[Evangelium] 2009-01-04

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2009. Jan. 4., V, 04:55:02 CET

   2009. január 4. - Vasárnap, Urunk megjelenése (Vízkereszt)

   Amikor Heródes király  idejében Jézus megszületett  a judeai  Betlehemben,
   íme, napkeletről bölcsek  jöttek Jeruzsálembe, és  tudakolták: "Hol van  a
   zsidók újszülött királya? Láttuk csillagát napkeleten, és eljöttünk,  hogy
   hódoljunk előtte." Meghallotta  ezt Heródes  király és  megrémült, s  vele
   egész Jeruzsálem.  Összehívatta  a  főpapokat  és  a  nép  írástudóit,  és
   megkérdezte  tőlük,  hogy  hol  kell  születnie  a  Messiásnak.  Azok  így
   válaszoltak: "A judeai Betlehemben, mert ezt írja a próféta: Te, Betlehem,
   Juda földje, bizony  nem vagy  a legkisebb Juda  nemzetségei között,  mert
   belőled jő ki a  fejedelem, aki pásztora  lesz népemnek, Izraelnek."  Erre
   Heródes titokban  magához hívatta  a  bölcseket és  pontosan  megtudakolta
   tőlük a csillag megjelenésének idejét. Aztán ezzel küldte őket Betlehembe:
   "Menjetek,  tudakozódjatok   szorgalmasan   a   gyermek   felől,   és   ha
   megtaláljátok, jelentsétek nekem. Én is elmegyek, hogy hódoljak előtte!"
   Ők pedig, miután meghallgatták a  királyt, elindultak. És lám, a  csillag,
   amelyet napkeleten  láttak, előttük  járt, míg  meg nem  állapodott a  ház
   fölött, ahol  a  Gyermek volt.  A  csillagot meglátva  nagyon  megörültek.
   Bementek a házba,  és ott  látták a Gyermeket  anyjával, Máriával.  Földre
   borulva  hódoltak   előtte,   majd   kinyitották   kincseszsákjaikat,   és
   ajándékokat  adtak  neki:  aranyat,  tömjént  és  mirhát.  Mivel  álmukban
   utasítást kaptak,  hogy ne  menjenek vissza  Heródeshez, más  úton  tértek
   vissza országukba.

   Az igazi világosság
   Miközben sok helyütt  a takarékosság jegyében  és a világméretű  gazdasági
   válságra  hivatkozva  a  szokásosnál  korábban  leszerelték  a  karácsonyi
   díszvilágítást, Egyházunk  nem engedi,  hogy az  ünnep fényei  oly'  hamar
   kialudjanak, s emiatt homályba burkolózzon a föld, és sötétség boruljon az
   emberekre. Jézus születésével megtört az éjszaka sötétsége és elérkezett a
   földre a  világ  Világossága. Krisztus  világossága  ragyogta be  a  szent
   karácsonyi éjszakát,  s  most  a  kicsiny  betlehemi  istállóból  kiinduló
   világosság beragyogja az egész világot. Ma az Úr megjelenését  ünnepeljük,
   azaz azt,  hogy  Jézus  isteni  dicsősége a  világ  minden  nemzete  előtt
   megmutatkozott.

   Néhány napja meglátogatott egy család  és gyermekük, akit jó néhány  évvel
   ezelőtt tanítottam hittanra.  A beszélgetés  közben az  azóta már  megnőtt
   Eszter elmesélte, hogy neki az volt a legemlékezetesebb karácsonya, amikor
   elrontották a templomi betlehem lámpáját. A karácsony előtti napon ugyanis
   a gyerekek  szoktak segíteni  a  betlehem felállításában.  Mindig  örömmel
   teszik a helyükre a kis figurákat, igazgatják a szalmát és a  fenyőágakat.
   Az történt ugyanis, hogy amikor már minden kész volt, a gyerekek  többsége
   szépen hazament.  Én  is  visszamentem a  plébániára,  hogy  készüljek  az
   ünnepre, de néhány  gyerek - köztük  a kis  Eszter is -  még a  templomban
   maradt, hogy  játszanak a  betlehem körül.  Egy kis  idő múlva  jöttek  és
   elkeseredetten mondták, hogy nagy baj történt, mert nem világít a lámpa  a
   házikóban. A gyerekek jól tudták,  hogy a karácsony elképzelhetetlen  fény
   és világosság nélkül. Sejtettem, hogy nem lehet túl komoly a baj, de mivel
   éppen nem  volt időm  a lámpával  foglalkozni, ezért  mondtam nekik,  hogy
   menjenek  nyugodtan  haza,  s   majd  a  kis   Jézus  estére  meghozza   a
   világosságot. Délután könnyen kicseréltem a kiégett égőt, s minden rendben
   volt. Eszter és a többiek este elsőként érkeztek a templomba, mert  nagyon
   kíváncsiak voltak, hogy a kis  Jézus valóban meghozza-e a világosságot,  s
   nagy volt  a  megkönnyebbülésük,  amikor megpillantották  a  fényben  úszó
   betlehemi házikót, s benne a jászolban fekvő kisdedet.

   A  karácsony  elképzelhetetlen  fény  és  világosság  nélkül.  De  nem   a
   karácsonyfák  színes  égői,  s  nem  is  a  házakat  és  utcákat  beborító
   fényfűzérek a fontosak,  hanem a  betlehemi Gyermek,  a kis  Jézus, aki  a
   világ világossága.  Ma,  amikor  az evangéliumban  a  napkeleti  bölcseket
   Betlehembe elvezető  fényes csillagról  olvastunk, talán  könnyelműen  azt
   gondolják egyesek,  hogy  ennek  a  csillagnak  a  fénye  áll  ünneplésünk
   középpontjában, de ez nem így van.  Nem a fényes betlehemi csillag a  fény
   igazi forrása, hanem Jézus, aki meggyújtja a hit fényét mindannyiunkban. S
   Krisztus fénye  különleges  vonzerővel rendelkezik.  Távolról  is  könnyen
   észrevehetjük, s elindulhatunk felé.

   A karácsonyi ünnepei mise evangéliumában szó volt Keresztelő Jánosról, aki
   "azért jött,  hogy  tanúságot  tegyen:  tanúságot  a  világosságról,  hogy
   mindenki higgyen általa. Nem ő volt a világosság, ő csak azért jött,  hogy
   tanúságot tegyen a világosságról" (Jn 1,7-8). Vajon megszületett-e  bennem
   a hit  fénye?  Vajon  követtem-e  a  csillag  fényét,  amely  nem  csak  a
   bölcseket, hanem engem  is Isten  Fiához vezet? Vajon  tanúskodom-e én  is
   arról, hogy  Jézus  az  igazi világosság?  Vajon  a  betlehemi  csillaghoz
   hasonlóan utat tudok-e  mutatni az  igazi világosság  felé, Krisztus  felé
   azoknak az embereknek,  akik még  mindig sötétségben  élnek? Vajon  győz-e
   bennem a világosság?  Vajon a Jézusban  való hit fénye  le tudja-e  győzni
   bennem a bűn sötétségét?

   A fizika törvényeit ismerve jól tudjuk, hogy egy parányi természetes  fény
   megszünteti a sötétséget.  És ha  sötétben vagyunk, akkor  erre a  parányi
   fényre  vágyakozunk.   Mert   a   sötétben   félelem   tölt   el   minket,
   elbizonytalanodunk,   elveszítjük   tájékozódó   képességünket.   A    hit
   természetfeletti  fénye  elegendő   ahhoz,  hogy  elmúljanak   félelmeink,
   megszűnjenek aggodalmaink  és  újra megtaláljuk  életünk  helyes  irányát.
   Töltsön el minket Krisztus fénye, hogy  a világosság fiaiként éljünk és  a
   hit fénye vezessen minket mennyei hazánk felé.

   Urunk, Jézus!  Te  vagy csillagunk  és  fényességünk! Hálát  adunk  neked,
   dicsérünk és áldunk! Téged dicsőítünk, hiszen mindenütt téged  ünnepelnek,
   Halhatatlan,  Fáradhatatlan,  Örökkévaló!   Te  vagy   a  lélek   életének
   példaképe, te vagy Királyunk és Istenünk.