[Evangelium] 2009-07-25

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2009. Júl. 25., Szo, 04:55:02 CEST

   2009. július 25. - Szombat, Szent Jakab apostol

   Jézus Jeruzsálembe  indult. Útközben  odalépett hozzá  a Zebedeus  fiúknak
   (Jakab és János apostoloknak) anyja,  fiaival együtt, és leborult  előtte,
   hogy kérjen valamit. Jézus megkérdezte tőle: "Mit kívánsz?" Ő azt felelte:
   "Intézd úgy, (Uram,) hogy az én  két fiam országodban melletted üljön:  az
   egyik jobbodon, a másik pedig bal oldaladon."
   Jézus  így  válaszolt  nekik:  "Nem  tudjátok,  hogy  mit  kértek.  Készek
   vagytok-e arra,  hogy  kiigyátok azt  a  kelyhet, amelyet  nekem  ki  kell
   innom?" "Készek  vagyunk!"  -  felelték.  Jézus  erre  így  folytatta:  "A
   szenvedések kelyhét  velem  együtt  kiisszátok  majd.  De  hogy  ki  üljön
   mellettem jobb és bal felől,  azt nem én döntöm  el. Azok ülnek majd  ott,
   akiket mennyei Atyám erre kiválasztott."
   Amikor a többi  tíz (apostol)  ezt meghallotta,  méltatlankodni kezdett  a
   testvérpár viselkedése  miatt.  Jézus magához  hívta  őket, és  így  szólt
   hozzájuk: "Tudjátok,  hogy a  pogányoknál hogyan  hatalmaskodnak a  vezető
   emberek: akinek  nagyobb a  rangja, érezteti  a hatalmát.  Nálatok ne  így
   legyen! Aki köztetek nagyobb akar lenni,  legyen a szolgátok! És aki  első
   akar lenni, legyen  a cselédetek! Az  Emberfia sem azért  jött, hogy  neki
   szolgáljanak,  hanem  hogy  ő  szolgáljon  másoknak,  és  odaadja   életét
   váltságul mindenkiért."

   A Jézus  által apostolnak  választott személyek  felsorolásában két  Jakab
   nevű emberrel  találkozunk. Ma  a  hagyomány szerint  idősebbnek  nevezett
   Jakab apostolnak van  az ünnepe, aki  Jánosnak volt a  testvére. Péter  és
   János  mellett  azon  három   kitüntetett  apostol  közé  tartozik,   akik
   elkísérhetik Jézust a színeváltozás  hegyére, jelen lehet Jairus  tizenkét
   éves kislányának feltámasztásánál, és a Getszemáni-kertben közelebb  lehet
   a szenvedő Jézushoz.  Ez egyrészt  a Jézus  általi választásnak,  másrészt
   talán saját törekvésének is köszönhető. A benne (és testvérében, Jánosban)
   meglévő  törekvésről  árulkodik  a   jelenet,  amikor  különleges   helyet
   szeretnének maguk  számár  biztosítani  Jézus  mellett  az  ő  megvalósuló
   uralmakor. Mindebben  ne csak  a  negatív értékjelű  nagyravágyást  vegyük
   észre, hanem azt is, hogy készek mindenben osztozni Jézus sorsában, ha nem
   is értik még egészen, hogy mit is jelent ez. Vajon én kész vagyok-e  Jézus
   útján járni mindenkor?

   Uram! Engedd, hogy társaid legyünk az alkotásban.
   Megértsük és megszépítsük a Te kezed munkáját,
   Hogy ez a mi földünk biztos otthona lehessen
   Gazdagságnak, Szépségnek, Boldogságnak
   és Békességnek.
   Szent-Györgyi Albert