[Evangelium] 2008-05-25

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2008. Május. 25., V, 05:10:02 CEST

   2008. május 25. - Krisztus szent teste és vére, Úrnapja

   Abban az időben így beszélt Jézus a zsidó tömeghez: "Én vagyok a  mennyből
   alászállott, élő kenyér. Aki ebből a kenyérből eszik, örökké fog élni.  Az
   a kenyér, amelyet  én adok, az  én testem a  világ életéért." Vita  támadt
   erre a zsidók között:  "Hogyan adhatja ez  testét eledelül nekünk?"  Jézus
   így felelt  nekik:  "Bizony, bizony,  mondom  nektek: Ha  nem  eszitek  az
   Emberfia testét, és nem isszátok az  ő vérét, nem lesz élet bennetek.  Aki
   eszi az én testemet, és issza az  én véremet, annak örök élete van, és  én
   feltámasztom őt az utolsó napon. Mert az én testem valóban étel, és az  én
   vérem valóban ital. Aki eszi  az én testemet, és  issza az én véremet,  az
   bennem marad, és én őbenne. Amint engem az élő Atya küldött, és én az Atya
   által élek,  úgy  az  is, aki  engem  eszik,  énáltalam él.  Ez  az  égből
   alászállott kenyér! Nem az, amelyet atyáitok ettek és meghaltak! Aki ezt a
   kenyeret eszi, örökké él!" Így tanított Jézus a kafarnaumi zsinagógában.

   A legdrágább kenyér
   A Tolkien regényéből készült, A Gyűrűk Ura című háromrészes film az elmúlt
   évek egyik legnagyobb mozisikere volt. Szerte a világon milliók láthatták,
   amint  a   jók  összefognak,   hogy  megsemmisítsék   a  gonosz   hatalmat
   megtestesítő gyűrűt. A történet kezdetén  a főhős, Frodó a tünde  úrnőtől,
   Galadrieltől Lembas kenyeret kap, amely életben tartja őt mindaddig,  amíg
   küldetését nem teljesíti.  Egy-egy apró  falat oly  nagy erőt  ad neki  és
   kísérőjének, hogy folytatni tudják útjukat.  E példa azt mutatja, hogy  az
   embernek rendkívüli erőt adó kenyér nem  csak a régi idők, hanem a  modern
   kor történeteiben  is  megjelenik.  Miként  a  bibliai  Illés  próféta  az
   Istentől kapott kenyér erejével 40 napon  át tudott menni, ugyanúgy a  kis
   Frodó a Lembas kenyér erejével tudta folytatni viszontagságos útját.

   Ma minden idők legkülönlegesebb kenyerét, az Oltáriszentséget  ünnepeljük.
   Egy olyan kenyeret, amely több mint testi táplálék. De ez nem egy mesebeli
   kenyér, hanem  valódi. Az  Oltáriszentség  igazi, ehető  kenyér,  amelyben
   hitünk szerint Krisztus  valóságosan jelen  van. Ez  a kenyér  az Ő  Szent
   Teste. Az Oltáriszentség nem egy regényíró képzeletvilágában  megszületett
   kenyér, hanem olyan eledel, amelyet maga Jézus ad nekünk. Jogosan nevezzük
   az Oltáriszentséget, az  Eucharisztiát az "élet  kenyerének" (Jn 6,35)  és
   "élő kenyérnek" (Jn 6,51), hiszen benne az  élő Jézus van jelen. És ez  az
   élő, feltámadt Krisztus önmagát adja nekünk, hogy bennünk legyen,  bennünk
   éljen és élet legyen bennünk.

   Az élő  kenyér fogyasztása  hozza  létre a  Krisztussal való  egységet  és
   teremti  meg  a  testvéri  közösséget.  Aranyszájú  Szent  János  írja   a
   következőt: "Mert mi  a kenyér?  Krisztus teste. Mivé  lesznek azok,  akik
   magukhoz veszik? Krisztus testévé; de nem  sok test lesz, hanem csak  egy.
   Amint ugyanis a kenyér egy, bár sok búzaszemből lett, s e búzaszemek,  bár
   nem látszanak,  mégis  benne  vannak  a  kenyérben,  úgyhogy  különállásuk
   eltűnik tökéletes  és kölcsönös  egybeolvadásukban; ugyanígy  mi is  egyek
   vagyunk egymással és valamennyien egyek vagyunk Krisztussal."

   Az  Oltáriszentség  Jézus  legdrágább,  legértékesebb  ajándéka.  Drága  a
   kenyér, s ezt a szegényebbek jobban érzik, mint a tehetősebbek, akiknek  a
   legdrágább kenyér  is  könnyen megfizethető.  Drágul  a kenyér  -  halljuk
   szinte minden hónapban a híradásokban. Ha aszály vagy más ok miatt kevés a
   gabona és rossz  a termés,  akkor azért  drágul a  kenyér, ha  pedig jó  a
   termés, akkor meg  a drága  benzin és gáz  miatt drágul  a kenyér.  Minden
   földi kenyérnél értékesebb  számunkra Krisztus testének  kenyere. Soha  ne
   érjük be a hazugság komiszkenyerével! Ne együnk a bűn romlott  kenyeréből!
   Inkább együk az igazi  lelki táplálékot, az  örök élet kenyerét,  Krisztus
   testét!

   Ez a kenyér  segít minket  abban, hogy mi  magunk is  kenyérré váljunk  és
   odaadjuk életünket  mások szolgálatára.  Reményik Sándor,  az  evangélikus
   vallású költő  előszeretettel képzelte  magát különböző  vallási  jelképek
   helyébe. A Szemben  az örökméccsel  című költeményében  például arról  ír,
   hogy őneki is úgy kell Krisztus jelenlétére figyelmeztetnie az  embereket,
   miként ezt az örökmécses  teszi a templomokban.  A mindennapi kenyér  című
   versében pedig ezt írja:
   Amit én álmodom
   Nem fényűzés, nem fűszer, csemege,
   Amit én álmodom:
   Egy nép szájában betevő falat.
   Kenyér vagyok, mindennapi kenyér,
   Lelki kenyér az éhező szíveknek,
   Asztaláldás mindenki asztalán.

   Nekünk  is  kenyérré  kell  válnunk  mások  számára.  De  ez  csak   akkor
   lehetséges, ha Krisztus Testével táplálkozunk.

   Az elmélkedés elején említett Gyűrűk Ura filmben a legtöbben talán nem  is
   figyeltek  fel   a  Lembas   kenyérre.  A   látványos  csatajelenetek   és
   lélegzetelállítóan gyönyörű  tájak  könnyebben  megragadták  figyelmünket,
   mint ez az  életet adó kis  kenyér. A mindennapi  életben is pontosan  így
   vagyunk.  A  világ  forgataga  könnyen  elterelik  figyelmünket  a   lelki
   kenyérről, az örök élet  kenyeréről. Sokszor észre  sem vesszük, hogy  itt
   van a közvetlen közelünkben ez  a legértékesebb eledel. Legyen  mindennapi
   kenyerünk az  Úr Teste  a földi  életbe, és  szerezze meg  nekünk az  örök
   életet!

   Uram, te mindig jobban szerettél minket,  mint saját magadat, s egyre  ezt
   teszed ma is, amikor az  Oltáriszentségben ételként adod magad nekünk.  Te
   azt akarod, hogy bennünk is oly  nagy legyen a kölcsönös szeretet, hogy  a
   másikat mindig jobban szeressük, mint saját magunkat.
   Taníts  meg   arra,   hogy  szeretetemet   tettekkel   bizonyítsam,   hogy
   testvéremért megtegyem mindazt a jót, amit megtehetek, imádkozzak érte, és
   minden kínálkozó alkalommal  szolgáljam őt. Tégy  felkészültté arra,  hogy
   minden fenntartás nélkül elkötelezzem  magam testvéreim szolgálatában,  és
   életemet adjam értük. Add  meg azt is, hogy  mások elképzelése és  akarata
   szerint is szolgálni tudjam őket szeretetből, mivel te, drága Üdvözítőm, a
   kereszten haldokolva erre tanítottál engem!
   Szalézi Szent Ferenc