[Napi e-vangelium] 2017-07-30
Evangélium365
evangelium at lista.hcbc.hu
2017. Júl. 30., V, 00:02:01 CEST
2017. július 30. - Évközi 17. vasárnap
Abban az időben ezt mondta Jézus a tömegnek: "A mennyek országa olyan,
mint a földbe rejtett kincs, amelyet egy ember megtalált. Elrejtette
újra, azután boldogan elment, eladta mindenét, amije csak volt, és
megvette azt a szántóföldet.
A mennyek országa olyan, mint amikor egy kereskedő igazgyöngyöt
keresett. Talált egy nagyon értékeset, erre elment, eladta mindenét,
amije csak volt, és megvásárolta azt.
Végül: a mennyek országa olyan, mint amikor a hálót a tengerbe vetik és
az mindenféle halat összefog. Mihelyt megtelik, a partra vonják, és
nekiülve kiválogatják: a javát edényekbe rakják, a hitványát pedig
kidobják. Így lesz a világ végén is. Kivonulnak az angyalok, a
gonoszokat elválasztják az igazaktól és tüzes kemencébe vetik, ott
sírás lesz és fogcsikorgatás.
Értitek-e mindezt?" "Igen!" - felelték. Erre így folytatta: "Minden
írástudó, aki jártas a mennyek országáról szóló tanításban, olyan, mint
egy családapa, aki kincseiből régit és újat vesz elő."
Mt 13,44-52
Elmélkedés:
Szénánál értékesebb kincs
Az Isten országáról szóló példabeszéd-sorozat három rövid hasonlattal
zárul, amelyek a földbe rejtett kincsről, a kereskedő által megtalált
igazgyöngyről és a tengerből mindenféle halat kifogó halászhálóról
szólnak. Jézus így fejezi be tanítását: "Így lesz a világ végén is.
Kivonulnak az angyalok, a gonoszokat elválasztják az igazaktól és tüzes
kemencébe vetik, ott sírás lesz és fogcsikorgatás." Bár Máté
evangélista nem jegyzi le, de azért tegyük hozzá az érem másik oldalát
is: az igazak pedig a mennyország örökké tartó boldogságába jutnak.
Sablonosan fogalmazva most az következne, hogy "manapság úgy élnek az
emberek, mintha nem volna végső számonkérés", pedig valójában régen is
legalább ennyien gondolkodtak, éltek hasonlóan. Jó példa erre a híres
németalföldi festő, Hieronymus Bosch: A szénásszekér című alkotása,
amely az 1500-1502-es években készült, s amely jól szemlélteti a
középkori gondolkodást. Egy korabeli holland mondás szerint "a világ
egy szénaboglya, amelyről mindenki annyit markol, amennyit csak tud."
Bosch festménye éppen ezt szemlélteti. A jól megrakott szénásszekeret
ördögök húzzák a pokol felé. Körülötte létrákkal és hosszú favillákkal
felszerelkezve tolonganak az emberek, és próbálnak maguknak minél több
szénát megszerezni. Az emberek ruházata elárulja, hogy mindenféle
társadalmi osztályba tartoznak: vannak köztük szegényebbek és
tehetősebbek, gyalogosan és lóháton érkezők, de még az egyházi és
világi méltóságok, a pápa és a császár sem hiányoznak. A szénásszekér
tetején gonosz szellemek csábítják az embereket a bűnre. Az égből
Krisztus figyeli a menetet. Egy angyal ugyan az ég felé, Krisztusra
nézve imádkozik, de rá nem figyel senki. Az az érzésünk, hogy a szekér
megállíthatatlanul halad előre. A festmény egy három képből álló
sorozat (triptichon) középső eleme. Tőle balra a bűnbeesést és az
Éden-kertből való kiűzetést ábrázolja a festő, a jobb oldalon pedig a
pokol látható. A három kép így jól összefoglalja a bűn eredetét a
régmúlt időkből, a bűn kibontakozását a világ jelen idejében és a bűn
következményét, a kárhozat állapotát, ami a jövőben vár a bűnösökre.
Első pillantásra talán úgy tűnhet, hogy Jézus hasonlatai arról szólnak,
hogy az ember próbáljon minél többet megszerezni magának. A földműves
birtokolni akarja a megtalált kincset, a kereskedő szintén meg akarja
szerezni az igazgyöngyöt, mintha ők is arra törekednének, hogy minél
több szénát markoljanak maguknak a szekérről. Jézus példázataiban
azonban másról van szó, mert amíg a széna a bűnök sokaságát szemlélteti
a festményen, addig a kincs és az igazgyöngy az Isten országát, azaz
olyan értéket, amely valóban megszerzendő, elérendő az ember számára. A
földműves és a kereskedő egyaránt lemond minden evilági vagyonáról,
eladják mindenüket, mert Isten országát minden földi vagyonnál
értékesebbnek tartják. Ők nem földi kincseket akarnak tehát birtokolni,
hanem élni akarnak Isten országában és ennek megfelelően cselekszenek.
Ha becsukják Bosch festményének oldalsó részeit, akkor egy új alkotás,
a Csavargó című kép látszódik. Ő azokat jelképezi, akik keresik az igaz
utat. Talán engem is jelképez e csavargó. Megtehetem, hogy egy maroknyi
szénáért, elszáradt fűcsomóért küzdök egész életemben, de választhatom
azt is, hogy keresem az Isten országának kincsét. Ha látod a házad
ablaka előtt elhaladó szénásszekeret és a körülötte tolongó népet, ne
szaladj utánuk! Isten a szénánál értékesebb kincset tartogat számodra.
(c) Horváth István Sándor
Imádság:
Urunk, Jézus! A te nevedben gyűlünk össze vasárnaponként a templomban,
hogy szavadat hallgassuk és részesedjünk áldozatodban. Mindkettő kincs
és forrás számunkra. Együtt keressük az Isten országát és közösen
építjük azt. Örömhíred alakítson minket élő közösséggé, amely hirdeti
tanításodat. Örömhíred minden emberhez szól, ezért nem csupán annak
befogadására törekszünk, hanem annak továbbadására is. Adj nekünk
buzgóságot, hogy országod lelkes munkásai legyünk! Az üdvösséget Isten
kegyelméből és irgalmából nyerjük el, de tudjuk, hogy nekünk is tennünk
kell érte. Nevelj minket az engedelmességre és a szeretet gyakorlására!
A mai olvasmány és a zsoltár szövege itt olvasható:
http://igenaptar.katolikus.hu/
A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg:
http://evangelium.katolikus.hu/audio/NE20170730.mp3
További információk a(z) Evangelium levelezőlistáról