[Evangelium] 2015-07-25

Evangelium mindennap evangelium at lista.hcbc.hu
2015. Júl. 25., Szo, 01:00:04 CEST

   2015. július 25. – Szombat, Szent Jakab apostol

   Jézus Jeruzsálembe  indult. Útközben  odalépett hozzá  a Zebedeus  fiúknak
   anyja, fiaival  együtt, és  leborult előtte,  hogy kérjen  valamit.  Jézus
   megkérdezte tőle: „Mit kívánsz?”  Ő azt felelte: „Intézd  úgy, hogy az  én
   két fiam országodban melletted üljön: az egyik jobbodon, a másik pedig bal
   oldaladon.”
   Jézus  így  válaszolt  nekik:  „Nem  tudjátok,  hogy  mit  kértek.  Készek
   vagytok-e arra,  hogy  kiigyátok azt  a  kelyhet, amelyet  nekem  ki  kell
   innom?” „Készek  vagyunk!”  –  felelték.  Jézus  erre  így  folytatta:  „A
   szenvedések kelyhét  velem  együtt  kiisszátok  majd.  De  hogy  ki  üljön
   mellettem jobb és bal felől,  azt nem én döntöm  el. Azok ülnek majd  ott,
   akiket mennyei Atyám erre kiválasztott.”
   Amikor a többi  tíz (apostol)  ezt meghallotta,  méltatlankodni kezdett  a
   testvérpár viselkedése  miatt.  Jézus magához  hívta  őket, és  így  szólt
   hozzájuk: „Tudjátok,  hogy a  pogányoknál hogyan  hatalmaskodnak a  vezető
   emberek: akinek  nagyobb a  rangja, érezteti  a hatalmát.  Nálatok ne  így
   legyen! Aki köztetek nagyobb akar lenni,  legyen a szolgátok! És aki  első
   akar lenni, legyen  a cselédetek! Az  Emberfia sem azért  jött, hogy  neki
   szolgáljanak,  hanem  hogy  ő  szolgáljon  másoknak,  és  odaadja   életét
   váltságul mindenkiért.”

   A tizenkét apostol  névsorában két Jakab  nevezetűvel találkozunk (vö.  Mt
   10,2-4, Mk  3,16-19  és Lk  6,14-16).  A  mai napon  az  idősebb  Jakabnak
   nevezettet ünnepeljük, aki Zebedeusnak volt a fia és ő volt a bátyja János
   apostolnak és evangélistának. Péterrel, Andrással és testvérével, Jánossal
   együtt Jakab is a Jézus által elsőként meghívottak közé tartozik.
   A mai ünnep evangéliuma azt az eseményt beszéli el, amikor Jakab és  János
   édesanyja azzal a kéréssel fordul Jézushoz, hogy messiási országában az  ő
   két fia ülhessen majd az Úr mellett. A kéréssel a két fiú is  egyetértett,
   hiszen anyjuk  velük együtt  adja elő  különleges kérését.  Az eset  arról
   tanúskodik, hogy  a  hatalomvágy,  a dicsőségvágy  és  az  egymás  közötti
   versengés még az apostolok között is előfordult, s e kísértések nem csupán
   kettőjüket érintették, hanem a többieket is.
   Jézus nem olyan hatalmat  ígér nekik, mint amilyet  ők most elképzelnek  a
   maguk számára, hanem  a mennyei  dicsőséget, amelyet  ők szenvedések  árán
   szerezhetnek  meg.  Az  Úr  kérdésére  kifejezik,  hogy  készek  „inni   a
   szenvedések kelyhéből,” bár ekkor még pontosan nem értették, mit is jelent
   ez. Ez az ígéret Jakab apostol  életében valóra vált, hiszen az  apostolok
   közül elsőként ő adta életét Krisztusért.
   Kész  vagyok-e  osztozni   Jézus  szenvedésében,   hogy  dicsőségében   is
   részesítsen?

   Uram Jézus, légy  az én  Megváltom! Megtestesülésed legyen  az én  örömöm,
   evangéliumod az én tanításom, egész  életed az én példaképem,  szenvedésed
   az én megváltásom, a te  gyalázatod az én dicsőségem,  a te halálod az  én
   életem, a te föltámadásod az én vigasztalásom, a te mennybemeneteled az én
   reménységem, a te újra-eljöveteled az én hozzád térésem.

   A mai olvasmány és a zsoltár szövege [1]itt olvasható.