[Evangelium] 2009-11-06

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2009. Nov. 6., P, 04:55:01 CET

   2009. november 6. - Péntek

   Abban az  időben Jézus  ezt a  példabeszédet mondta  tanítványainak:  "Egy
   gazdag ember előtt  bevádolták intézőjét, hogy  eltékozolja ura  vagyonát.
   Erre ő magához hívatta  és így szólt hozzá:  Mit hallok rólad? Adj  számot
   gazdálkodásodról, mert  nem  maradhatsz  tovább  intézőm.  Az  intéző  így
   gondolkodott magában: Mitévő legyek, ha uram elveszi tőlem az intézőséget?
   Kapálni nem  tudok,  koldulni  szégyellek. Tudom  már,  mit  teszek,  hogy
   befogadjanak az  emberek  házukba,  ha gazdám  elmozdít  az  intézőségből.
   Egyenként magához  hívatta tehát  urának  adósait. Megkérdezte  az  elsőt:
   Mennyivel tartozol  uramnak? Azt  felelte: Száz  korsó olajjal.  Erre  azt
   mondta neki: Vedd elő adósleveledet, ülj  le hamar, és írj ötvenet.  Aztán
   megkérdezett egy  másikat:  Te mennyivel  tartozol?  Száz véka  búzával  -
   hangzott a válasz. Fogd adósleveledet -  mondta neki - és írj  nyolcvanat.
   Az úr megdicsérte a hűtlen intézőt,  hogy okosan járt el. Bizony, a  világ
   fiai a maguk módján okosabbak a világosság fiainál."

   Bár Jézus korában  a zsidó  törvények szigorúan tiltották  a nagyon  magas
   (uzsora)kamatot, ez az igazságtalan  hitelezési lehetőség mégis  működött.
   Bár manapság  is büntető  törvények tiltják  ugyanezt, mégis  működik.  Az
   intéző, akiről a mai evangéliumi példabeszéd szól, valóban  megkárosította
   gazdáját azzal, hogy a fizetendő kamatot csökkentette. A gazdának kevesebb
   haszon jutott, a  hiteleseknek több  maradt meg.  Cselekedetének célja  az
   volt,  hogy  barátokat  szerezzen  magának.  Ez  utóbbi  magatartás  és  a
   leleményes, gyors  intézkedés  vívja ki  a  dicséretet és  nem  a  csalás.
   Céljaink elérésében  mindenkor  az  igazságosság,  a  becsületesség  és  a
   tisztesség vezessen minket!

   Édes Jézusom, eléd borulok,  abban a biztos  tudatban, hogy te  megteheted
   azt is, amit  én még csak  el sem tudok  képzelni. Ott akarlak  szolgálni,
   ahol te akarod,  bármi áron, bármi  áldozat árán. Én  magamtól semmit  sem
   tudok tenni:  nem  tudok megalázkodni,  de  mondom neked  és  határozottan
   mondom: meg  akarok  alázkodni,  szeretni  akarom  a  megalázkodást,  hogy
   testvéreim ne vegyenek sokba.
   Csukott szemmel és bizonyos örömmel vetem magam a megvetés, a szenvedés és
   elutasítás azon áradatába, ahová a te akaratod helyez. A szívembe hasít az
   ellenérzés, míg ezt  mondom, de mégis  megígérem neked: akarok  szenvedni,
   akarok érted megvetett lenni!
   Boldog XXIII. János pápa