[Evangelium] 2008-11-04

Evangelium minden nap evangelium at lista.hcbc.hu
2008. Nov. 4., K, 04:55:02 CET

   2008. november 4. - Kedd

   Jézus egyszer  egy  előkelő farizeus  házában  ebédelt. A  vendégek  közül
   megszólalt valaki: "Boldog, aki asztalhoz ülhet Isten országában". Jézus a
   következő példabeszéddel  válaszolt: "Egy  ember nagy  lakomát  rendezett.
   Sokakat meghívott. Amikor  eljött a lakoma  ideje, elküldte szolgáját,  és
   ezt üzente a meghívottaknak: "Jöjjetek! Minden készen van." De azok  sorra
   mentegetőzni kezdtek. Az első azt üzente: "Földet vettem. El kell  mennem,
   hogy megnézzem. Kérlek, ments ki engem!" A másik azt mondta: "Öt iga ökröt
   vettem, ki kell próbálnom. Kérlek, ments ki engem!" Egy további így szólt:
   "Most nősültem,  nem  mehetek."  A  szolga  hazatért,  jelentette  mindezt
   urának. A  házigazda  haragra  lobbant. Meghagyta  szolgájának:  "Menj  ki
   azonnal a  város tereire  és  utcáira, és  vezesd  be ide  a  szegényeket,
   bénákat, vakokat,  sántákat!"  A  szolga  jelentette:  "Uram,  parancsodat
   teljesítettem, de  még mindig  van  hely." Az  úr akkor  megparancsolta  a
   szolgának: Menj ki az országutakra  és a sövények mentére, és  kényszeríts
   be mindenkit, hogy megteljék a házam! Mondom nektek: Senki sem ízleli  meg
   lakomámat azok közül, akik hivatalosak voltak."

   Úgy gondolom, hogy a meghívást visszautasítóknak fogalmuk sem volt  arról,
   hogy mit tesznek,  s milyen  nagy hibát  követnek el,  amikor lemondják  a
   lakomát. Vagy ha tudták, akkor azt gondolhatták, hogy döntésüknek nem lesz
   semmilyen következménye. Magatartásuk teljes felelőtlenségről tanúskodik.
   A példabeszéd azt tanítja  nekünk, hogy Isten  mindannyiunkat meghív az  Ő
   örök országába.  Felelőtlenség  volna  részünkről  visszautasítani  ezt  a
   szeretetteljes,  hiszen   tudjuk,   hogy   mit   veszíthetünk:   az   örök
   üdvösségünket tennénk  kockára. A  földi  javakért felcserélni  az  örökké
   tartó tökéletes boldogságot olyan  rossz döntés volna részünkről,  amelyet
   talán sosem  tudnánk  megváltoztatni.  Szabad  akarattal  dönthetünk  örök
   sorsunkról.

   Ó, Istenem, te  mérhetetlen szelídség  és irgalom, ki  ne szolgálna  téged
   teljes szívéből, aki csak egy kicsit is megismerte atyai szeretetedet?  Ki
   ne viselné szívesen igádat,  amely nem teher, hanem  édes; ki ne  hordozná
   terhedet, amely nem kínos, hanem erossé tesz?
   Magad mondottad: Vegyétek magatokra az én igámat, amely könnyű és édes,  s
   így nyugalmat  találtok  lelketeknek.  Igen, Uram,  ez  a  gyümölcse  nagy
   parancsodnak, hogy téged teljes szívünkből  szeressünk; ez a szeretet s  a
   neked való szolgálat nemcsak jóvá tesz bennünket, hanem túlontúl  boldoggá
   is!
   Bellarmin Szent Róbert