[Evangelium] 2010-02-21
Evangelium minden nap
evangelium at lista.hcbc.hu
2010. Feb. 21., V, 04:55:01 CET
2010. február 21. - Nagyböjt 1. vasárnapja
Abban az időben: Jézus a Szentlélektől eltelve otthagyta a Jordánt, s a
Lélek ösztönzésére a pusztába vonult negyven napra. Itt megkísértette a
sátán. Ezekben a napokban nem evett semmit sem, de végül is megéhezett.
Ekkor megszólította a sátán: "Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy
váljék kenyérré." De Jézus ezt felelte: "Írva van, nemcsak kenyérrel él az
ember." Erre a sátán fölvezette egy magas hegyre, és egy szempillantás
alatt felvonultatta szeme előtt a földkerekség minden országát. "Minden
hatalmat és dicsőséget neked adok - mondta -, mert hisz én kaptam meg és
annak adom, akinek akarom. Ha leborulva hódolsz előttem, az mind a tied
lesz." Jézus elutasította: "Írva van: Uradat, Istenedet imádd és csak neki
szolgálj!" Ekkor a sátán Jeruzsálembe vitte, a templom párkányára
állította, és így szólt: "Ha Isten Fia vagy, vesd le magad innét. Hisz
írva van: angyalainak parancsolta, hogy oltalmazzanak, és: kezükön
hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad." De Jézus ezt válaszolta: "Az is
írva van: Ne kísértsd Uradat, Istenedet!" Miután a sátán ezekkel a
kísértésekkel hiába próbálkozott, egy időre elhagyta Jézust.
Lk 4,1-13
Elmélkedés:
A kísértés legyőzhető
Egy valóságban megtörtént esetet dolgoz fel egy német filmrendezőnek A
kilencedik nap című alkotása. A történet a második világháború idején
játszódik. Az egyik koncentrációs táborból kilenc napra hazaengednek egy
luxemburgi katolikus papot, s arra kényszerítik, hogy ez idő alatt
püspökét, mint egyházi vezetőt állítsa a nácik oldalra. Ha teljesíti a
kérést, nem bántják családját és pap-fogolytársai kiszabadulnak a
táborból, megmenekülnek a biztos haláltól. A szabadság kilenc napja alatt
André atya elbizonytalanodik, kísértésbe esik: vajon családja és a foglyok
szabadulása érdekében megtehet-e ilyet? A film nagyon érdekes pillanatai,
amikor az atyával kapcsolatot tartó katonatiszt különféle dolgokkal,
cigarettával, drága konyakkal, édességgel vagy egy pohár vízzel kínálja,
de ő nem fogadja el ezeket. Egyedül a csokoládét fogadta el, hogy az utcán
játszó gyerekeknek odaadhassa. Az atya látja, hogy az ajándékok valójában
kísértések, amit vissza kell utasítani. Végül lelkiismeretére hallgatva
nem engedelmeskedik, hanem visszatér a koncentrációs táborba.
A film szerint - és ezt a mindennapi életben mi magunk is
megtapasztalhatjuk - a kísértések sokszor igen nehéz helyzetbe állítják az
embert, amelyben rendkívül nehéz döntést, helyes döntést hozni. Mert a
kísértések esetében nem arról van szó, hogy a gonosz, a sátán valamilyen
nyilvánvaló rosszat akar az embertől, hanem nagyon ravasz módon sokszor
egészen tetszetősen mutatja be a dolgokat, s az ember alig veszi észre,
hogy milyen csapdába kerülhet. A gonosz lélek a jó látszatát keltve
ösztönöz minket a rosszra.
Nagyböjt első vasárnapjának evangéliuma Jézus megkísértéséről szól. Szent
Lukács írása szerint Jézus megkeresztelkedését követően történt az
esemény. Ennek azért van jelentősége, mert a megkeresztelkedéskor a
mennyei Atya kinyilvánította, hogy Jézus az ő Fia: "Te vagy az én
szeretett Fiam, benned telik kedvem" (Lk 3,22) - hangzik az égből az Atya
hangja. A kísértő azt kívánja a pusztában Jézustól, hogy bizonyítsa be
ezen tanúságtétel igazságát, tehát mutassa meg, hogy ő valóban az Isten
Fia. Az első kísértés arra irányul, hogy Jézus csodás módon gondoskodjon
magának ételről: "Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy váljék
kenyérré." A jelenet eszünkbe juttatja, hogy a választott nép a negyven
éves pusztai tartózkodás alatt miként esett istenkísértésbe. Az éhség
megszüntetésére csodát akartak, kenyeret követeltek Istentől és meg is
kapták, hiszen manna hullott az égből. A választott nép tehát nem állta ki
a próbát, hitetlenül fellázadt Isten ellen, Jézus viszont elutasítja a
kísértést, nem tesz csodát a maga érdekében, hanem bízik az isteni
gondviselésben.
A második kísértésben az imádásért cserébe hatalmat és dicsőséget ígért a
gonosz Jézusnak. A "hazugság atyja" az állítja, hogy mindez az övé, ami
nyilvánvalóan nem igaz. E második kísértésnek is az a lényege, hogy Jézus
forduljon el az igaz Istentől, s helyette a sátán imádja, amit ő
természetesen határozottan visszautasít. A sátán harmadik próbálkozása azt
célozza, hogy Jézus mutasson látványos jelet a nép számára, amely
egyértelműen bizonyítja, hogy ő a Messiás. A korabeli zsidók között
ugyanis elterjedt volt az az elképzelés, hogy az eljövendő Messiás
különleges jeleket mutat a jeruzsálemi templomban. A gonosz tehát ezért
kéri Jézustól, hogy vesse le magát a templom tetejéről, s mutassa meg,
hogy sérülés nélkül megteheti ezt. Jézus tudja, hogy ő a Messiás, de nem
ilyen módon akarja ezt megmutatni az embereknek, hanem majd azon a módon,
tudniillik szenvedése és kereszthalála által, amit az Atya kíván tőle.
Befejezésül még két tanulságot szeretnék mondani az evangéliumhoz
kapcsolódóan. Az egyik az, hogy Jézus, ha akarta volna, kenyérré tudta
volna változtatni a követ. De a sátánnak is nagy a hatalma, ő azonban
szeret fordítva cselekedni, s képes arra, hogy a kenyeret kővé
változtassa. A Példabeszédek könyvében olvashatjuk a következőt: "Édes az
embernek a hazugsággal szerzett kenyér, de aztán a szája kaviccsal lesz
tele" (Péld 20,17). Ha elfogadjuk a sátántól, a "hazugság atyjától" a
kenyeret, akkor az gyorsan kővé változik a szánkban. Jobb nekünk a
becsülettel szerzett kenyér, a mindennapi kenyér, amelyet Istentől
kérjünk!
A másik tanulság pedig az, hogy ne bízzuk el magunkat, ha sikerül
visszautasítanunk egy kísértést, mert a gonosz újra támadni fog. A mai
evangélium befejező mondata szerint a sátán "egy időre elhagyta" Jézust.
Nem örökre, nem véglegesen. Az utolsó vacsorát követően, a szenvedés
éjszakáján majd újra megjelenik, s arra kísérti az Úr Jézust, hogy
szálljon szembe az Atya akaratával és ne engedelmeskedjen. A gonosz tehát
nem adja fel, újra és újra próbálkozik az Úrral is és velünk is. Ismerjük
fel és Jézus példája szerint utasítsuk vissza! Jézus megkísértésének
története azt igazolja, hogy a kísértés legyőzhető. És legyőzhető a mi
számunkra is, mert a kereszten Jézus legyőzte a gonoszt. Jézussal
legyőzhető, visszautasítható minden kísértés.
(c) Horváth István Sándor
Imádság:
Uram, Jézus, hiszem, hogy velem vagy mindig, velem vagy életem nehéz
helyzeteiben, velem vagy még a kísértések idején is. A gonosz az
ellenkezőjét akarja elhitetni velem, s azt a gondolatot ébreszti bennem,
hogy magamra hagytál, nem törődsz velem, nem gondoskodsz rólam. Bukásaim
és eleséseim figyelmeztetnek, hogy újra és újra bizalommal forduljak
hozzád és segítségedet kérjem. Segíts, hogy a legnehezebb kísértések
idején is a te arcodra tekintsek, a te tekinteted keressem, a te kezed
után nyúljak, s a te szívedre hajoljak.
További információk a(z) Evangelium levelezőlistáról