[Evangelium] 2009-06-07
Evangelium minden nap
evangelium at lista.hcbc.hu
2009. Jún. 7., V, 04:55:01 CEST
2009. június 7. - Szentháromság vasárnapja
Abban az időben a tizenegy tanítvány elment Galileába, fel arra a hegyre,
ahova Jézus rendelte őket. Amikor meglátták őt, leborultak előtte a
földre. Egyesek azonban még mindig kételkedtek. Jézus odament hozzájuk, és
ezt mondta nekik: "Én kaptam meg minden hatalmat az égen és a földön.
Ezért most menjetek el, és tegyetek tanítványommá minden nemzetet!
Kereszteljétek meg őket az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében! Tanítsátok
meg őket mindannak megtartására, amit parancsoltam nektek! És íme, én
veletek vagyok mindennap a világ végéig!"
Mt 28,16-20
Elmélkedés:
Egységben élni az Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel
Egyházunk tanítása szerint a keresztény hit és élet központi titka, eleme
a Szentháromság. Keresztény életünk ugyanis azzal kezdődik, hogy
megkeresztelkedünk az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében. Azt is
tudjuk, hogy a szentírás és a teremtett világ sok mindent elárul nekünk
Istenről, de Isten belső élete, a Szentháromság belső élete
megközelíthetetlen titok marad emberi értelmünk számára. S bár Jézus
Krisztus által új dolgokat tudhattunk meg, még mindig maradt titok bőven.
Ma, Szentháromság vasárnapjának ünnepén jelen prédikáció keretében nem
kívánok elvont elméleti fejtegetésbe kezdeni a Szentháromság tanról, hanem
egy kis segítséget szeretnék nyújtani ahhoz, hogy felfedezzük, valójában
mennyire közel áll hozzánk az Atya, a Fiú és Szentlélek. Ehhez az
újszövetségi szentírást hívjuk most segítségül.
Tekintsük tehát át röviden és a teljesség igénye nélkül, hogy mit
tanítanak az evangéliumok és az apostoli levelek a három isteni
személyről. Az első három evangéliumban a Fiú úgy áll előttünk, mint az
Atya küldötte és a Szentlélekkel eltelt Messiás. Jézus tudatában van
annak, hogy az Atya küldötte, az Atya akaratát kell teljesítenie, s ehhez
meg is kapja az erőt a Szentlélekben. Máté, Márk és Lukács örömhíre
emellett azt is hangsúlyozza, hogy Jézus azt tekinti feladatának, hogy
megismertesse az emberekkel az Atyát, aki valóban Atyaként tekint
mindenkire és nem egy elérhetetlen Isten. A Jézus által küldött Szentlélek
újjáalkotó ereje megtapasztalható az emberek számára, hiszen a Lélek
tevékenysége az Istennel való kapcsolatunkat is újjáteremti. Szent János,
a negyedik evangélium szerzője Jézus tanúságtételét helyezi a középpontba.
Ennek alapja az, hogy a Fiú ismeri az Atyát, mindent tőle tud, az ő
tanítását közvetíti az emberek felé, tehát végeredményben a Fiú által
ismerjük meg a mennyei Atyát. S mivel kettejük kapcsolatát a szeretet
határozza meg, ezért a Fiú tanúságtétele nem szólhat másról, mint a
szeretetről, arról az isteni szeretetről, amely megszólítja és a szeretet
közösségébe hívja az embert. Ezt leginkább Jézusnak az utolsó vacsorán
mondott, az Atyához szóló imája fejezi ki, amelyből kiderül egysége az
Atyával és tanítványaival, s ebből ismerheti fel a világ, hogy a Fiút az
Atya küldte, aki úgy szereti az embereket, ahogyan a Fiút is (vö.: Jn
17,23). János írásának fontos mondanivalója továbbá az is, hogy a teljes
igazságra, Isten tökéletes megismerésére a Szentlélek vezeti el a hívőket.
Szent Pál apostol leveleiben gyakran találkozunk a három isteni személy
tevékenységével. A római és a korintusiaknak szóló két levél tanúsága
szerint a Lélek, aki feltámasztotta a Fiút a halottak közül, a hívőket is
fel fogja támasztani (vö.: Róm 8,11), s ugyanez a Lélek, akit az Atyától
kaptunk, s aki bennünk van, ragad meg minket, hívőket és tesz
mindannyiunkat Krisztus testének tagjává (vö.: 1Kor 6,15-20). Pál más
helyeken is megkülönbözteti írásaiban a három isteni személyt. A lelki
adományokkal kapcsolatban ezt írja: "A lelki adományok ugyan különfélék, a
Lélek azonban ugyanaz. A szolgálatok is különfélék, de az Úr (Jézus)
ugyanaz. Sokfélék a jelek is, de Isten (az Atya), aki mindenben mindent
véghezvisz, ugyanaz" (1Kor 12,4-6). A népek apostola a második korintusi
levelet a következő áldással fejezi be: "Urunk, Jézus Krisztus kegyelme,
Isten szeretete és a Szentlélek közössége legyen mindnyájatokkal!" (2Kor
13,13). Ez a liturgikus veretű szentháromságos formula arról tanúskodik,
hogy a levél megírásakor, Kr. u. 55 tavaszán, tehát mindössze két
évtizeddel a Jézus-esemény után, a keresztények liturgiájában már
szerepelt a Szentháromság megvallása, s mind a mai napig szerepel, hiszen
ezzel kezdjük a szentmisét.
Befejezésül pedig térjünk vissza még Máté evangéliumához, egészen pontosan
ahhoz a részhez, amelyet a mai ünnep evangéliumában felolvastunk.
Mennybemenetelekor Jézus parancsba adja az apostoloknak, hogy tegyenek
tanítványává minden nemzetet és "kereszteljék meg őket az Atya, a Fiú és a
Szentlélek nevében!" (Mt 28,19). A Szentírásban tulajdonképpen ez az
egyetlen hely, ahol a Szentháromság személyei közvetlenül egymás mellett
vannak megemlítve. Isten minden embert üdvözíteni akar. Ezen szándék
megvalósulása érdekében küldi el az Atya a mi emberi világunkba a megváltó
a Fiút és a megszentelő Szentlelket. Az isteni üdvözítő szándékot az ember
a hit és a megtérés által fogadja el, amelyet a keresztség nyilvánít ki. A
Szentháromság nevében megkereszteltek tehát életközösségbe kerülnek az
Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel. A mai ünnep azt tanítja nekünk és
azt kéri tőlünk, hogy mi, keresztények - miközben valljuk a három isteni
személyt - éljünk is egységben az Atyával, a Fiúval és a Szentlélekkel!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Három személyben örökös Urunknak
szálljon az égig szüntelen dicséret,
ős szeretettel ölelje, éltesse
szomjas szívünket.
Mindenek Atyja, hatalom, erősség,
lényedbe, élő tenmagadba zárj be,
és add meg nekünk szent hitünk jutalmát
égi hazádban.
Nem apadó Fény tükre és világa,
Egyszülött-Isten, tieid vagyunk mi,
dús venyigék, kik eleven tövedből
termik a szőlőt.
Tűz, Szeretet, Láng, hatalmas erőddel
mérd a világot, igazítsad útját,
Lélek, te lelkünk szerelme, virága,
minket is ápolj!
Mézízű vendég, Egyeden, de Három,
szent hajlamokkal rügyeztesd szívünket,
s himnuszaiddal egyre csak daloljunk
élvezetedben. Ámen.
További információk a(z) Evangelium levelezőlistáról