[Napi e-vangelium] 2016-11-09

Evangélium365 evangelium at lista.hcbc.hu
2016. Nov. 9., Sze, 00:10:01 CET

   2016. november 9. – Szerda, A Lateráni-bazilika felszentelése

   Abban az  időben:  Mivel  közel  volt a  zsidók  Húsvétja,  Jézus  fölment
   Jeruzsálembe. A templomban árusokat talált, akik ökröt, juhot és  galambot
   árultak, valamint pénzváltókat,  akik ott ültek.  Ekkor kötelekből  ostort
   font, és kikergette mindnyájukat  a templomból, ugyanígy  a juhokat és  az
   ökröket  is,  a   pénzváltók  pénzét  pedig   szétszórta.  Az   asztalokat
   felforgatta, a galambárusoknak meg azt mondta: „Vigyétek innét ezeket,  ne
   tegyétek Atyám házát vásárcsarnokká!”  Tanítványainak eszébe jutott,  hogy
   írva van: „Emészt a házadért való buzgóság.”
   A zsidók  erre  így  szóltak:  „Miféle  csodajelet  mutatsz,  hogy  ezeket
   teszed?” Jézus  azt válaszolta:  „Romboljátok le  ezt a  templomot, és  én
   három nap alatt fölépítem!” A zsidók azt felelték: „Negyvenhat  esztendeig
   épült ez  a templom,  és te  három  nap alatt  fölépíted azt?”  Ő  azonban
   testének templomáról beszélt. Amikor feltámadt a halálból,  tanítványainak
   eszébe jutott, hogy ezt mondta, s hittek az Írásnak és Jézus szavainak.

   A mai napon  Egyházunk a  Lateráni-bazilika felszentelését  ünnepli. Ez  a
   templom  a   római  négy   nagy  bazilika   egyike,  a   mindenkori   pápa
   székesegyháza,  valamint  „a  város   (Róma)  és  a  földkerekség   minden
   templomának anyja és feje.” Védőszentjei: Keresztelő Szent János és  Szent
   János apostol.
   Az  ünnep  evangéliuma   azt  a  jelenetet   idézi  elénk,  amikor   Jézus
   megtisztítja  a  templomot,  kiűzi  onnan  a  kereskedőket,  és  eltávolít
   mindent, amit méltatlannak  tart Isten  lakóhelyéhez. Cselekedetével  újra
   átadja  eredeti   rendeltetésének  a   templomot,  hogy   az  valóban   az
   istentisztelet helye legyen. Tettét prófétai jelnek kell tekintenünk, azaz
   Jézus birtokba veszi  az ő  Atyjának, az igaz  Istennek a  házát és  jogot
   formál arra,  hogy meghatározza,  milyen tevékenységeket  szabad e  helyen
   végezni. Tettét  a vallási  vezetők számonkérték.  Válaszában Jézus  saját
   testének  lerombolásáról   és  annak   felépítéséről  beszél,   kijelenti:
   „Romboljátok le  ezt a  templomot, és  én három  nap alatt  fölépítem!”  A
   kijelentés jelentőségét mutatja, hogy a  zsidók pontosan ezeket a  szavait
   idézik és hozzák fel vádként kihallgatása  során a főtanács előtt (vö.  Mt
   26,61), illetve a  Golgotán, a kereszt  alatt is ezzel  gúnyolják az  arra
   járók (vö. Mt 27,40).
   Minden templom Krisztus jelenlétének és  az Istennel való találkozásnak  a
   helye.

   Uram, Jézus! Amikor a szentmisében a  te szavadat hallgatom, a te  irántam
   való szeretetedre  gondolok. Amikor  áldozatod megújul  az oltáron,  ismét
   csak a  te végsőkig  elmenő szeretetedre  tudok gondolni.  Amikor pedig  a
   szentáldozásban magamhoz  veszem testedet,  akkor értem  meg igazán,  hogy
   mennyire szeretsz engem!

   A mai olvasmány és a zsoltár szövege itt olvasható:
   http://igenaptar.katolikus.hu/

   A mai evangélium és elmélkedés szövege itt hallgatható meg: