[Evangelium] 2008-03-22

evangelium at communio.hu evangelium at communio.hu
2008. Már. 22., Szo, 05:10:01 CET

   2008. március 22. - Nagyszombat, Húsvét vigíliája

   Szombat elmúltával,  a hét  első napján  pirkadatkor Mária  Magdolna és  a
   másik Mária elment, hogy megnézze a sírt. És íme, nagy földrengés  támadt:
   Az Úr angyala leszállt az égből, odament, elhengerítette a követ és ráült.
   Olyan volt a tekintete, mint a villám, a ruhája pedig fehér, mint a hó. Az
   őrök reszketni  kezdtek  félelmükben,  és  szinte  halálra  váltak.  Ekkor
   megszólalt az angyal, és ezt mondta az asszonyoknak: "Ne féljetek!  Tudom,
   hogy a megfeszített Jézust  keresitek Ő nincs  itt, mert feltámadt,  amint
   megígérte. Jöjjetek, nézzétek  meg a  helyet, ahol  feküdt! És  siessetek,
   mondjátok  meg  tanítványainak,  hogy  feltámadt  a  halottak  közül,   és
   előttetek megy Galileába.  Ott viszontláthatjátok őt!  Íme, én  megmondtam
   nektek!" Erre elsiettek a sírtól. Remegve, de nagy örömmel futottak,  hogy
   megvigyék a hírt a tanítványoknak. És íme, egyszerre csak Jézus jött velük
   szemben, és megszólította őket: "Üdv  nektek!" Ők pedig odasiettek  hozzá,
   leborultak előtte, és átkarolták a lábát. Ekkor Jézus így szólt  hozzájuk:
   "Ne féljetek!  Siessetek,  vigyétek  hírül  testvéreimnek,  hogy  menjenek
   Galileába, mert ott viszontláthatnak engem."

   Minden megmozdul
   Szent   Máté   evangéliumában   olvashatjuk,   hogy   Jézus    jeruzsálemi
   bevonulásakor "megmozdult az egész város"  (Mt 21,10). Itt valami  készül,
   gondolhatták egykor az  emberek. A  továbbiakban szintén  Máté írja,  hogy
   abban a pillanatban, amikor  Jézus a kereszten  kilehelte lelkét, "a  föld
   megmozdult,  a  sziklák  megrepedtek"   (Mt  27,51).  Nagypénteken   ilyen
   rendkívüli természeti  jelenségek irányították  a figyelmünket  a  Golgota
   felé, amelyen Jézus keresztje állt. A virágvasárnap megmozdult városi  nép
   a föld megmozdulásakor megnyugszik. A nagy feltűnést keltő Jézus többé már
   nem  él.  Jézus  ellenségei  megnyugodhatnak,  hiszen  elérték   céljukat.
   Húsvétvasárnap hajnalban azonban  újra megmozdult a  föld, s megmozdult  a
   Jézus sírját elzáró kő. Jézus feltámadása óta a húsvéti napokban megmozdul
   a világ.  Éppen  tegnap  olvastam,  hogy  ezen  a  héten  újra  megmozdult
   Jeruzsálem. Annak ellenére, hogy az utóbbi időkben egyáltalán nem békés  a
   hangulat  a   Szentföldön,  idén   is  több   tízezer  zarándokot   várnak
   Jeruzsálembe.  Igen,  újra  megmozdul  az  egész  város,  s  a  zarándokok
   végigjárják Jézus szenvedésének  helyeit. Ellátogatnak  az utolsó  vacsora
   termébe, végigjárják  a  keresztutat, s  megtekintik  a Jézus  sírja  fölé
   épített templomot. Ezekben a napokban  azonban nem csak Jeruzsálem  mozdul
   meg, hanem a világon mindenütt megmozdulnak a keresztények a városokban és
   falvakban. Mi  is elindultunk  húsvét éjszakáján,  eljöttünk a  templomba,
   hogy együtt ünnepeljük Krisztus feltámadását.

   A feltámadás  hitünk  egyik legnagyobb  titka.  Vajon mi  áll  ezen  titok
   hátterében? Kinek köszönhető Krisztus feltámasztása a halálból? A  húsvéti
   szentmise kezdőimádsága  pontos választ  ad erre:  "Feltámadtam, és  veled
   vagyok! Kezedet  rajtam nyugtatod:  Csodálatos  a te  tudásod,  alleluja!"
   Jézus mondja ezeket a szavakat a mennyei Atyának. Krisztus feltámasztása a
   halálból tehát egyértelműen az Atya cselekedete. Ő ajándékozott Fiának  új
   életet. Még a halál, a kereszthalál sem szakíthatja el Jézust az  Atyától.
   A feltámadás  által Jézus  újból az  Atyával van.  A kereszten  átélte  az
   Atyától való  elszakítottságot. Ezért  mondta halála  órájában:  "Istenem,
   Istenem miért hagytál  el engem?" A  feltámadás pillanatában pedig  átéli,
   hogy újra az együtt van az Atyával.

   Mi következik ebből a mi számunkra? Ha Krisztus felátámasztása az  Atyának
   köszönhető, akkor Őneki hatalma van  arra is, hogy minket is  feltámasszon
   majd a  halálból. És  ha Krisztus  számára a  feltámadás az  Atyával  való
   együttlétet jelenti, akkor  a mi  számunkra is azt  jelenti a  feltámadás,
   hogy örökké együtt élhetünk Istennel.

   A mai  éjszakán talán  semmi mást  nem  látunk, mint  egy üres  sírt.  Azt
   látjuk, hogy az a sírbarlang, amelybe Jézus testét elhelyezték, most üres.
   Az evangéliumban arról hallottunk hogy a követ elmozdító angyal megmutatja
   ezt az  üres sírt.  Megmutatta  egykor az  asszonyoknak, s  megmutatja  ma
   nekünk. A következő  napokban viszont ennél  nagyobb élményben is  részünk
   lehet. Kicsivel később az asszonyok  találkoznak a Feltámadottal, s  ettől
   kezdve már nem az üres  sír látványa a hit  alapja számukra, hanem maga  a
   Feltámadt Úr, akit újra élőként láthattak. Az előttünk álló húsvéti időben
   mi is Jézust keressük. Nem csupán az üres sírt keressük, mert ez nem  elég
   számunkra. A  feltámadt Üdvözítőt  keressük, vele  szeretnénk  találkozni.
   Egykor megmozdult  a  város,  megmozdultak az  emberek.  Most  nekem  kell
   megmozdulnom, nekem kell elindulnom, ha  a feltámadás tanúja és  hirdetője
   szeretnék lenni.

   Húsvéti szekvencia
   A Húsvéti Bárányt keresztények dicsérve áldják!
   Krisztus ártatlan Bárány:
   vérének árán nyája bűneiért megengesztelte Atyját.
   Benne élet és halál csodás nagy párharcra száll:
   élet Ura a sírból felkél, és győztesen él.
   Mária Magdolna, mondd, mit láttál utadon!
   "Az élő Krisztusnak sírját feltámadt Urunk nagy diadalmát,
   angyalok jelentését, Urunk halotti leplét.
   Feltámadt Krisztus, reményetek: Galileába megy előttetek."
   Krisztus a halálból valóban feltámadt, tudjuk.
   Győztes Király, könyörülj meg rajtunk!