból való.
<br> A helytartó igyekszik megmenteni Jézust, s azt reméli, hogy a megostorozás után a nép megszánja őt, és nem kérik a halálos ítélet kimondását. Amikor Pilátus kivezetteti Jézust a nép elé ezekkel a szavakkal mutat rá: „Nézzétek a királyotok!” (Jn 19,14), majd ezt kérdezi a néptől: „Keresztre feszíttessem a királyotokat?” Pilátus szavai ellen a főpapok így tiltakoznak: „Nincs királyunk, csak császárunk!” (Jn 19,15). Azzal, hogy a Jézust vádló zsidók elismerik a római császár fennhatóságát, egyúttal elutasítják Jézus királyságát. Pilátus viszont mégis ezt íratja a keresztre: „A názáreti Jézus, a zsidók királya!” (Jn 19,19), és később a zsidók tiltakozására sem változtatja meg a tábla szövegét.
<br> Ha magunk elé képzeljük az evangéliumban olvasott jelenetet, akkor két embert látunk, akik beszélgetnek. Két ember áll egymással szemben: Pilátus és Jézus. Egy helytartó és egy király. A Római Birodalomhoz tartozó Júdea helytartója és egy terület nélküli ország királya. Az egyik a római császárt képviseli a kicsiny tartományban, a másik a mennyei Atya nevében jött a földre. Egyikük a császártól kapott megbízásból dolgozik, a másik Istentől kapta hatalmát. Az egyiket a császár küldte, hogy fenntartsa a rendet az országrészben, a másikat a mennyei Atya küldte, hogy egy új országot, az Isten országát hirdesse és építse. Az előbbi katonai eszközöket alkalmaz, az utóbbi csendes, békés szóval győzi meg az embereket.
<br> Két ember áll egymással szemben: az egyik a római katonatisztek díszes páncélruháját viseli, a másik félig lemeztelenítve áll. Az egyik erőtől duzzadó katona, a másik többször megvert, elgyengült vándorprédikátor. Egymással szemben áll az ítélethozó és az ítéletre váró. Az egyik keresi az igazságot, a másik azt mondja magáról, hogy ő az Igazság.
<br> Két ember áll egymással szemben: az egyik meg akarja menteni a másikat, a másik meg akarja menteni az egész emberiséget. Az előbbi próbálkozása sikertelen, a másik megvalósítja küldetését. Ketten állnak egymással szemben: a gyenge ember és a gyengének látszó erős Isten. Egy könnyen befolyásolható ember, és egy olyan személy, akit semmi sem téríthet el szándékától. Ezek után Pilátus a bírói székbe ül, hogy kimondja a halálos ítéletet, később Jézus is elfoglalja helyét a kereszt trónusán, hogy halálával elhárítsa a kárhozatra taszító ítéletet az emberekről.
<br> Két ember áll egymással szemben, s nekünk állást kell foglalnunk, hogy elismerjük-e Jézust királynak? Elismerjük-e, hogy ő a mi szívük és életünk királya? Ha ő az én királyom, az utolsó ítéletkor, majd nekem is szól a király hívása: „Jöjjetek, Atyám áldottai, vegyétek birtokba a világ kezdetétől nektek készített országot!” (Mt 25,34).
<br> Jézus szeretné átvenni életünk és szívünk irányítását. Engedjük, hogy ő legyen a mi életünk és a mi szívünk királya!
<br>© Horváth István Sándor<br><p style="text-align: justify; text-align-last: left;">
<br>
<b>
Imádság</b></p> 

<p style="text-align: justify; text-align-last: left;">


Urunk, Jézus Krisztus! Te nem igényeltél magadnak evilági hatalmat. Nem harcoltál az elismerésért, s nem kényszerítettél senkit, hogy hódoljon előtted. Tőled távol állt a földi hatalmaskodók szívtelensége és könyörtelensége. Soha nem fölényeskedtél és nem kérkedtél csodálatos erőddel. Mégis királynak szólítunk. Te vagy az irgalmasság királya, aki megadod nekünk a lelki újjászületés lehetőségét. Te vagy a halhatatlan király, aki feltámadásoddal legyőzted a halált és örök életet adsz nekünk. 
</p><p>Az e havi olvasmányok  és   zsoltárok   szövege itt olvasható:  <br>
<a href='https://igenaptar.katolikus.hu'>https://igenaptar.katolikus.hu</a></p>
<p>Az evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg:<br>
<a href='https://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20241124.mp3'>https://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20241124.mp3</a></p>

<p></p><hr><p><small><b>Feliratkozás a napi e-mail küldésre:</b>

<br>
Küldjön egy üres levelet az<br>
<b>evangelium-feliratkozas [kukac] katolikus.hu</b> címre, a levél tárgyához ezt írja:<br>
Evangélium feliratkozas
<br><br>




<b>Napi e-mail küldés lemondása:</b><br>


<b>Küldjön egy üres levelet arról az e-mail címről, amiről a napi evangéliumot eredetileg megrendelte</b>, az<br>
evangelium-lemondas [kukac] katolikus.hu címre, a levél tárgyához ezt írja<br>
Evangélium lemondás<br>
<br></small></p>

</body>
</html>