[Evangelium] 2015-11-15

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2015. Nov. 15., V, 01:00:03 CET

   2015. november 15. – Évközi 33. vasárnap

   Abban az  időben  Jézus ezt  mondta  tanítványainak: Azokban  a  napokban,
   amikor a  gyötrelmek  véget  érnek,  a nap  elsötétedik,  a  hold  nem  ad
   világosságot, a csillagok lehullanak az égről, és a mindenséget összetartó
   erők megrendülnek.
   Akkor  majd  meglátjátok  az  Emberfiát,  amint  eljön  a  felhőkön,  nagy
   hatalommal   és   dicsőséggel.   Szétküldi   angyalait,   és   összegyűjti
   választottait a  világ  négy tájáról,  a  föld szélétől  az  ég  határáig.
   Vegyetek példát a fügefáról:  Amikor már zöldellni  kezd és levelet  hajt,
   tudjátok, hogy közel  van a nyár.  Így ti is,  amikor látjátok, hogy  ezek
   mind bekövetkeznek, tudjátok meg, hogy közel van már, az ajtó előtt.
   Bizony mondom nektek,  nem múlik  el ez a  nemzedék, míg  mindezek be  nem
   következnek. Ég és föld elmúlnak,  de az én igéim  soha el nem múlnak.  Ám
   azt a napot  vagy órát senki  sem tudja, sem  az ég angyalai,  sem a  Fiú,
   hanem egyedül az Atya.

   Isten helyet készít nekünk
   Egy egyetemista fiatal meséli, milyen népszerűek az egyik professzor órái.
   Másoknál jelenléti ívet kell aláírni, mégis hiányzik a hallgatók fele.  De
   a kiváló  professzor  előadásáról  senki nem  akar  lemaradni.  Itt  nincs
   jelenléti ív,  de  így is  legalább  150 diák  zsúfolódik  be a  száz  fős
   előadóterembe. Az egyetemista, aki meséli nekem élményeit, bevallja,  hogy
   nem erénye a  pontosság, sajnos szinte  mindig elkésik. Hamar  megtanulta,
   hogy a  „Van  valahol egy  szabad  hely?”  kérdést e  helyen  nem  érdemes
   feltennie, de jószándékú társai mindig szorítanak neki egy fél széket vagy
   néhány centit a lépcsőn.
   Egy vonatra  lehet  helyjegyet váltani,  de  egy egyetemi  előadásra  nem.
   Miként a mennyországban sem mondhatom majd  azt, hogy nekem azért van  itt
   helyem, mert  megváltottam  a  jegyem.  Mondhatnánk,  hogy  itt  nincsenek
   megváltott helyek, de ez nem egészen igaz. Vannak, de nem én váltottam meg
   a helyet biztosító jegyet, hanem  helyettem Jézus Krisztus. Ő, a  Megváltó
   készít nekem helyet a  mennyben. Nem kell  könyökölni vagy másokat  arrébb
   taszigálni,  hogy  jusson  hely   számomra.  Nincs  jogom  hozzá,   hiszen
   befogadott vagyok e helyen,  Isten fogad be  örök országába. Itt  legalább
   annyi hely jut nekem, ahol  kényelmesen berendezkedhetek egy örök  életre.
   És ez nekem éppen elég.
   Jézus a végső  időkről beszél  az evangéliumban. Arról  az időről,  amikor
   Isten angyalai  összegyűjtik  a választottakat  a  világ négy  tájáról  és
   mindenkit bevezetnek arra a helyre,  amit az Emberfia készített  számukra.
   Ha erre a  helyre gondolunk,  a számunkra készített  helyre, akkor  remény
   tölt el  bennünket.  A félelmetes  jelek  hallatán talán  elfog  minket  a
   félelem, a borzongás, a  bizonytalanság. A nap és  a hold elsötétedése,  a
   csillagok és égitestek szokatlan mozgása, a természeti erők  megrendülése,
   a rendkívüli égi  jelek és  földi jelenségek  talán valamilyen  természeti
   katasztrófára utalnak,  vagy talán  csak jelképes  beszéd Jézus  részéről,
   amely a  világ  elmúlását  és megújulását  jelenti.  Akármelyik  is  igaz,
   félelemmel gondolnánk  a bekövetkezés  pillanatára, ha  nem tudnánk,  hogy
   Jézus helyet készít számunkra egy új  világban. Ez a világ ugyan  elmúlik,
   de nekünk lesz helyünk az újban.
   Időnként felerősödik  a  világvége  várása. Akadnak  olyanok,  akik  napra
   pontosan előre tudják az időpontot és  világgá kürtölik azt. Az elmúlt  30
   évben csaknem  tízszer  rettegtek  már a  világ  teljes  összeomlásától  a
   hiszékeny  emberek,  de  végül  elmaradtak  a  rettenetes  események.   Az
   álpróféták viszont ilyenkor  sem szégyenkeznek,  hanem gyorsan  módosítják
   álláspontjukat, néhány  nap múlva  kitalálnak  egy újabb  időpontot,  hogy
   legyen mitől rettegniük.  A bölcs  ember pedig csak  mosolyog rajtuk,  nem
   foglalkozik a szélhámosokkal, mert jól ismeri Jézus szavait a végső időkre
   vonatkozóan: „azt a napot vagy órát  senki sem tudja, sem az ég  angyalai,
   sem a Fiú, hanem egyedül az Atya” (Mk 13,32). Jézus tanításával gyökeresen
   szembenáll minden olyan állítás, amely konkrét időpontokat jelöl meg azzal
   kapcsolatban, hogy mikor fognak bekövetkezni  a végső események, ezért  az
   ilyen kijelentéseket hamisnak kell  tekintenünk. Érdemesebb hinnünk  Jézus
   örökérvényű tanításában.

   Urunk, Jézus Krisztus! Gyorsan változó világunkban biztos pontot keresünk,
   amire életünket  alapozhatjuk.  Az újszerűnek  tűnő  elméletek  folyamában
   maradandó  igazságokat   keresünk,   amelyekhez   igazodhatunk.   Keressük
   helyünket, feladatunkat a világban,  mert folytatni szeretnénk a  teremtés
   művét és felebarátaink szolgálatára szeretnénk lenni. Ég és föld elmúlnak,
   mert ez a  világ mulandó, de  a te szavad,  tanításod örök igazság  marad,
   amely utat mutat  számunkra az  üdvösség felé. Segíts  minket az  üdvösség
   útján!

   A mai olvasmány és a zsoltár szövege [1]itt olvasható.