[Evangelium] 2008-04-27

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2008. Ápr. 27., V, 05:10:02 CEST

   2008. április 27. - Húsvét 6. vasárnapja

   Abban az  időben  Jézus  így szólt  tanítványaihoz:  Ha  szerettek  engem,
   tartsátok meg  parancsaimat. Én  pedig  kérni fogom  az  Atyát, és  ő  más
   Vigasztalót ad majd nektek: az Igazság Lelkét, aki örökre veletek marad. A
   világ nem kaphatja meg, mert nem látja és nem ismeri. De ti ismeritek  őt,
   mert  veletek  marad  és  bennetek  lakik.  Nem  hagylak  árván   titeket:
   visszajövök hozzátok. Rövid idő, és már nem lát engem a világ. Ti  azonban
   láttok, mert én élek, és ti is élni fogtok.
   Azon a napon megtudjátok  majd, hogy én Atyámban  vagyok, ti énbennem,  én
   pedig tibennetek. Aki ismeri és  teljesíti parancsaimat, az szeret  engem.
   Aki pedig szeret engem, azt Atyám is szereti, én is szeretni fogom, és  én
   megmutatom neki magamat.

   Az igazságot keresve
   Az elmúlt vasárnapi evangélium szerint Jézus azt mondta: "Én vagyok az út,
   az igazság és az élet" (Jn 14,6), s ennek kapcsán arról elmélkedtünk, hogy
   Jézus a mennyei Atyához, az örök élethez vezető út. A mai evangélium ennek
   a szakasznak  a  folytatása,  s  arról van  benne  szó,  hogy  Jézus,  aki
   Igazságnak nevezte  magát,  most  megígéri  tanítványainak,  hogy  elküldi
   számukra  az   Igazság  Lelkét.   Ezzel  a   beszéddel  Jézus   felkészíti
   tanítványait a  világból  való távozására,  de  mivel nem  szeretné,  hogy
   elmenetelével az igazság is eltávozzon a világból, ezért elküldi majd övéi
   számára az Igazság Szentlelkét. Az Úr számára tehát rendkívül fontos, hogy
   mennybemenetele után is az Igazságban éljenek tanítványai. Vajon miért?

   Simone Weil, az  ismert zsidó származású  gondolkodó írja a  következőket:
   "Ha választanom kellene Krisztus szeretete és az igazság szeretete között,
   az igazság szeretetét választanám, mivel meg vagyok győződve róla, hogy ha
   valóban az igazságot keresem, végül Krisztus karjai közé kerülök". Ő  maga
   is  rájött  tehát,  hogy  nem  két,  egymást  kizáró  valóság  közül  kell
   választani, hiszen  nem arról  van szó,  hogy bármelyik  választásával  le
   kellene mondania a másikról.

   Simone Weil  szavait kissé  továbbgondolva  a következőt  mondhatjuk:  aki
   Krisztust választja,  az az  Igazságot  választja. S  fordítva is  igaz  a
   kijelentés: aki az Igazságot  választja, magát Jézus Krisztust  választja.
   Krisztus megtagadása  egyúttal  az  Igazság megtagadását  jelenti,  s  aki
   elutasítja az Igazságot, magát Krisztus utasítja el.

   Ezen  a  ponton  könnyen   felfedezhetjük,  hogy  az  igazság   szentírási
   értelemben  sokkal  többet  jelent  annál,  hogy  szavaink  megfelelnek  a
   valóságnak. A keresztény ember számára minden nap megvalósítandó  program,
   hogy az igazságban éljen, azaz  törekedjen az evangélium igazságának  mind
   jobb megismerésére,  engedelmeskedjen  az igazság  útját  kijelölő  isteni
   parancsoknak és hűséges maradjon Krisztushoz,  aki a legfőbb igazság.  Egy
   ókori bölcs mondása szerint: "rossz  idők járnak, ha hallgat az  igazság".
   De ma is  rossz idők járnak,  ha nincsenek igazságban  élő emberek. Ma  is
   rossz idők járnak, ha az  igazságot ismerőket hallgatásra kényszerítik  és
   teret engednek  a hazugságnak.  Ma  is rossz  idők  járnak, ha  az  emberi
   hazugságok elnyomják a szívekben az igazság utáni vágyat. Ma is rossz idők
   járnak, ha "a cél érdekében" engedünk a hazugságnak, s nem ragaszkodunk az
   igazsághoz. Milyen érdekes, hogy alapvetően idegenkedünk a hazugságtól  és
   ösztönösen rátalálunk az igazságra. Éppen  ezért nincs szükség arra,  hogy
   nagy  számban   legyenek  az   igazságot  hirdetők,   hiszen  a   kisstílű
   hazugságokkal ellentétben az igazságnak  ereje van még  akkor is, ha  csak
   kevesen hirdetik.

   A mai  vasárnapon  országszerte  elvégzik  a  búzaszentelés  szertartását,
   amelynek keretében  a hívek  a jó  termésért imádkoznak.  A  búzaszentelés
   szertartása eszünkbe  juttatja  a búzáról  és  a konkolyról  szóló  jézusi
   példabeszédet (Mt 13,24-30). A  példázat szerint a  gazda hiába vetett  jó
   magot a földbe, mert ellensége gyomnövényt, konkolyt vetett közé. Pontosan
   ez történik a világban  az igazsággal és a  hazugsággal. Mivel a  hazugság
   konkolya nem  kerül semmibe,  de  az igazság  búzájáért komoly  árat  kell
   fizetni, ezért sokan  elpártolnak az  igazságtól a  könnyebbnek tűnő  utat
   választván. A keresztény  ember számára  viszont csak egyetlen  út van  és
   egyetlen igazság létezik,  amely az  örök életre  vezet, s  ez maga  Jézus
   Krisztus. Fel  kell hagynom  azzal,  hogy mindig  csak a  magam  igazságát
   keresem, ha rá akarok találni Krisztusra, az Igazságra.

   Dicsérünk téged,  láthatatlan  Atyánk halhatatlanságunk  ajándékozója.  Te
   vagy az  élet forrása,  a világosság  forrása, a  kegyelem és  az  igazság
   forrása.
   Szereted az embereket, és különösképp  is a szegényeket. Mindenkinek  kész
   vagy megbocsátani, és Fiad által mindenkit magadhoz hívsz.