[Evangelium] 2008-04-20

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2008. Ápr. 20., V, 05:10:02 CEST

   2008. április 20. - Húsvét 5. vasárnapja

   Abban az  időben Jézus  így szólt  tanítványaihoz: "Ne  nyugtalankodjék  a
   szívetek! Higgyetek az Istenben, és bennem is higgyetek. Atyám házában sok
   hely van. Ha nem így lenne,  mondtam volna-e: Elmegyek és helyet  készítek
   nektek? Ha  majd elmegyek  és helyet  készítek nektek,  ismét eljövök,  és
   magammal viszlek titeket, hogy ti is ott legyetek, ahol én vagyok.  Hiszen
   ismeritek az utat oda, ahova én megyek!" Ekkor Tamás így szólt: "Uram,  mi
   nem tudjuk, hogy hova  mégy; hogyan ismerhetnénk hát  az utat?" Jézus  ezt
   felelte: "Én vagyok az út, az igazság  és az élet. Senki sem juthat el  az
   Atyához, csak  általam. Ha  engem ismernétek,  Atyámat is  ismernétek.  De
   mostantól fogva  ismeritek őt,  és  látjátok." Fülöp  megjegyezte:  "Uram,
   mutasd meg nekünk az Atyát, és ez elég nekünk!" Jézus így válaszolt:  "Már
   olyan régóta veletek vagyok, és nem  ismersz engem, Fülöp? Aki engem  lát,
   az látja az Atyát  is. Hogyan mondhatod hát:  Mutasd meg nekünk az  Atyát?
   Nem hiszed  talán,  hogy  én az  Atyában  vagyok  s az  Atya  énbennem?  A
   szavakat, amelyeket hozzátok intézek, nem  magamtól mondom, és a  tetteket
   is Atyám  cselekszi, aki  bennem van.  Higgyétek el,  hogy én  az  Atyában
   vagyok, és  az  Atya  énbennem.  Ha  másért  nem,  legalább  a  tetteimért
   higgyétek! Bizony, bizony  mondom nektek: Aki  hisz bennem, ugyanazokat  a
   tetteket fogja végbevinni, amelyeket én cselekszem, sőt még nagyobbakat is
   tehet azoknál, mert én az Atyához megyek."

   Válaszúton
   Az elmúlt  napokban  gyakran szerepelt  a  híradásokban az  olimpiai  láng
   viszontagságos útja Kína felé, amely ország házigazdája lesz a  négyévente
   megrendezésre kerülő sporteseménynek. A  korábbi olimpiákat megelőzően  is
   körbejárta a láng a világot, de akkor nyugodtabb körülmények között.  Most
   viszont a tibeti  lakosságot erőszakkal elnyomó  kínai államhatalom  ellen
   tiltakozók minden  eszközzel  meg  akarják akadályozni,  hogy  láng  célba
   érjen. Önmagában nagyon szép  gondolat, hogy Görögországból elindulva  sok
   ezer  sportoló  futva,  egymásnak  átadva  viszi  a  lángot  a  rendezvény
   helyszínére,  idén  viszont  a  sportolóknál  is  több  rendőrnek  kellett
   biztosítania a lángot  a jogsértésekért  tiltakozók miatt.  Bár a  fáklyát
   többször is  eloltották  majd újragyújtották  és  többször  lerövidítették
   útját, azért reméljük, hogy végül mégiscsak célba ér a maga útján.

   A mai evangéliumban Jézus arról beszél, hogy mi az ember életének a célja.
   Világosan megmondja, hogy milyen irányba kell haladnunk. Végső célunk  az,
   hogy földi életünk után  eljussunk a mennyei  Atya által nekünk  készített
   örök életre. Ha eljutunk  az örök életre,  akkor elmondhatjuk, hogy  célba
   értünk. Jézus nem csak a  célbaérkezésben segít minket, hanem mindvégig  a
   helyes úton haladásban is. Ezért állítja magáról, hogy Ő az út és  egyedül
   általa juthatunk el az Atyához.

   Jézus egy nagyszerű ajánlatot  tesz nekünk: "Atyám  házában sok hely  van.
   Elmegyek  és  helyet   készítek  neketek.  Olyan   ez,  mint  amikor   egy
   újsághirdetésben megvásárlásra  kínálnak  nekünk egy  lakást  egy  újonnan
   épült házban vagy egy  lakóparkban. A tapasztalt  ember persze jól  tudja,
   hogy az ilyen  hirdetésekben érdemes elolvasni  az apróbetűs szöveget  is,
   nehogy  később  kelemetlen  meglepetés  érjen  minket.  Jézus  ajánlatában
   nincsenek apróbetűs ravaszságok. Világossá  teszi számunkra, hogy  egyedül
   ővele juthatunk a  mennybe. Ha az  Ő útjain járunk,  célba fogunk érni.  A
   menny felé vezető utunkon  vannak nehézségek, hiszen  a gonosz meg  akarja
   akadályozni, hogy elérjük célunkat. Érdemes kitartanunk Jézus mellett!

   Ezekben a napokban nem csak az olimpiai láng útjára figyelünk, hanem  XVI.
   Benedek pápa  lelkipásztori útjára  is  az Amerikai  Egyesült  Államokban.
   Krisztus földi helytartójának  ez az  útnak indulása  azt jelképezi,  hogy
   Jézus ma is  útnak indul  az emberek  felé. Jézus ma  is utat  keres a  mi
   szívünkhöz,  hogy  találkozzon   velünk  és  mi   útnak  induljunk   vele.
   Elinduljunk azon az úton, amely az  Atyához vezet. Nagyon érdekes, hogy  a
   Szentatya  csütörtökön,  a  washingtoni  stadionban  45  ezer  hívő  előtt
   bamutatott szentmiséjén arról beszélt,  hogy a közelmúlt súlyos  botrányai
   után az amerikai  egyház és  az egész amerikai  társadalom válaszút  előtt
   áll. Beszédében a pápa nem  véletlenül sürgette a missziót, az  evangélium
   terjesztését, hiszen  ezzel  a krisztusi  utat  ajánlja az  embereknek.  A
   krisztusi  utat,   amely  a   szeretet  útja,   a  megbocsátás   útja,   a
   kiengesztelődés útja, a remény útja, az  élet útja. Ez minden ember  igazi
   útja.

   Azt gondolom, hogy mi, magyar katolikusok  is válaszút előtt állunk és  mi
   számunkra sincs más út,  mint Krisztus útja. Ha  tudjuk, hogy Isten és  az
   örök élet a mi életünk végső célja,  akkor nem kell új célt keresnünk,  de
   arra talán szükség van,  hogy új utakat keressünk  és új utakat  mutassunk
   azoknak,  akik  letévedtek  a  jézusi  útról.  Mindannyiunknak  meg   kell
   találnunk Krisztust, mert  ő az örök  élet felé vezető  út és csak  általa
   juthatunk el mennyei Atyánkhoz.

   Követünk téged, Úr Jézus,
   de hogy követhessünk,
   ragadj meg bennünket,
   mert tenélküled senki sem
   képes felemelkedni.

   Hiszen te vagy az út, az igazság, az élet,
   a képesség, a hit, a jutalom.
   Végy fel bennünket mint út,
   erősíts mint igazság,
   éltess mint élet.